Casey Stoner vill förändra regelverket för motogp i grunder

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Casey säger att om han haft tillräckligt att säga till om så hade han fimpat all aerodynamik, alla ride height-prylar, begräsnsat TCns påverkan och låst regelverket i lång period, typ tio år. Låter rimligt tycker jag, men kanske är bara jag och casey gamla stofiler som inte fattar vad som är hett år 2023?

 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Yep Coola Ola du är en Dinosaurie!...nya tider , bara gilla läget! :hjarta
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Casey är ju numero uno of all time! Enda som vunnit VM med griddens sämsta hoj.

MEN… Han e helt ute och cyklar. Motogp är prototyp-racing och det är en del av det som gör det roligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kan hålla med i delar av vad Stoner säger...
Men grundfrågan är dock vad syftet med restriktioner är och vad konsekvenserna blir...

Är det för att jämna ut skillnader i de olika teamets teknikutvecklingsmöjligheter eller är det för att ge förarna en enklare och där med en mer likställd produkt (iaf i teorin)..?

Det första: De som lyckas väl med att utveckla icke nödvändiga hjälpsystem tjänar på det och de som måste haka på och samtidigt spiller värdefull utvecklingskapacitet men misslyckas kommer förlora dubbelt...

Det andra: Likställda produkter kommer det aldrig att bli då tillverkarna har så olika grundkonstruktioner så där måste det finnas vingelmån, förutsatt att man inte kör enhetsracing men då är det inte motogp längre..

Vad det gäller vingar så är det ju än så länge ett passivt hjälpmedel så det kan jag tycka är ok, till skillnad mot DRS i F1, för då börjar det likna ride hight tjofräsen..

Om jag förstått det rätt är det föraren som måste aktivera/avaktivera ride hight device manuellt (?)
Känns som det finns tillräckligt med saker att göra ändå och utan blir det ju ändå lika för alla....

Sen tror jag det vore mindre lyckat att ta bort t,ex tractioncontroll för då skulle hojarna bli hyffsat farliga att köra.
Det visade sej ju när marquez skadade hastighetssensorn bak på Pedrosas hoj.
Eller när Lorenzo lyckades manipulera launch controllen vid en provstart så hojen gav full effekt i första böjen...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag håller med, så mycket som möjligt av racing ska avgöras av föraren.
Annars blir det till slut inte någon sport utan bara en tävlan i vem som kan slänga upp mest utvecklingspengar.

Men vad mer ska begränsas? Motoreffekt? Fjädring och bromsar? Det finns väl andra klasser att tävla i om man vill begränsa budgeten.

I MotoGP flyttar man fram gränserna. Här tävlar tillverkarna om att skapa den snabbaste hojen och då får dom även pynta upp för dom bästa förarna :) win win win!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen tror jag det vore mindre lyckat att ta bort t,ex tractioncontroll för då skulle hojarna bli hyffsat farliga att köra.
Det visade sej ju när marquez skadade hastighetssensorn bak på Pedrosas hoj.
Eller när Lorenzo lyckades manipulera launch controllen vid en provstart så hojen gav full effekt i första böjen...

Det farliga är att ha systemen och lita på dom till 100% och sedan helt plötsligt bli utan dom.

Hade dom aldrig haft systemen skulle dom ha lärt sig att köra hojarna utan.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Berätta mer är du snäll, det har jag missat.
Alltså, det var ju ett tag sen och precis som med marquez/pedrosa incidenten har de säkert byggt bort felen men de visade samtidigt hur jäkla effektiva systemen är när de funkar och hur jäkla illa det kan gå om de inte gör det...

Kan tänka att vill man slopa t,ex TC så får man minska motoreffekten också...

 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Håller med Casey det är ingen idé att utveckla en massa prylar som aldrig kommer ut över disk så som höj/sänk funktionerna tex
Vad det gäller aerodynamiken så är väl en stor del av dess funktion att störa upp luften så det blir svårare att köra om det blev ju tyvärr så i F1
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men vad mer ska begränsas? Motoreffekt? Fjädring och bromsar? Det finns väl andra klasser att tävla i om man vill begränsa budgeten.

I MotoGP flyttar man fram gränserna. Här tävlar tillverkarna om att skapa den snabbaste hojen och då får dom även pynta upp för dom bästa förarna :) win win win!

Motoreffekten är ju redan begränsad via cylindervolymen. Det tycker jag också är en bra sak, och man kan möjligen diskutera vilken cylindervolym som är lagom.

Ja, det är väl sannolikt så att vi kan hamna i ett läge där fjädringen borde begränsas. En aktiv fjädring som ändras specifikt för varje bana, med elektronik baserat på att den vet exakt var på banan hojen befinner sig tycker jag har passerat gränsen. Jag är inte emot elektronisk styrning men samma styrning ska enligt mig kunna tas direkt till Isle of Man och fungera bra utan att man matar in den nya banan på hårddisken.

Bromsar? Ja, jag tycker tex definitivt inte att ABS hör hemma inom racing.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Motoreffekten är ju redan begränsad via cylindervolymen. Det tycker jag också är en bra sak, och man kan möjligen diskutera vilken cylindervolym som är lagom.

Ja, det är väl sannolikt så att vi kan hamna i ett läge där fjädringen borde begränsas. En aktiv fjädring som ändras specifikt för varje bana, med elektronik baserat på att den vet exakt var på banan hojen befinner sig tycker jag har passerat gränsen. Jag är inte emot elektronisk styrning men samma styrning ska enligt mig kunna tas direkt till Isle of Man och fungera bra utan att man matar in den nya banan på hårddisken.

Bromsar? Ja, jag tycker tex definitivt inte att ABS hör hemma inom racing.
Ja ett ramverk behöver såklart finnas.

Jag kan hålla med om vissa saker egentligen, men återigen, det finns väl andra klasser som inte tillåter dessa saker? Det handlar om utveckling. Jag tycker det påminner lite om när det klagas att hojarna har blivit så fula.... Vem bryr sig? Snabbast vinner!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Casey är ju numero uno of all time! Enda som vunnit VM med griddens sämsta hoj.

MEN… Han e helt ute och cyklar. Motogp är prototyp-racing och det är en del av det som gör det roligt.
Håller med till viss del men tex aerodynamiken gör enligt flera förare att det blir svårare att köra om, ergo mindre roligare racing för oss tittare. Ride height devicen tycker jag bara känns konstig. Mer intressant att man får tävla om att bygga chassin som har rätt balans mellan olika egenskaper än att man ska använda prylar som aktivt förändrar chassit (förvisso med förarens input) beroende på var man är på banan.

Dessutom är det ju ett extremt styrt reglemente som det är, vikt, bränslemängd, borr, cylindervolym, antal cylindrar etc
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns ju även saker vi åskådare inte får ta del av...

Att tillverkarna inte alltid verkar så intresserade av vad förarna tycker sätter dem i inte alltid så trevliga situationer...
De har betalt för att köra och att det ibland kan kännas obehagligt eller rent av livsfarligt blir en avvägningsfråga men jag tror knappast de har så mycket val i slutändan.

Nu vill jag väl hoppas att det inte var så illa som när Colin Chapman utvecklade Lotus F1 bilar efter konceptet: "Simplify, then add lightness".
Han byggde de snabbaste bilarna men tangerade hela tiden gränsen för att de skulle vara dödliga..

Skulle inte tro att man som förare gick till facket när man med skohorn blev nedtryckt och tillsagd att köra så det ryker, ibland bokstavligen tyvärr...
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ja ett ramverk behöver såklart finnas.

Jag kan hålla med om vissa saker egentligen, men återigen, det finns väl andra klasser som inte tillåter dessa saker? Det handlar om utveckling. Jag tycker det påminner lite om när det klagas att hojarna har blivit så fula.... Vem bryr sig? Snabbast vinner!
Risken är väl att några tillverkare hellre satsar på Superbike VM istället tex Honda och Yamaha då blir det inte mycket till mästerskap kvar
Titta på rally VM tre märken i WRC och det rycktas att Huyndai är på väg att hoppa av
Risken är att Moto GP går samma väg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Casey tyckte väl att MotoGP skulle ha 1500cc när de testade 800cc, detta för att minska utvecklingskostnaderna?

Själv tycker jag det låter som superstock. Typ.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Risken är väl att några tillverkare hellre satsar på Superbike VM istället tex Honda och Yamaha då blir det inte mycket till mästerskap kvar
Titta på rally VM tre märken i WRC och det rycktas att Huyndai är på väg att hoppa av
Risken är att Moto GP går samma väg
Åsch, då får vi väl kolla på Ducati VM ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det farliga är att ha systemen och lita på dom till 100% och sedan helt plötsligt bli utan dom.

Hade dom aldrig haft systemen skulle dom ha lärt sig att köra hojarna utan.
Tänkte först skriva en utläggning hur det inte vore motogp men det är klart du har en poäng...
Tar man bort TC måste man bara kompensera motorerna på något annat sätt så de blir körbara..

Vad som låg i bakhuvud var gamla GP500 tvåtakt som inte var av denna värld i svårkördhet.. Det highsidades kors och tvärs men man kanske inte kan jämföra karaktären mellan dem och fyrtaktsmotorerna?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Myntet har alltid två sidor...

Jag är osäker på orsakerna till Casey's utspel eftersom han själv uttryckligen har sagt att comeback aldrig blir aktuellt. Men visst - ett reglemente som leder till billigare utveckling för fler bör resultera i att fler blir konkurrenskraftiga. Samtidigt är det kungaklassen vi talar om, så snacket om att MotoGP sysslar med saker som aldrig någonsin hamnar på gathojar är ju egentligen irrelevant. Det är helt enkelt inte en klass som är till för att utveckla gathojar.

De stora pengarna ligger utan tvekan i aerodynamiken. Ett komplicerat område som kräver högutbildat folk, dyra programvaror och framförallt att pengar såväl som tid investeras i en vindtunnel. Prislappen för att hyra den vindtunnel som finns t.ex. i Cranfield börjar väl någonstans runt miljonen per dag och den som tänker bygga en egen kan se fram emot miljardinvesteringar.

Elektronisk fjädring är dock inte ett issue eftersom det varit förbjudet sedan slutet av 2009 och ser ut att bli fortsatt förbjudet ytterligare några år. Fjädringen brottas istället med ett taffligt skrivet reglemente där t.ex. titan är förbjudet i ett antal individuella komponenter. Däremot inte fiber- och kompositmaterial (dyrare och svårare) eller aluminium (utmattningskänsligt), en ren utkomst av ett reglemente skrivet av politiker istället för ingenjörer...

Däremot orsakar ju så kallade "shape shifters" - samlingsnamn för "startdevajser" och annan utrustning som ändrar hojens höjd - en viss debatt. En busenkel och grundläggande ingenjörsmässig övning i att flytta sin tyngdpunkt nedåt, uppåt, bakåt eller framåt i rätt situation och vid rätt tidpunkt. Inte nödvändigtvis relaterad till fjädringen, utan snarare till fjädringens monteringspunkter. Även här med ett något taffligt reglemente och de som anses ha varit innovativa på området har nog varit det mer för att de läser reglementet ungefär som djävulen läser bibeln, än att de faktiskt har varit innovativa. I vilket fall som, begränsningar på området har ju redan införts och fler kommer.

Sedan den eviga debatten om traction control och övrig "engine management". De som vill kan ju fortfarande slå av alla former av traction control, motorbromskontroll och så vidare. Men ingen gör detta eftersom motorcykeln uppenbarligen kan framföras fortare - mycket fortare - med ett visst mått av båda. Mycket av detta är redan "låst" av hårdvara såväl som mjukvara, en del är fortfarande fritt, men det är ju fortfarande kungaklassen vi talar om. Ska man förbjuda traction control helt och hållet och sedan åka flera sekunder långsammare varvtider än förra året...? Jag är tveksam då min åsikt är att det inte ligger överdrivet mycket pengar i detta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En ide som skulle förändra MotoGP totalt.
Alla MC fabrikerna Yamaha, Honda, Suzuki, KTM, Ducati, Triumph, BMW, Kawasaki osv skulle förlora intresset för MotoGP vare sig de deltager i dag eller inte. För utan utveckling blir ju resultaten bestämda av förarna och däcken. Och ska det vara konsekvent så ska de ju vara enhetsdäck, samma år från år. Bana efter bana.
Och då försvinner intresset från däcktillverkarna att sponsra också.
Och i konsekvensens namn så blir det en tilldelning av 7 ramar/år. Precis som motorer.
(Att vurpa och skada ramen kommer ses lika allvarligt av teamet som att övervarva en motor...)

Fördelen är att de blir roligare för publiken. För vilket är roligast att se. Där det händer grejer.
för egen del.
1:a Moto3 här händer det verkligen grejer hela tiden i de flesta loppen.
2:a Moto2 mitt emellan
3:a MotoGP oftast defilering, kanske försök till omkörning / omkörning sista varvet. Trots förtvivlade ansträngningar av Dorna
att göra det mer chansartat genom att införa Q1 och Q2 istället för bara välja startordning efter snabbaste varvtider.
att göra det mer chansartat genom att införa Soft , Medium, Hard däck. Med lite tur för Dorna väljer något av de snabbaste teamen fel däck ibland. Så det blir lite spänning.
Ett travtips till Dorna, startordning efter inkörda poäng ! 0 päng ger 1:a startled osv.
1:a loppet varje år så kollar man föregående års resultat för startordning.
Det är många som tittar på både trav och wrestling !
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top