Carvingskidor

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
letar efter lätt begagnade carvingskidor alternativt nya som är prisvärda. finns det någon som har några tips?

väger ca 90 kg, 198 cm lång.
letar efter ett par skidor med radie runt 17m +/-2 meter som är ca 180-185 cm långa.

åker idag på ett par Head Monster som jag gillar skarpt, men dessa är jäkligt sletna så det är dags att byta. kör mycket snabbt/hårt i pisten så stabilitet är ett krav, men vill även kunna köra offpist (där jag är total noob). så bredd på ca 80-85 är väl lagom?

Blir svårt att kombinera både snabb och stabil i pisten och något som fungerar bra offpist. Har för mig att jag läste om någon skida som fungerade bra för båda, men har givetvis tappat namnet...

Om du ska använda skidorna offpist är det värt att ha det som krav, gör du någon dålig kompromiss blir det lätt att när du väl testar dem offpist att du blir besviken; skidorna sjunker ner för djupt och det blir segt och dåligt flyt = du tror offpist suger vilket är raka motsatsen till vad det gör.

Ett alternativ kan vara att köpa två par lagg, ett par flong nya för pisten och ett par beggade offpistlagg med några år på nacken, för att testa. sport-conrad.de har billiga nya skidor.

http://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/fischer/progressor-9.html

Dom kör jag med i pist, sjukt bra bett i dem, stabil som ett ånglok utan att vara klumpiga på hårdare underlag, snabba i svängarna. Men, blir det off, så gräver man ner sig. Dessa skidor är de jag är mest nöjd med, och då har jag åkt och tävlat i totalt 15 år. Nypris runt 8k, in och deala, jag fick mina för 3 999 kr, sprajtans nya från uthyrningen.

Fischer RC4 Worldcup RC pro, är dyrare, men jag tyckte dom blev för hårda för min smak i vanliga backar.

Få ett par bra lagg för både pist och offpist är i mitt tycke lite svårt.
Komplettera med ett par lite billigare offpist skidor istället, dom blir sönderkörda rätt fort iaf så dom behöver inte vara nya och blanka.

Min enkrona :)

Edit : Missade inlägget ovan, så det blev lite dubbel text..

Trådtjuv ala carte *kan inte det här bli nya skidtråden?*:
Jag ska åka till en polare och valla skidor om en timme och tänkte höra hur man slipar skidorna bäst utan något speciellt verktyg. Bara att glömma eller?

Jag ska åka till en polare och valla skidor om en timme och tänkte höra hur man slipar skidorna bäst utan något speciellt verktyg. Bara att glömma eller?

bara att glömma utan speciell fil.

du måste få till vinkeln på kanten, finns ställbara filar mellan typ 87-90 grader. dessa finns dock hos lokala handlaren för någon hundralapp eller så.

Lämna in dom istället så blir det bra gjort? Vet inte vad det kostar i Sverige men jag lämnad in mina hos sportaffären i österrike och dom gjorde "grosse service" för typ 25 euro.

Lämna in dom istället så blir det bra gjort? Vet inte vad det kostar i Sverige men jag lämnad in mina hos sportaffären i österrike och dom gjorde "grosse service" för typ 25 euro.

Jag ska åka imorgon klockan 07.00 och som vanligt är jag ute i tid :näsblod
Nu är de dock vallade, men kanterna dödar ingen...

Jag ska åka imorgon klockan 07.00 och som vanligt är jag ute i tid :näsblod
Nu är de dock vallade, men kanterna dödar ingen...

Det kanske finns möjlighet att lämna in skidorna hos skiduthyrningen på stället du ska till?
Lämna in på eftermiddagen och hämta ut på morgonen, brukar gå att göra.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien