Campaign for the Isle of Wight TT

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ett förslag har dragits igång om att starta en roadracing tävling på Isle of Wight.

Så här står det facebooksidan: "Hello and Welcome! I have decided to try and approach this subject with worldwide support first. The Isle of Wight is able to accommodate a music festival of 90,000 people, so why not start a road race. I feel that its time to let the world of road racers experience a piece of the sunny south. Support is what we need!!"

Hjälp till att stötta det här förslaget, så kanske vi snart ser en ny RRR-tävling där borta!

http://www.facebook.com/pages/Campaign-for-the-Isle-of-Wight-TT/219777194710885

Jag tycker ni (som är på Facebook) ska starta en grupp som kräver en RRR tävling i Sverige! Falkenberg, eller kanske Saxtorp, Kristianstad, ja det finns många ställen......

Jag tycker ni (som är på Facebook) ska starta en grupp som kräver en RRR tävling i Sverige! Falkenberg, eller kanske Saxtorp, Kristianstad, ja det finns många ställen......

Det gick ett gatrace i Visby för 2 år sen. Men det var med små hojar som NSF100. "Stora" hojar tror jag blir svårt att få till race för i det här landet.

Det gick ett gatrace i Visby för 2 år sen. Men det var med små hojar som NSF100. "Stora" hojar tror jag blir svårt att få till race för i det här landet.

Jag har också undrat varför ingen här i Sverige startat ett landsvägsrace. Det körs ju i flera länder här i Europa och inte bara borta i UK.
Varför inte göra ett race som liknar Frohburg? Den banan är ju faktiskt riktigt säker för att vara RRR-bana.

Vore naturligtvis fantastiskt trevligt men hur stora är oddsen att få nödvändiga tillstånd i Sverige?

Det är ju ett rent helvete att få fortsätta åka på de få banor som finns - nyinflyttade grannar stoppar med hänvisning till buller eller andra miljöstörningar.

Jag har också undrat varför ingen här i Sverige startat ett landsvägsrace. Det körs ju i flera länder här i Europa och inte bara borta i UK.
Varför inte göra ett race som liknar Frohburg? Den banan är ju faktiskt riktigt säker för att vara RRR-bana.

Tror det är lite problem med försäkringsbolag för att arrangera och sen finns det många i vårat land som har lite konstig uppfattning om vad landsvägsrace är. Men Frohburg är typ säkrare än flertalet Svenska banor.

Ett race som skulle kunna återupptas är det Danska racet Søhøjlandets TT. Den banan ligger lite söder om Jyllandsringen. Det har inte körts sen 2006. Dom fick lägga ner det till 2007 pga ekonomin var dålig med för lite pengar från sponsorer. Ett annat är racet i Riga som har massor av förare som vill köra och en arrangör som vill köra det. Men varken staden eller arrangören har råd att asfaltera den dåliga asfalten. Så där behövs en asfaltssponsor. Säkerheten i övrigt ska vara fixad eller lätt att göra bättre. Det är 2 race som skulle vara nära för en Svensk. Annars är Frohburg och Bremerhaven väldigt nära nog. :)

Tror det är lite problem med försäkringsbolag för att arrangera och sen finns det många i vårat land som har lite konstig uppfattning om vad landsvägsrace är. Men Frohburg är typ säkrare än flertalet Svenska banor.

Ett race som skulle kunna återupptas är det Danska racet Søhøjlandets TT. Den banan ligger lite söder om Jyllandsringen. Det har inte körts sen 2006. Dom fick lägga ner det till 2007 pga ekonomin var dålig med för lite pengar från sponsorer. Ett annat är racet i Riga som har massor av förare som vill köra och en arrangör som vill köra det. Men varken staden eller arrangören har råd att asfaltera den dåliga asfalten. Så där behövs en asfaltssponsor. Säkerheten i övrigt ska vara fixad eller lätt att göra bättre. Det är 2 race som skulle vara nära för en Svensk. Annars är Frohburg och Bremerhaven väldigt nära nog. :)

När körs Bremerhaven? Har ju läst om Frohburg här på sporthoj i ett par år nu, men Bremerhaven? Är riktigt sugen på att åka och kolla på en RRR tävling. (är Frohburg i September?)

Bremerhaven har redan körts. Gick i Juni.
Ajemen. Den 11'e September för att vara exakt :)

Dom fick flytta fram datumet lite då det var annat race samtidigt den helgen. Så det ska vara 24-25 september nu. :)

flyerklein.jpg

Bremerhaven var för 3 veckor sen. Var över 400 förare som körde och mer än 20.000 i publik. Ska vara bra festivalstämmning i staden när det racet körs. Tyvär krockade det med ett SO. Annars hade jag varit sugen på att kollat in det racet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8