R1 T
Sänkt kompression
Är det någon som kan förklara vad som händer när man ändrar kammarna på en turbo motor.
Vad jag har fått för mig är att man skall sträva efter att få så lite överlapp som möjligt, vilket skulle innebära lob center på över 110/110 grader. Men vad händer då med effektkurvan, tappar man effekt på höga varv och får ketchup på mellan varv.
Om man istället ställer kammarna med mycket över lap, lob center på 100/100, riskerar men då att få för högt mottryck och Egr pga. för mycket över lap.
Sen kan man naturligtvis ställa kammarna olika Tex. lob center på 108/ 100 eller 100/ 108, men vad blir det för skillnad på effektkurvan. (vet ej om dessa värden är möjliga men som ex. kan dom vara det).
Vad jag har fått för mig är att ändrar man bara lob center på insugskammen till ett högre värde, så flyttar man varvtalet för max effekten uppåt, men vad händer om man bara flyttar utblåskammen till ett högre värde.
Jag har sökt en hel del på nätet och hittat en del info om kamtider på sugmotorer, men till turbomotorer är det svårt att hitta något, speciellt turbomatade mc-motorer.
Orginal på R1:an tror jag att lob center är In 107/100, vilket jag tycker blir lite väl mycket överlap för en turbo motor, men jag kan ha fel.
Desto mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag.
Är det någon som har lite erfarenhet så får ni väldigt gärna svara och förklara för mig.
mvh R1 T
Vad jag har fått för mig är att man skall sträva efter att få så lite överlapp som möjligt, vilket skulle innebära lob center på över 110/110 grader. Men vad händer då med effektkurvan, tappar man effekt på höga varv och får ketchup på mellan varv.
Om man istället ställer kammarna med mycket över lap, lob center på 100/100, riskerar men då att få för högt mottryck och Egr pga. för mycket över lap.
Sen kan man naturligtvis ställa kammarna olika Tex. lob center på 108/ 100 eller 100/ 108, men vad blir det för skillnad på effektkurvan. (vet ej om dessa värden är möjliga men som ex. kan dom vara det).
Vad jag har fått för mig är att ändrar man bara lob center på insugskammen till ett högre värde, så flyttar man varvtalet för max effekten uppåt, men vad händer om man bara flyttar utblåskammen till ett högre värde.
Jag har sökt en hel del på nätet och hittat en del info om kamtider på sugmotorer, men till turbomotorer är det svårt att hitta något, speciellt turbomatade mc-motorer.
Orginal på R1:an tror jag att lob center är In 107/100, vilket jag tycker blir lite väl mycket överlap för en turbo motor, men jag kan ha fel.
Desto mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag.
Är det någon som har lite erfarenhet så får ni väldigt gärna svara och förklara för mig.
mvh R1 T