Cam timing på turbomotor

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Är det någon som kan förklara vad som händer när man ändrar kammarna på en turbo motor.

Vad jag har fått för mig är att man skall sträva efter att få så lite överlapp som möjligt, vilket skulle innebära lob center på över 110/110 grader. Men vad händer då med effektkurvan, tappar man effekt på höga varv och får ketchup på mellan varv.

Om man istället ställer kammarna med mycket över lap, lob center på 100/100, riskerar men då att få för högt mottryck och Egr pga. för mycket över lap.

Sen kan man naturligtvis ställa kammarna olika Tex. lob center på 108/ 100 eller 100/ 108, men vad blir det för skillnad på effektkurvan. (vet ej om dessa värden är möjliga men som ex. kan dom vara det).

Vad jag har fått för mig är att ändrar man bara lob center på insugskammen till ett högre värde, så flyttar man varvtalet för max effekten uppåt, men vad händer om man bara flyttar utblåskammen till ett högre värde.

Jag har sökt en hel del på nätet och hittat en del info om kamtider på sugmotorer, men till turbomotorer är det svårt att hitta något, speciellt turbomatade mc-motorer.

Orginal på R1:an tror jag att lob center är In 107/100, vilket jag tycker blir lite väl mycket överlap för en turbo motor, men jag kan ha fel.

Desto mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag.

Är det någon som har lite erfarenhet så får ni väldigt gärna svara och förklara för mig.

mvh R1 T

Det talas mest om att minska ned på överlappet, men vad det egentligen innebär är att du får mer vrid i mellanregistret och en ännu större ketchupeffekt. Originaltajmingen med originalkammarna funkar precis lika bra som specialla turbokammar. Däremot bör man ju undvika alldeles för långa öppettider eller alldeles för korta. Lagom är bäst. Lite mer duration på avgaskammen möjligen och ställa insugskammen lite senare för att mildra ketchupen.

andersbrink skrev:
Det talas mest om att minska ned på överlappet, men vad det egentligen innebär är att du får mer vrid i mellanregistret och en ännu större ketchupeffekt. Originaltajmingen med originalkammarna funkar precis lika bra som specialla turbokammar. Däremot bör man ju undvika alldeles för långa öppettider eller alldeles för korta. Lagom är bäst. Lite mer duration på avgaskammen möjligen och ställa insugskammen lite senare för att mildra ketchupen.

Tack för svaret Anders. Det bekräftar att jag inte tänker helt fel.

Är det någon mer som har några teorier eller praktiska kunskaper om kammar.

R1 T skrev:
Är det någon mer som har några teorier eller praktiska kunskaper om kammar.

Kanske Ronny kan komma med lite synpunkter efter sina duster med Dynobänken utanför Enköping?

Ivfsh, han plockade ut WebCam'arn och monterade originalkammarna igen - och sätter klassrekord med 8.39 @ 290 km/h, fast då hade han ju förståss även bytt ut den trilskandes turbon.

kammar

andersbrink skrev:
Kanske Ronny kan komma med lite synpunkter efter sina duster med Dynobänken utanför Enköping?

Ivfsh, han plockade ut WebCam'arn och monterade originalkammarna igen - och sätter klassrekord med 8.39 @ 290 km/h, fast då hade han ju förståss även bytt ut den trilskandes turbon.

Hej stämer bra efter mycket labbande och tästande med div trimkammar så åkte orginalkammarna i med lobc.107in 107 utt..Mina erfarenheter när det gäller kammarna på min gsx1100r så var den väldigt okänslig vad jag en gorde..Så efter mycket tänkande så fick Krister NLR designa turbon...
Så min slutsatts är att det är turbon som bestämmer...
//R

andersbrink skrev:

Jag satt och funderade på detta...

Jag ska ju modda ihop en motor (blackbird) och sitter på ett set Kent cams steg 2. samt ett gäng orginal kammar.
Har en uppflåsad topp som jag tänkte köra med...
Funderingen jag hade var att man kanske skulle köra med den lite vassare avgas kammen för att få ut avgaserna bättre!
Tänker jag helt fel?
För vad jag förstår när man bygger en turbo topp så lägger man störst vikt på att få större ventiler på avgas sidan för att lättare få ut avgaserna!

Rätta mig gärna!

Kamikaze kid skrev:
Funderingen jag hade var att man kanske skulle köra med den lite vassare avgas kammen för att få ut avgaserna bättre!
Tänker jag helt fel?
För vad jag förstår när man bygger en turbo topp så lägger man störst vikt på att få större ventiler på avgas sidan för att lättare få ut avgaserna!

Låter helt rätt. En "lång" avgaskam bör man dock ställa rätt högt, närmare 110 än 105 för att inte helt döda låg/mellanregistret. Utöver större avgasventiler med tillhörande jobb bör man även svetsa upp avgaskanalen och skapa en "reflektionsdödare" när man ändå är där och grottar. Insugskammen har nog minst inverkan vad gällande toppeffekten, däremot kan du vinna rätt mycket botten genom att montera en kort insugskam. Jag kör med en 210 graders Banditkam på insuget och en 230 graders avgaskam. Iofs rätt högt komp, ca 10:1, men den är bra rapp även på låga varv.

andersbrink skrev:
Låter helt rätt. En "lång" avgaskam bör man dock ställa rätt högt, närmare 110 än 105 för att inte helt döda låg/mellanregistret. Utöver större avgasventiler med tillhörande jobb bör man även svetsa upp avgaskanalen och skapa en "reflektionsdödare" när man ändå är där och grottar. Insugskammen har nog minst inverkan vad gällande toppeffekten, däremot kan du vinna rätt mycket botten genom att montera en kort insugskam. Jag kör med en 210 graders Banditkam på insuget och en 230 graders avgaskam. Iofs rätt högt komp, ca 10:1, men den är bra rapp även på låga varv.

Se där...
Man lär sig! :banana

Tänkte låta "Matte" som byggt min andra topp till 1195 sug motorn, göra en "riktig" turbo topp.
Antingen av den filade eller ett av de andra ämnena jag har liggandes!
Eller herr Brink kanske vill fila å svetsa?

Kamikaze kid skrev:
Eller herr Brink kanske vill fila å svetsa?

Vill å vill... vet inte om de vill att jag gör fler turbo-toppar (till andra än dom själva :D ). Både Kurt och Ronny satte ju nya klassrekord i SPSB och PSB i somras men det beror nog mer på deras turbo-fingrar och eminenta NLR-turbo-Christer-aggregat än mina toppar.

Vill du kunna plåga motorn riktigt hårt (med en viss känsla för att det kommer att hålla) lär du räkna med att råmaterialkostnaden blir rätt saftig för säten, styrningar, ventiler, fjädrar, retainers och tätningar. Iofs går det att snika (Kurt är ju ett bevis på det, läs "mellan raderna" på min trimsida), men det är att köra på någons försyn och välvilja.

Den som kan göra bra sugmotortoppar kan även göra bra turbotoppar, inte mycket som skiljer, bara några små detaljer egentligen. Trimmaren måste dock få veta att den ska sitta på en turbomatad hoj. Jag tycker att du ska lämna din orörda topp till någon du kan lita på, t.ex. Mathias Bohlin, Motospeed, EMP eller nån annan.

andersbrink skrev:
Vill å vill... vet inte om de vill att jag gör fler turbo-toppar (till andra än dom själva :D ). Både Kurt och Ronny satte ju nya klassrekord i SPSB och PSB i somras men det beror nog mer på deras turbo-fingrar och eminenta NLR-turbo-Christer-aggregat än mina toppar.

Vill du kunna plåga motorn riktigt hårt (med en viss känsla för att det kommer att hålla) lär du räkna med att råmaterialkostnaden blir rätt saftig för säten, styrningar, ventiler, fjädrar, retainers och tätningar. Iofs går det att snika (Kurt är ju ett bevis på det, läs "mellan raderna" på min trimsida), men det är att köra på någons försyn och välvilja.

Den som kan göra bra sugmotortoppar kan även göra bra turbotoppar, inte mycket som skiljer, bara några små detaljer egentligen. Trimmaren måste dock få veta att den ska sitta på en turbomatad hoj. Jag tycker att du ska lämna din orörda topp till någon du kan lita på, t.ex. Mathias Bohlin, Motospeed, EMP eller nån annan.

Ok...
Jag återvänder då till Mathias och får lite fixat av honnom!

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...