Cajback och Mårtensson kör med de stora!

sandstream skrev:
Lite Magnus Uggla över det hela: Stor i Sverige, okänd i övriga världen.
De svenskar som gett sig ut i den stora världen de senaste åren har antingen haft för dåligt material eller varit för dåliga.
Men visst ska de ha credit för att de försöker :tummenupp
De blir ju snabbare av det eftersom de tävlar mot bättre förare.

sandstream skrev:
Tror det kommer att bli betydligt vanligare i framtiden att förarna till MotoGP-teamen värvas från divers nationella superbikeserier.
Vi får väl se under de kommande åren om jag har rätt eller fel :)
Hur många värvades från SBK eller SS600 till årets säsong?
Svar: Noll (Jurgen van der Goorbergh kanske kan räknas som en halv efter sina inhopp.)
Hur många värvades från 250 eller 125?
Svar: Tre.

Det är nog som James Ellison säger i senaste Motorcycle Racer (se citat i inlägg stio i denna tråd), han borde ju veta eftersom han är på plats, så är det bästa fönstret för MotoGP att kör i en klass som kör samma dag som MotoGP. Utan tvekan.
 
sandstream skrev:
...

Tror det kommer att bli betydligt vanligare i framtiden att förarna till MotoGP-teamen värvas från divers nationella superbikeserier.
Vi får väl se under de kommande åren om jag har rätt eller fel :)



Ett problem är att det är väldigt få länder som kör Superbike på "riktigt" i sina nationella mästerskap. Oftast är det standard 1000cc som körs fastän det heter superbike. Är väll bara i England man kör samma reglement som i VM och AMA har man något som är väldigt lika. Kanske att man kör SBK i Japan.

Att gå från en std-hojsklass och aldrig fått provat sig fram med dom diverse tekniska förändingar på hojarna man kan/ska göra innan är nog ingen höjdare! Är väldigt mycket som kan ändras på en riktig racerhoj om man tänkt hänga med.

Ett annat problem är att Superbike-VM är en konkurerande serie till MotoGP. Hade inte Superbike-VM blivit av med sina skulder genom att sälja rättigheterna till enhetsdäcken til Pirelli så hade DORNA köpt upp rättigheterna för WSBK bara för att lägga ner den serien! Om förare ska komma från en nationell superbikeserie är det isf lättast från Engelska superbike för att DORNA äger rättigheterna till den serien.
 
sandstream skrev:
Lite Magnus Uggla över det hela: Stor i Sverige, okänd i övriga världen.
De svenskar som gett sig ut i den stora världen de senaste åren har antingen haft för dåligt material eller varit för dåliga.

För dåliga enligt vadå? Jag trodde i min enfald att man hade en 107% kvalgräns för att sortera bort de som var för dåliga.

Klarar man den har man i VM att göra, naturligtvis.
 
Chris Ash skrev:
För dåliga enligt vadå? Jag trodde i min enfald att man hade en 107% kvalgräns för att sortera bort de som var för dåliga.

Klarar man den har man i VM att göra, naturligtvis.

Det smäller lite högre att komma sist i en GP-tävling än att komma först i ett klubbmästerskap. Om nu någon inte redan fattat det.
 
Victor skrev:
Det smäller lite högre att komma sist i en GP-tävling än att komma först i ett klubbmästerskap. Om nu någon inte redan fattat det.

Det är tyvärr rätt många som inte förstått det.
 
oFFkeFF skrev:
Det är tyvärr rätt många som inte förstått det.

GPVM är ju så satans jävla snabbt att nästan alla nationella mästare kommer sist/bland de sista.

Tex kom AMA-mästaren Chuck Sorensen sist i ett 250GP när han var över och gästspelade.

Och på Assen var ju EM-vinnande Molina långsammare än Rizmayer som kom sist i VM.
 
oscar skrev:
Känns som om det kvittar eftersom de får chansen, och dessutom så har de egna hojar att plocka godbitar från om de får det!

Helt rätt Oskar.Jag skulle köra GP om jag fick chansen att prova,sen om teamet heter Kurtz,Wurtz eller Bratwurtz spelar mindre roll.Kurtz får sina
hojar servade av SEEL och för att vara Yamaha går dem rätt bra tydligen.
(Ritzmayer-Molina assen)Sen tycker jag att man får lite det man betalar för
att köra a-kit Honda hos Kiefer kostar 400´ euro.

Hur dåliga Kurtz hojarna är får vi reda på av killarna,jag tror inte dem har åkt
på bättre hojar tidigare.Helt klart tycker jag att det krävs MOD att ta ett
wildcard i det teamet som är så nedsnackat i media av kunniga reporters och
kostar det snäppet mer än ett eget race i ett EM så är det helt rätt att känna tempot och lära sig ett och annat från det här äventyret.

Go Niklas,Go Andreas :Bugar
 
oFFkeFF skrev:
Det är tyvärr rätt många som inte förstått det.

Varför är det då så många som hackar på "Snigelfelt"när han placerar sig topp 10 i GP.Vad jag vet hade han knappt nya däck till racen sista året han körde
och hans bästa tider på tidsträningen kom redan efter 10-15 minuters körning medans alla andra satte sina tider i slutet på passen på kvaldäck.
 
spectator skrev:
Varför är det då så många som hackar på "Snigelfelt"när han placerar sig topp 10 i GP.Vad jag vet hade han knappt nya däck till racen sista året han körde
och hans bästa tider på tidsträningen kom redan efter 10-15 minuters körning medans alla andra satte sina tider i slutet på passen på kvaldäck.

Kanske för att de, precis som Filip skriver i sitt inlägg, inte förstått det :confused:
 
Chris Ash skrev:
Japp, det är framtidens väg in i GP, tvåtakt funkar inte.


Vad vet du om det ? vad jag vet så har 4-5 st av mina kompisar som körde EM i 125 förra året fått en plats i VM i rättbra team också..
Sen vet man ju inte vart det leder nånstans men VM är alltid VM

Så jag förstår inte vad du menar med att 2 takt inte funkar som vägen in till GP
 
nIKOLa skrev:
Vad vet du om det ? vad jag vet så har 4-5 st av mina kompisar som körde EM i 125 förra året fått en plats i VM i rättbra team också..
Sen vet man ju inte vart det leder nånstans men VM är alltid VM

Så jag förstår inte vad du menar med att 2 takt inte funkar som vägen in till GP
Psst, Chris var ironisk :)
De flesta vet att det är den bästa vägen in.
 
spectator skrev:
Helt rätt Oskar.Jag skulle köra GP om jag fick chansen att prova,sen om teamet heter Kurtz,Wurtz eller Bratwurtz spelar mindre roll.Kurtz får sina
hojar servade av SEEL och för att vara Yamaha går dem rätt bra tydligen.
(Ritzmayer-Molina assen)Sen tycker jag att man får lite det man betalar för
att köra a-kit Honda hos Kiefer kostar 400´ euro.

Hur dåliga Kurtz hojarna är får vi reda på av killarna,jag tror inte dem har åkt
på bättre hojar tidigare.Helt klart tycker jag att det krävs MOD att ta ett
wildcard i det teamet som är så nedsnackat i media av kunniga reporters och
kostar det snäppet mer än ett eget race i ett EM så är det helt rätt att känna tempot och lära sig ett och annat från det här äventyret.

Go Niklas,Go Andreas :Bugar

Servade hojar? 1100 mil på cylindrarna och block från 2003?
Toppfarterna talade sitt tydliga språk i kina, när kinesernas wild-card, med vanliga YEC-kit hade snabbare cyklar än Kurz rakt fram. Rizmayer och Fredde var ju dock snabbare runt banan ändå.
400' euro för att köra hos Kiefer?? Vart har du hört den summan från?

Men som sagt, Jag vill se både Mårtensson och Nicklas i VM. Anledningen till att de tagit platserna via Kurz är ju att det inte är wild-card som krävs då.
Tror dessutom både nicklas och mårtenssons italienfixade yammor är bättre än kurz moppar. Iaf i motorerna
 
spectator skrev:
Varför är det då så många som hackar på "Snigelfelt"när han placerar sig topp 10 i GP.Vad jag vet hade han knappt nya däck till racen sista året han körde
och hans bästa tider på tidsträningen kom redan efter 10-15 minuters körning medans alla andra satte sina tider i slutet på passen på kvaldäck.

Som Chris skriver, folk hajar inte riktigt hur fort det går i VM, och att en 15-plats på en privathoj är brutalt bra..
 
oFFkeFF skrev:
Servade hojar? 1100 mil på cylindrarna och block från 2003?
Toppfarterna talade sitt tydliga språk i kina, när kinesernas wild-card, med vanliga YEC-kit hade snabbare cyklar än Kurz rakt fram. Rizmayer och Fredde var ju dock snabbare runt banan ändå.
400' euro för att köra hos Kiefer?? Vart har du hört den summan från?

Men som sagt, Jag vill se både Mårtensson och Nicklas i VM. Anledningen till att de tagit platserna via Kurz är ju att det inte är wild-card som krävs då.
Tror dessutom både nicklas och mårtenssons italienfixade yammor är bättre än kurz moppar. Iaf i motorerna

400 tusen euro låter mycket högt i mina öron också. Stigefelt pyntade vad jag vet ca en fjärdedel av den summan för att få köra A-kittad TSR Honda år 2000.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top