Cagiva Mito-tråden

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ett till tips är att använda sig av verkstadsmanualen. Där står bl.a hur man ställer in CTSen.
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tack för alla goa svar det uppskattas verkligen!:Bugar
cts ventilen=avgasporten? Isf står det inte ett smack om den i min "manual" bara intervallerna då den ska sotas av och att man då ska uppsöka närmsta cagiva dealer,och den ligger ju en bit bort kan man säga :tungan
Ok då får jag kolla vad det står på toppen då =), angående packningssatsen är det bara att skriva packningsats till cylinder i beställningen så fattar dom vad det är. Eller måste man rada upp alla enskilda i en lista?
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Tack för alla goa svar det uppskattas verkligen!:Bugar
cts ventilen=avgasporten? Isf står det inte ett smack om den i min "manual" bara intervallerna då den ska sotas av och att man då ska uppsöka närmsta cagiva dealer,och den ligger ju en bit bort kan man säga :tungan
Ok då får jag kolla vad det står på toppen då =), angående packningssatsen är det bara att skriva packningsats till cylinder i beställningen så fattar dom vad det är. Eller måste man rada upp alla enskilda i en lista?

Det brukar finnas packnings kit. Skriv att du vill ha ett "Top End Gasket Kit" som det heter på engelska :)
Avgasventilen har många namn, så ja cts ventilen är avgasventilen. ;)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tack så mycket för länken dock så funkade det inte. Stod att man måste registrera sig så det gjorde jag men funka fortfarande inte =/
Någon som råkar sitta på en redan nedladdad Mito,planet eller raptor manual?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Fungerade inte att regga sig där för mig heller.

Tänkte ställa en till fråga och hoppas på svar, fastän jag inte brukar bidra så mycket själv här. :tungan

Nåväl, finns det någon som vet vad det är för anslutning på bromsslangen till frambromsen? De på Hydroskand kunde tydligen inte se det med hojen på plats utan ville att jag skulle plocka loss slangen. Inget problem för den händige, men jag känner viss tveksamhet till att byta bromsslang själv med tillhörande luftning... :rodnar

Nu har jag ju ingen kunskap om slanganslutningar, men misstänker att det är nån stadard eller något sånt.

Har en workshop manual, hittade visserligen inget där, men den är ändå till den första generationen med 2-kolvsok.

Edit: Äh, nvm, fixade det på annat sätt.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tack så mycket för länken dock så funkade det inte. Stod att man måste registrera sig så det gjorde jag men funka fortfarande inte =/
Någon som råkar sitta på en redan nedladdad Mito,planet eller raptor manual?

Har en manual. PM:a din mail ;)

Den är på 50 mb uppdelad i 5 rar-filer.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Ah tack som fan!!!
precis min årsmodell också! Med den och svennes manual blir det garanterat ett kolvbyte i vinter men lämnar nog in den för avsotning. inte haj på el och wirespel så vågar inte plocka ner avgasporten själv.
Är det något annat man bör göra nu när vintern snart är här?
vad ska ni göra på era skönheter?

Sry lite ot kanske men vill ba sätta lite fart i 125 delen om inte annat ;)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ah tack som fan!!!
precis min årsmodell också! Med den och svennes manual blir det garanterat ett kolvbyte i vinter men lämnar nog in den för avsotning. inte haj på el och wirespel så vågar inte plocka ner avgasporten själv.
Är det något annat man bör göra nu när vintern snart är här?
vad ska ni göra på era skönheter?

Sry lite ot kanske men vill ba sätta lite fart i 125 delen om inte annat ;)

Nej nej nej, lämna inte in den, du klarar det själv ;) Bara fråga mig när du fastnar någonstans. Inte alls svårt.

Jag ska byta kolv, gaffelolja, bromsvätska, växellådsolja m.m. Alltså standard vinterservice. Kolven har gått ca 6000 km men jag byter den ändå, tycker om när jag vet att motorn är fräsch :tummenupp
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Ah tack som fan!!!
precis min årsmodell också! Med den och svennes manual blir det garanterat ett kolvbyte i vinter men lämnar nog in den för avsotning. inte haj på el och wirespel så vågar inte plocka ner avgasporten själv.
Är det något annat man bör göra nu när vintern snart är här?
vad ska ni göra på era skönheter?

Sry lite ot kanske men vill ba sätta lite fart i 125 delen om inte annat ;)

Nej lämna inte in skiten! Det är lätt att sätta ihop ventilen igen bara man har lite tålamod då fjädern kan va lite jobbig :) Jag brukar sätta fast ventilen i skruvstädet för att det är jobbigt att sätta på den översta halvan samtidigt som man håller fjädern på plats. Om du har problem med att få ihop det sen kan jag göra en video åt dig i vinter där jag visar exakt hur man gör :tummenupp
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Nej lämna inte in skiten! Det är lätt att sätta ihop ventilen igen bara man har lite tålamod då fjädern kan va lite jobbig :) Jag brukar sätta fast ventilen i skruvstädet för att det är jobbigt att sätta på den översta halvan samtidigt som man håller fjädern på plats. Om du har problem med att få ihop det sen kan jag göra en video åt dig i vinter där jag visar exakt hur man gör :tummenupp

Tack som fan för alla tips och kommentarer jag blir ju nästan generad hahah :tungan skämt å sido En liten video skulle ju vara väldigt uppskattad! :Bugar kanske inte ska lämna in då, är bara så jävla rädd att paja något så måste man ta hem grejer osv. Vore en annan sak om man bara kunde åka in till stan och hämta prylarna från en hylla =)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Tack som fan för alla tips och kommentarer jag blir ju nästan generad hahah :tungan skämt å sido En liten video skulle ju vara väldigt uppskattad! :Bugar kanske inte ska lämna in då, är bara så jävla rädd att paja något så måste man ta hem grejer osv. Vore en annan sak om man bara kunde åka in till stan och hämta prylarna från en hylla =)

Haha ingen fara :tummenupp
En video är inga problem att göra, ska ha av cylindern i vinter ändå :) Jag råkade pajja "remskivan" som vajrarna sitter på. Beställde den samtidigt med en ny fjäder på Biscaya, låg på hyllan :)
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Är det någon som någon gång behöver någonting till en Mito motor har jag en (hyfsat) komplett liggande, dock med skuren kolv/cyllinder. Den har snedskurna drev mellan koppling/vev/balansaxel. PMa om ni letar delar :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Någon som behöver iridiumstift till sin mito (eller någon annan 125:a)? Kan fixa för 150 kr :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tjenare!
Är lite sugen på en Mito till nästa säsong, en Evo 02 för att vara specifik, något särskilt att se upp med?
Försäkring är jag föga oroad över, men någon som känner till något ställe i NV-Skåne (eller nära iaf) som servar dessa hojar?
Vet att man kan serva allt själv utan problem, men då jag måste låna pengar från morsan så är det lite av ett krav då hon är trött på att köra över land och rike för service, hon verkar inte fatta att man inte behöver en stämpel för att servicen ska räknas...
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Tjenare!
Är lite sugen på en Mito till nästa säsong, en Evo 02 för att vara specifik, något särskilt att se upp med?
Försäkring är jag föga oroad över, men någon som känner till något ställe i NV-Skåne (eller nära iaf) som servar dessa hojar?
Vet att man kan serva allt själv utan problem, men då jag måste låna pengar från morsan så är det lite av ett krav då hon är trött på att köra över land och rike för service, hon verkar inte fatta att man inte behöver en stämpel för att servicen ska räknas...

Ställ hojen på morsan eller farsan då är inte försäkringen hög..
Sen kan stämpeln kvitta då du ändå inte har någon garanti kvar ;)

jag ingen mito expert men har dom inte lite dåligt el-system?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top