Cagiva Mito-tråden

Längesen man var här inne. :)

Var fasen köper ni nya flottörer ifrån när ni fått punktering på era? :confused:

På geiwiz fanns det kompletta föggar, men de kostade ynka 2000kr... :glömdet
Kändes lite väl svettigt.

Och som en liten följdfråga, hur får man smidigast loss flottören? Den svänger ju runt en axel, men lyckades inte klura ut hur man får loss axeln.

Dellorto? http://www.dellorto.co.uk/

Bara ta ut axeln. Kommer inte ihåg om den går på båda hållen, eller bara åt ett håll. Den kan sitta fast lite ibland.
 
Vad är det som driver vattenpumpen i Miton? Behöver den någon smörjning?

Tankekraft...?
Ne jag skulle väl gissa på att det går ett drev som går från vevaxeln och driver runt den :tummenupp
Den smörjas nog med hjälp av växellådsoljan.

Vet inte om detta stämmer men det är så det funkar på nsr/crm :tummenupp
 
Jag tycker det låter vettigt faktist. Jag håller på att undersöka varför jag inte får runt vattnet i systemet. Jag får vatten till motorn men inte till kylaren. Och om det är så som du säger att det smörjs av växellådsoljan så kan det vara problemet. Kollade i växellådsoljan och det fanns inget där.

Någon annan som vet om det stämmer att växellådsoljan smörjer vattenpumpen?
 
Okey!
När man ska ta av svänghjulet ska man ju ha en svänghjulsavtagare. Någon som vet vilken dimension det är på den?
 
Okey!
När man ska ta av svänghjulet ska man ju ha en svänghjulsavtagare. Någon som vet vilken dimension det är på den?

Vilken dimension menar du? Det är inte en sån japsavdragare med 2 gängor.

Jag har gjort en egen m.h.a tjock stålplatta (ca 5-7mm), 3 M8-pinnar, 3 muttrar och en billig biltemaavdragare som jag plockade isär och använde den gängade "pinnen" och den gängade "vingen".
 
Plastdrevet som driver vattenpumpen hade pajjat. Så nu ska jag bara byta ut den så är det sedan klart! Lite nya packningar med på ingång också. :tummenupp I med ny olja med. Vanlig 15-50 va?
 
tjena är det någon som vet hur mycket olja man ska ha i framgafflarna och vart man fyller i oljan??:P

Man byter olja genom att lossa pa den stora "skruven" langst upp. Hall ut gammal och i med ny. Brukar sta i manualen hur mycket man ska ha. Har for mig att man brukar mata fran kanten uppe ner till vatskan.
 
Har nu fått tummarna ur röven för att fixa till min Cagiva W8 (samma motor som Mito) som nu länge stått i garaget med skuren cylinder. Har beställt och fått ett Mitaka cylinderkit som jag har en liten fråga kring. I kitet fick jag med en påse med en massa mindre svarta o-ringar i varierande storlekar (jag pratar alltså inte om de stora orangea som är till för att täta mellan cylinder och topplock). Jag undrar om någon vet vad dessa svarta o-ringar är till för då jag inte kan påminna mig om att jag har stött på några sådana dom andra gångerna jag rivet motor för att bara byta kolv.

Någon som vet?
 
Har nu fått tummarna ur röven för att fixa till min Cagiva W8 (samma motor som Mito) som nu länge stått i garaget med skuren cylinder. Har beställt och fått ett Mitaka cylinderkit som jag har en liten fråga kring. I kitet fick jag med en påse med en massa mindre svarta o-ringar i varierande storlekar (jag pratar alltså inte om de stora orangea som är till för att täta mellan cylinder och topplock). Jag undrar om någon vet vad dessa svarta o-ringar är till för då jag inte kan påminna mig om att jag har stött på några sådana dom andra gångerna jag rivet motor för att bara byta kolv.

Någon som vet?

En av dem är avgastätning. Resten vet jag inte.
 
Klarar verkligen en o-ring i gummi av det? Brinner inte den upp? :va

tror inte han syfta på gummi ringen, ska finnas en till avgastätningen som är lite hård,

En av ringarna och packningarna är till förgasaren,



(använvde inte alla mina o-ringar när jag monstera min mitaka cylinder)

dock borde du köpt ett bättre packnings-kit än de som kommer med mitaka
 
tror inte han syfta på gummi ringen, ska finnas en till avgastätningen som är lite hård,

En av ringarna och packningarna är till förgasaren,



(använvde inte alla mina o-ringar när jag monstera min mitaka cylinder)

dock borde du köpt ett bättre packnings-kit än de som kommer med mitaka

Alla svarta o-ringar som jag fått med kitet är av gummi och jag hittar inte heller något som skulle kunna vara en avgastätning (iaf inte enligt mig). Det var därför jag blev fundersam och frågade.

Får väl ta och slänga iväg ett mail PJME där jag köpt kitet och fråga. De måste ju veta tycker man...

Tack för era svar iaf!

Edit: Inte för att jag betvivlar att packningskitet som man kan välja till är bättre eller så men nog borde packningarna som Mitaka skickar med gå att använda eller?
 
Last edited:
Nej, jag menade en gummiring. Det satt en sån i spåret i mynningen på mitt avgasrör. Dock smälter den, sen spricker, så det är ren skit.
 
Hey lads!
Det e nu så att raptorn har gått en 1100 mil nu och tänker byta kolv nu i vinter.
Min fråga till er kunniga där ute är om man ska byta något mer än kolv när man ändå är där nere,någon packning eller något?.
Vill inte gräva i hojen atm då jag vill pressa ut minst en månad till ur den här säsongen. Så vet inte riktigt skicket på grejerna där nere.
Så är det något mer generelt man ska passa på och byta eller som man brukar byta vid kolvbyte?
Om man beställer en kolv från nätet följer då kolvring/ar med?
 
Tjena!

Kör säsongen ut och byt sen.
Kolvringar följer med, dock får du beställa nållager separat. Du bör byta cylinderfotspackningen också.

Glöm inte att mäta kolvringsspelet! Mät squishen också sen när allt sitter på.
Om det står 200C på din topp ska du ha en domad kolv. Använd den tunnaste fotpackningen så du får ner den brutalt höga squishen lite grann.

Mitakakolv från mitomondo fungerar alldeles utmärkt :tummenupp
 
du kan även passa på att rengöra rave ventilen.
Sen köp ett packning kit och byter alla packningar du tar bort för, vf snåla på de?

När jag bytte kolv (Mikita kolv) så fick jag med nållager men det kanske inte är så på alla deras kolvar.

sen är det bara att slå ihop det och dra åt med momentnyckel.
 
ah juste ja, räkna inte med att få med rätt nållager med mitaka

Jag fick nållager till en kolv på gissningvis 200 kubik,
 
Back
Top