Cagiva Mito-tråden

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag skulle kunna tänka mig en sån här Mito (nedan) i utbyte mot typ ALLT smör i Småland...:rolleyes:

Don’t be fooled by the near standard looks of the bike, this is a comprehensive engineering makeover that has taken a 30bhp two-stroke Cagiva Mito and replaced the motor with a 55bhp single-cylinder motor from a CRF450X with a total weight of 119kg.

Snacka om att vålföra sig på en mito, 4-t:huvet
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Hej alla glada cagiva ägare =)
Har en fråga till er proffs, dom där gummiplupparna som det sitter en mutter igenom kan man få tag på dom här hemma eller måste man hämta hem dom från landet i söder?
Det är en av dom där cylinderformade sakerna i gummi om ni vet vad jag menar.

Tack på förhand:Bugar

Jag köpte ett gäng från Biscaya racing för något år sedan. Kostade typ 15-20 spänn stycket, och jag vet inte om företaget ens finns kvar idag, men kan ju vara ett tips.

(Svarta var de också... ;))
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag köpte ett gäng från Biscaya racing för något år sedan. Kostade typ 15-20 spänn stycket, och jag vet inte om företaget ens finns kvar idag, men kan ju vara ett tips.

(Svarta var de också... ;))

Ja, det är ju en fördel om de är svarta :gnissla
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Måste bara fråga, hur uttalar ni Cagiva? Uttalar ni G:et som ett G eller som Cadjiva? Min italienska granne kom och kollade på min och han uttalade det Cadjiva :tungan
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Måste bara fråga, hur uttalar ni Cagiva? Uttalar ni G:et som ett G eller som Cadjiva? Min italienska granne kom och kollade på min och han uttalade det Cadjiva :tungan

Haha. jag uttalar själv med g et =)
Har också en italienare i hemtrakterna och han säger som din italiano ;)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Jag uttalar också med bara G för att folk ska höra vad man säger. Knappt någon som hört talas om Cagiva när man säger det :D
Men måste erkänna att det låter lite fräckare att säger Cadjiva :gnissla
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Men måste erkänna att det låter lite fräckare att säger Cadjiva :gnissla
Haha jo det är det =)
Hatar när folk undrar vad man har för cykel som inte e så insatta.Så när man svarar på det så ba jaha caejiva är det något kinsesiskt eller?
Då får jag ett litet aggressionsrus genom kroppen :näsblod
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Haha, exakt samma jag med! :D

Håller med till fullo!

Det uttalas ju egentligen "cadjiva", men blir lättare med ett "G" på svenska. Knappt någon som vet vad det är för något så då behöver man inte göra så att folk kollar ännu sneare på en :D
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
nja, spenderar du dagarna med att uttala italienska och franska maträtter och founder så får du in de, dock e G:et svenne style :tummenupp
 

trick3y

trick3y
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Farsta
Hoj
91 Cagiva Mito
Rätt mägnd tvåtakts-olja samt fastställa rätt årsmodell

Hej alla.

Har nyligen införskaffat en Cagiva Mito från 91 men är osäker på året då jag har svårt att utläsa detta från de italienska papper jag fick med så kan någon tipsa om hur jag fastställer årsmodell så är jag tacksam. Vidare så undrar jag över korrekt blandning av tvåtakts-olja. Tror ej tidigare ägare använt oljetanken samt pump för detta så jag är rädd att den kanske gått torr så blandar nu direkt i tanken. Förslag och hjälp med detta önskas. Tack för all annan matnyttig info ni postat här.

Mvh
Jonas
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hej alla.

Har nyligen införskaffat en Cagiva Mito från 91 men är osäker på året då jag har svårt att utläsa detta från de italienska papper jag fick med så kan någon tipsa om hur jag fastställer årsmodell så är jag tacksam. Vidare så undrar jag över korrekt blandning av tvåtakts-olja. Tror ej tidigare ägare använt oljetanken samt pump för detta så jag är rädd att den kanske gått torr så blandar nu direkt i tanken. Förslag och hjälp med detta önskas. Tack för all annan matnyttig info ni postat här.

Mvh
Jonas

Hej!

Om du postar en bild på den så kan vi kanske avgöra vilken årsmodell det är. Om den ser ut som den på Andreas avatar så är det en EVO-modell, alltså 95 och framåt. Annars har du förmodligen en mkII, den gamla miton.

Om pumpen fungerar kan du använda den.
 

trick3y

trick3y
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Farsta
Hoj
91 Cagiva Mito
Hej!

Om du postar en bild på den så kan vi kanske avgöra vilken årsmodell det är. Om den ser ut som den på Andreas avatar så är det en EVO-modell, alltså 95 och framåt. Annars har du förmodligen en mkII, den gamla miton.

Om pumpen fungerar kan du använda den.

Får försöka fixa en bild, den är ingen skönhet, ommålad till matt-svart och jag tror ärligt det är en 91.a den är i alla fall 7 växlad. Angående oljan så läste jag någon stans att det skulle vara säkrare att blanda direkt i tanken då dessa motorer tydligen är väldigt känsliga om de ej får rätt mägnd olja. Men okej jag ska hälla i lite olja i tanken å se om det funkar.

Mvh
Jonas
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är skitsnack som sprids av moppefuckon. Oljepumpen funkar utmärkt och det finns ingen anledning att inte använda den till normalt gatbruk. Se till så att den fungerar bara.

Fyll på lite olja i oljetanken. Se till så att slangen från tank till pump är ok. (Ha oljeblandad bensin). Låt motorn puttra i några minuter (varva gärna lite grann med) så ser du om det kommer olja ur slangen som ska till förgasaren. Den ska givetvis vara bortkopplad när du tittar.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
om du tar av höger sidokåpa sen motorkåpan ser du munstycket där oljeslangen från motorn->förgasarn sitter, sen ser du halvmåne hjulet som ska snurra när du gasar, gasa och se om oljan pumpas, försök ej spänna om linan, den e kopplad till förgasaren och leder till gas bara,

Hoppas du blir nöjd över din cagiva mito, ett bra tips är att rengöra absolut allting för o se skicket, använd ej högtryckstvätt
 

trick3y

trick3y
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Farsta
Hoj
91 Cagiva Mito
om du tar av höger sidokåpa sen motorkåpan ser du munstycket där oljeslangen från motorn->förgasarn sitter, sen ser du halvmåne hjulet som ska snurra när du gasar, gasa och se om oljan pumpas, försök ej spänna om linan, den e kopplad till förgasaren och leder till gas bara,

Hoppas du blir nöjd över din cagiva mito, ett bra tips är att rengöra absolut allting för o se skicket, använd ej högtryckstvätt

Tack för alla tips o råd. Rev ner hela start annordningen o de visade sig att kugggarna som går emot sväng hjulet är helt slut, samt att kåpan som siter över starter staget eller vad man ska kalla de är trasig så förösöker jaga billiga delar nu. Oljepumpen den var bort plockad så undrar över blandningen, jag kör hårt och villl att det skall hålla. så tips där uppskattas.

OM någon har lite starter delar de vill sälja snälla hör av er.

MVH
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top