Cagiva Mito-tråden

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Okej, konstigt.
Varför vill min bara gå 140 då?. :(

Jag tar för givet att min är Ostrypt pga att den går 140km/h, eller vad tror ni?..

Hur är Mito'sarna strypta?
hört mycket snack om vajrar som ska byta platser osv, men vet inte vem jag ska tro på.

/erik

Om du kontrollerar att det inte ligger någon strypning i luftburken som hindrar luftflödet, ser till att avgasröret är fritt från strypningar och att avgasporten är ikopplad och korrekt inställd borde den gå mer än 140km/h.. strypning i cdi-boxen fanns vad jag har förstått inte på EVO-modellerna.

Om du vill kolla om avgasporten öppnar fullt ut tar du bort kröken och tittar in i cylindern. när du vrider på tändningen ska solenoiden dra upp porten till helt öppet läge i ca en sekund och släpper sedan ner den igen. kolla även hur mycket vajern på solenoiden under tanken rör sig när du vrider på tändningen och kontrollera att den rör sig lika mycket när du varvar upp motorn.

Om du vill kan du jämföra med bilderna jag lade upp på hur min stod i stängt resp. öppet läge några sidor tillbaks i tråden.

sorry om det blir lite rörigt.. kom nyss hem från metallicas spelning i bergen, har inte sovit på två nätter :näsblod
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Om du kontrollerar att det inte ligger någon strypning i luftburken som hindrar luftflödet, ser till att avgasröret är fritt från strypningar och att avgasporten är ikopplad och korrekt inställd borde den gå mer än 140km/h.. strypning i cdi-boxen fanns vad jag har förstått inte på EVO-modellerna.

Om du vill kolla om avgasporten öppnar fullt ut tar du bort kröken och tittar in i cylindern. när du vrider på tändningen ska solenoiden dra upp porten till helt öppet läge i ca en sekund och släpper sedan ner den igen. kolla även hur mycket vajern på solenoiden under tanken rör sig när du vrider på tändningen och kontrollera att den rör sig lika mycket när du varvar upp motorn.

Om du vill kan du jämföra med bilderna jag lade upp på hur min stod i stängt resp. öppet läge några sidor tillbaks i tråden.

sorry om det blir lite rörigt.. kom nyss hem från metallicas spelning i bergen, har inte sovit på två nätter :näsblod


Okej, jobbigt.. har precis satte ihop HELA hojen efter att ha skruvar ner den i molekyler, klyvigt motorn & bytt vevlager, vev, kolv, lager mm mm...


I luftburken såg jag ingenting som tyder på någon strypning, vad jag tänkte på då iaf.

Avgasröret såg jag inget heller (vad jag tänkte på då iaf), för ja antar att det inte sitter någon på mitten eller nå så man måste klyva röret? utan i någon av ändrana?

men får vell skruva av ena kåpan & avgasröret någon dag för att kontrolera så att avgasporen öppnar sig riktigt.
MEN, (det kommer alltid ett men;) ) haha nä men jag vet att när jag vrider på tändningen så ser man ju under tanken att ett litet hjul snurrar & därmed drar i 1 (2?) vajer/ar, & de drar ju i typ 1 sek & sedan släpper tillbaka. Betyder det att det är riktigt & ja slipper skruva upp & kolla? :)

/erik
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Okej, jobbigt.. har precis satte ihop HELA hojen efter att ha skruvar ner den i molekyler, klyvigt motorn & bytt vevlager, vev, kolv, lager mm mm...


I luftburken såg jag ingenting som tyder på någon strypning, vad jag tänkte på då iaf.

Avgasröret såg jag inget heller (vad jag tänkte på då iaf), för ja antar att det inte sitter någon på mitten eller nå så man måste klyva röret? utan i någon av ändrana?

men får vell skruva av ena kåpan & avgasröret någon dag för att kontrolera så att avgasporen öppnar sig riktigt.
MEN, (det kommer alltid ett men;) ) haha nä men jag vet att när jag vrider på tändningen så ser man ju under tanken att ett litet hjul snurrar & därmed drar i 1 (2?) vajer/ar, & de drar ju i typ 1 sek & sedan släpper tillbaka. Betyder det att det är riktigt & ja slipper skruva upp & kolla? :)

/erik

Hade det suttit en strypning i luftburken eller avgasröret hade du förmodligen, eller i alla fall hade jag, reagerat på det. fast det är klart, ska du kolla avgasporten behöver du ju som sagt ha bort avgasröret och varför inte ta en titt om det finns något där då? :)

Att avgasporten rör på sig när du vrider om nyckeln är såklart ingen garanti för att den är korrekt inställd och öppnar sig fullt. Och då du trots allt kommer upp i hastigheter över vad den gör strypt kanske detta verkar ganska troligt.. bara att skruva upp och kolla, tar ju inte många minuter :)
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Hade det suttit en strypning i luftburken eller avgasröret hade du förmodligen, eller i alla fall hade jag, reagerat på det. fast det är klart, ska du kolla avgasporten behöver du ju som sagt ha bort avgasröret och varför inte ta en titt om det finns något där då? :)

Att avgasporten rör på sig när du vrider om nyckeln är såklart ingen garanti för att den är korrekt inställd och öppnar sig fullt. Och då du trots allt kommer upp i hastigheter över vad den gör strypt kanske detta verkar ganska troligt.. bara att skruva upp och kolla, tar ju inte många minuter :)


Okej, ja jag ska vell skruva upp & kolla upp det där senare i dag, så återkommer jag med hur det såg ut. OM den nu inte öppnar sig helt, hur gör jag då?

/erik
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Okej, ja jag ska vell skruva upp & kolla upp det där senare i dag, så återkommer jag med hur det såg ut. OM den nu inte öppnar sig helt, hur gör jag då?

/erik

hur man ställer in avgasporten finns det en hyffsad beskrivning för i verkstadshandboken. kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde det och har aldrig gjort det själv heller, men det verkar inte vara något speciellt svårt. Är på jobbet nu så har tyvärr ingen möjlighet att kolla i handboken, men ska försöka fixa fram en printscreen på beskrivningen så fort jag kommer hem.

/D
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
hur man ställer in avgasporten finns det en hyffsad beskrivning för i verkstadshandboken. kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde det och har aldrig gjort det själv heller, men det verkar inte vara något speciellt svårt. Är på jobbet nu så har tyvärr ingen möjlighet att kolla i handboken, men ska försöka fixa fram en printscreen på beskrivningen så fort jag kommer hem.

/D

Okej, låter bra det:)
Kom precis hem & har blivigt bort bjuden på middag nu om 30 min + så ska ja köra iväg med hojen & vara horta hela dagen & natten i morgon. Så endra blir det i kv:) eller om någon dag:gnissla

Tack på förhand/erik
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Egentligen spelar det ju ingen större roll om hojen kommer upp i 140km/h eller 160km/h det går ju inte och ligga i det tempot mer än korta stunder annars kommer nog något förr eller senare att gå sönder, så brukar det vara.
Det är sällan att jag ligger o pressar hojen på rödmarkeringen i sista växlen. ser ingen större anledning med det, visst att farten är kul, men då är det ju roligare att pressa småvägar och verkligen utnyttja hojen på så sätt istället. :)
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Tycker det spelar ganska stor roll ja :b
Kör ganska ofta på "större" vägar, & då om hojen går 160 ist för 140 så kan det göra ganska mk, inte för att man ligge & pressar kanske,
men om ja har en hoj som går 160 så om ja då ligger i 100 km/h så är varven kanske bara på 7000 rpm.
Medans om ja har en hoj som går "bara" 140 km/h & kör i 100 så ligger den kanske & varvar i 8-9000 rpm, så då slits det ju bra mk mer.

Sen så är det ju kul att köra fort & man vill ju få ur så mk som möjligt ur hojen :)

/erik
 

Daxzorce

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Glimåkra
Hoj
1998 Yamaha R1
Hejsan, jag undrar ifall något vet vad det ska vara för munstycke i förgasaren, orginal? Min mito sotar igen så lätt. Så tänkte att förra ägaren kanske bytt munstycket.

Mvh Daxzorce!
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hejsan, jag undrar ifall något vet vad det ska vara för munstycke i förgasaren, orginal? Min mito sotar igen så lätt. Så tänkte att förra ägaren kanske bytt munstycket.

Mvh Daxzorce!

Du ska inte bara sätta i ett munstycke med samma storlek som orginal och tro att det är det bästa för cykeln. Motorn är med ganska stor sannolikhet inte i samma skick som den var för 13 år sen och behöver sannolikt en annan blandning. Hur man bestyckar en förgasare korrekt finns det en bra beskrivning för i FAQ..

Fast förgasarens bestyckning bör inte ha något att göra med att den sotar, såvida du inte blandar oljan direkt i tanken och har kopplat ifrån oljepumpen. Lösningen kanske är så enkelt som att du kör på "fel" olja. Vad använder du för olja idag?
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Jag kan bara nämna snabbt att jag har 100 orginal på min mito, men det sitter nu ett 130 munstycke först.

Men sen är det så sant som danne säger!:tummenupp
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Vad har Mito för packning mellan avgasrör & cylinder, Vet att det är en "vanlig" packning först mellan "plattan" & cylindern, men sen mellan "plattan" & avgasröret vad ska det vara för typ/sorts packning där?

Om ni inte förstår vad ja menar så säg till så förklarar jag på annat sätt, eller ritar en stilig bild kanske =)

/erik
 
Last edited:

Daxzorce

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Glimåkra
Hoj
1998 Yamaha R1
Nej men det är fortfarande samma förgasare och cylinder som för 13 år sen, ch jag kör på fullsyntetisk olja sen plus ifall den nu sotar igen så får den ju för mycket bränsle men nu vet jag tack! :)
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Vad har Mito för packning mellan avgasrör & cylinder, Vet att det är en "vanlig" packning först mellan "plattan" & cylindern, men sen mellan "plattan" & avgasröret vad ska det vara för typ/sorts packning där?

Om ni inte förstår vad ja menar så säg till så förklarar jag på annat sätt, eller ritar en stilig bild kanske =)

/erik
På avgasröret sitter ju en stor platta, som man kan röra på, där man sätter fast skruvarna i cylingern. Mellan denna platta och cylindern ligger en packning, formad precis som plattan. That's it. :tummenupp
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
På avgasröret sitter ju en stor platta, som man kan röra på, där man sätter fast skruvarna i cylingern. Mellan denna platta och cylindern ligger en packning, formad precis som plattan. That's it. :tummenupp

Om jag fattade det där rätt så var det inte det jag mena:p

Det jag mena var mellan den "stora plattan" & själva avgasröret, man trär ju på avgasröret på ett litet rör som man skruvat fast i cylindern.
Så mellan det lilla röret & själva avgasröret vad ska det vara för packning där? ska det vara någon packning där?

/erk
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Om jag fattade det där rätt så var det inte det jag mena:p

Det jag mena var mellan den "stora plattan" & själva avgasröret, man trär ju på avgasröret på ett litet rör som man skruvat fast i cylindern.
Så mellan det lilla röret & själva avgasröret vad ska det vara för packning där? ska det vara någon packning där?

/erk
:va

Mitt rör går rakt in i cylindern i ett stycke, finns inga fler rör. :va
 

Ketchup

Medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha dt 125 lc -82, honda shadow 600 -96, MCB 49cc -50? Ich
Japp, har gjort det några gånger. :hihi

Tro fan att jag inte fattade ditt problem. :hihi

okej, men ritade en fin bild i paint som alla kan kika på så kanske ni förstår hur jag menar :)


Vid 1'an vet jag att det ska sitta en packning.

MEN

vid 2'an ska det vara någon typ av packning/tätning där?


Edit.
Vad har Cagiva Mito EV 1995 för orginal drevning?

/erik
 

Bifogat

  • Förklaring.JPG
    Förklaring.JPG
    57.5 KB · Visningar: 52
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top