Cagiva mito, ett knackande ljud?!

hageb

-Ristrappare-
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
Aprlilia Rs 125 -05, Ktm sx-f 250 -06
Hej
Jag har en cagiva mito -92. I sommras en eftermiddag var jag ute och skjusade en kompis, det började med att vi kom till en ganska brant backe och som 125 orka det inte mkt hörde ngt misstiskt ljud men brydde mig inte, så petade jag ner 1,2 växlar och gav fullt. Man kände att den fick jobba redigt!! efter knatten av backen släppte jag av och kom ner till 4-5000 varv, då hörde jag ljudet igen, och det var så att man kunnde höra det med hjälm och mc:n på.
Trodde direkt att det var kolvbultslagret eller veven som gått, jag stängde av den direkt och fixade skjus hem.

plockade ner den nu och hittar INGET glapp, ngt som var löst eller repor i cylindern/kolv!:confused:
Någon som det har hänt för innan??
Vad kan felet vara??

Bifogat

• DSC01000.JPG
    DSC01000.JPG
    133.6 KB · Visningar: 69
  • DSC01013.JPG
    DSC01013.JPG
    133 KB · Visningar: 69
  • DSC01017.JPG
    DSC01017.JPG
    134.9 KB · Visningar: 76
Last edited:
:va Kan vara kolvtappen som är sliten.. kanske är det du kallar kolvbulten :/ men ifall det är slitet så blir det ett knackande ljud.

du tror inte att de bara e koppingskorgen som skramlar? lr låter de även när du drar i kopplingen?

du tror inte att de bara e koppingskorgen som skramlar? lr låter de även när du drar i kopplingen?

det knackar när jag har den på tom tång sen när jag gasar slutar det tills jag släpper av, när den går ner i varv..:confused:

Växellådan sjunger på sista värsen?

Låter iofs som nått lager kanske.

Last edited:
Du kan inte känna glapp i vevstaks- ram- eller nållager för hand om det inte är extremt. Om du inte använt verktyg när du kollade glappet så kan det mycket väl vara glapp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT