Caferacer

  • Thread starter Thread starter DM
  • Start date Start date

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hade tänkt lägga in lite bilder för länge sen men har inte haft till gång till kamera. Här kommer iaf några halvtaskiga mobilbilder på vinters jobb så här långt...

CB 750 K2 -75

Motor:
nyborrad andra överdim.
nya kolvar
samtliga lager bytta
nya ventiler och styrningar
Sito 4-2 system med original krökar
stålomspunna oljeslangar
nylackad och polerade kåpor

Chassi:
koniska styrlager
bronsbussningar i svingen
bakdämpare från CB 900 boldór (3 cm längre än std)
nya fälgar ekrade på polerade nav
nya hjullager
Raask tillbakaflyttade fotpinnar och clip-on
all aluminium polerad (gaffelben, krona, flottörkoppar, mm.)
pulverlackad ram blanksvart med pulverklarlack
ny kabelhärva
"stretchad" original tank 14,5 cm
egentillverkad sadel och kuts i plåt

åsså en massa annat småplock nytt och bytt....

återstår att göra klar tanken och sadeln, fäste till baklyse (Lucas-replika), skylthållare, eventuella blinkers och lite annat smått och gott.
 

Bifogat

  • cafe750.jpg
    cafe750.jpg
    66.3 KB · Visningar: 2,006
  • cafe7503.jpg
    cafe7503.jpg
    62.9 KB · Visningar: 1,540
  • cafe7504.jpg
    cafe7504.jpg
    73 KB · Visningar: 2,060
Kul projekt!
Den lär ju bli kanon när du fått ihop allt. :tummenupp
Har du provkört den?

DM skrev:
Hade tänkt lägga in lite bilder för länge sen men har inte haft till gång till kamera. Här kommer iaf några halvtaskiga mobilbilder på vinters jobb så här långt...

CB 750 K2 -75

Motor:
nyborrad andra överdim.
nya kolvar
samtliga lager bytta
nya ventiler och styrningar
Sito 4-2 system med original krökar
stålomspunna oljeslangar
nylackad och polerade kåpor

Chassi:
koniska styrlager
bronsbussningar i svingen
bakdämpare från CB 900 boldór (3 cm längre än std)
nya fälgar ekrade på polerade nav
nya hjullager
Raask tillbakaflyttade fotpinnar och clip-on
all aluminium polerad (gaffelben, krona, flottörkoppar, mm.)
pulverlackad ram blanksvart med pulverklarlack
ny kabelhärva
"stretchad" original tank 14,5 cm
egentillverkad sadel och kuts i plåt

åsså en massa annat småplock nytt och bytt....

återstår att göra klar tanken och sadeln, fäste till baklyse (Lucas-replika), skylthållare, eventuella blinkers och lite annat smått och gott.
 
Inte illa pinkat som sagt. Intressant skarv där på tanken faktiskt. Fortsätt i samma stil så blir det kanon. Vet inte varför men jag kom bara att tänka på att ett par motardfälgar skulle vara snyggt, fast då försvinner lite av retrolooken i utbyte mot väghållning. Fredagskvälls svammel.... fortsätt bara! :tummenupp
 
Jävligt koool! :tummenupp
Roligt att alla inte bygger streetfigthers av kraschade plastraketer. Det ser väldig bra ut, helt rätt stuk. :Bugar
 
Tackar för de vänliga orden!

Inspirationskällorna har ju varit 60- och tidiga 70-talets racers och cafehojar (Ducati 750 SS Imola, Honda CR 750 och RC 166, Featherbedbyggen osv...)

Ägt hojen i 11 år nu, köpte den -95 för 4000 spänn. Naturligtvis inte i detta skicket men försök hitta en CB 750 i bruksskick för det priset nu.... (69-76 alltså....) Först i vinter kom inspirationen till renovering/ombyggnad. Gäller att skynda långsamt!

Motardfälgar kommer inte fråga, vill ha rätta tidskänslan i bygget och då ska det vara smala fälgar och däck :-) Bakdäcket är ju ett fett 100/90-18" :D

Provkörning har ej skett ännu pga av nåt vitt, halkigt jox som ligger på marken....

Tanken är i skrivande stund under kniven och kommer att se ut som en stretchad originaltank, dvs ingen skarv kommer att synas. Blir troligen blanksvart med originalliknande stripes i guld.

Sen ligger en tanke och maler i bakhuvet om kompressormatning :gnissla som var ett "vanligt" trim på dessa maskiner då det begav sig. Måste bara samla lite mer info och läsa på mer om vilka invärtes moddar som bör göra i samband med det. Och hitta ett kompressorkit förståss, helst från 70-talet.....

Slänger med en bild på en originalhoj om någon skulle ha missat hojen som förändrade mc-världen över en natt och sköt hela den engelska hojtillverkningen, som hittills dominerat världen, i sank.
Den första "superbiken" helt enkelt, trot eller ej!
 

Bifogat

  • cb750f_k1_70.jpg
    cb750f_k1_70.jpg
    26.4 KB · Visningar: 770
F-n! :lol Nu hinner du nog före mig... :tummenupp!

man ska skynda långsamt.
Säg till om du behöver hjälp med nåt eller nån del, jag har ju skruvat nån minut med de där... ;) så det finns lite i ladorna...
 
Dr.Bike skrev:
F-n! :lol Nu hinner du nog före mig... :tummenupp!

man ska skynda långsamt.
Säg till om du behöver hjälp med nåt eller nån del, jag har ju skruvat nån minut med de där... ;) så det finns lite i ladorna...

Du råkar inte ha ett kompressorkit liggande då?

Gick med i CHCS när det drog igång -95 men medlemsskapet rann ut i sanden av nån anledning. Kanske borde man ta och betala in medlemsskapsavgiften igen....
 
Racer

Cool hoj DM, helt i min smak. Kul att någon annan fastnat för CR stuket på just CB'n.

Bifogar lite bilder på min K7'a som den såg ut tidigt -05, nu med clipon.

Dags att bilda klubb ...

/T
 

Bifogat

  • cb_1.jpg
    cb_1.jpg
    26.2 KB · Visningar: 1,595
  • cb_2.jpg
    cb_2.jpg
    25.2 KB · Visningar: 832
Sen ligger en tanke och maler i bakhuvet om kompressormatning :gnissla som var ett "vanligt" trim på dessa maskiner då det begav sig. Måste bara samla lite mer info och läsa på mer om vilka invärtes moddar som bör göra i samband med det. Och hitta ett kompressorkit förståss, helst från 70-talet.....

Slänger med en bild på en originalhoj om någon skulle ha missat hojen som förändrade mc-världen över en natt och sköt hela den engelska hojtillverkningen, som hittills dominerat världen, i sank.
Den första "superbiken" helt enkelt, trot eller ej![/QUOTE]


Om du ska trimma den så börja med den svagste punkten...vevstakarna...dom
tål inte mycket mer än orginaleffekten.
Annars är det en tacksam motor att trimma......
Och den är identiskt uppbyggd som dagens sporthojsmotorer....det som skiljer
i stort är att dagens motorer är vattenkylda...fyrventilade..och har överliggande kammar.

Bifogar en bild på en hoj som jag hoppas få ihop igen en dag....

KentW
 

Bifogat

  • Caferacer.jpg
    Caferacer.jpg
    115 KB · Visningar: 673
Bild på dagens arbete. Inte kul att slipa spackel men ett nödvändigt ont.
Bara jobba på.....
 

Bifogat

  • tank.jpg
    tank.jpg
    58.7 KB · Visningar: 675
ARRRGGHHHH! :4skrika
Måste bara avreagera mig lite. Efter mycket jobb hade jag äntligen fått tanken klar för lack idag. Skulle bara slipa av det sista sprutspacklet..... Skulle bara....
Plötsligt rasar en av bockarna jag har tanken liggande på ihop. :död
Fritt fall en meter ner i betonggolvet. Fyra rejäla bucklor.
Bara börja om igen. Börjar kunna slipa spackel nu......
Behöver lite :pannkyss just nu.
 
DM skrev:
ARRRGGHHHH! :4skrika
Måste bara avreagera mig lite. Efter mycket jobb hade jag äntligen fått tanken klar för lack idag. Skulle bara slipa av det sista sprutspacklet..... Skulle bara....
Plötsligt rasar en av bockarna jag har tanken liggande på ihop. :död
Fritt fall en meter ner i betonggolvet. Fyra rejäla bucklor.
Bara börja om igen. Börjar kunna slipa spackel nu......
Behöver lite :pannkyss just nu.


:pannkyss

Trist. Påt igen bara. Se det från den ljusa sidan, du kommer vara grym på att slipa när du är färdig.

Ska bli kul att se hur det blir när du är klar, ser ut att bli riktigt fint. Jag gillar stuket. :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Mycket snyggt :Bugar (om du tycker att du saknar en 4 backad bromstrumma från Grimeca så har jag en... :) ). Synd på tanken men sånt händer, jobba på.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top