Caferacer GSX 1100E -80

Tyvärr går det inte att ha dubbla dämpare igen utan att köpa en ny ram. Jag kapat bort dom gammla fästerna och tror inte att det går att göra nya så lätt.

Tack alla andra för era idéer!

// Linus
 
Har tittat lite på det undrefästet och det verkar som det går att göra ett nytt fäste så att man flyttar allt in mot röret... Blir ju bättre så....
Grrr återigen, jag hatar att "göra om, göra rätt"!!!! :mad:
Ett steg fram två tillbaka..... :huvet

Edit: Jag provade och sänka den ner på golvet idag... kommer inte bli hög, högsta punkten kommer ligga strax under 1 meter :gnissla

// Linus
 
Last edited:
Har tittat lite på det undrefästet och det verkar som det går att göra ett nytt fäste så att man flyttar allt in mot röret... Blir ju bättre så....
Grrr återigen, jag hatar att "göra om, göra rätt"!!!! :mad:
Ett steg fram två tillbaka..... :huvet

Edit: Jag provade och sänka den ner på golvet idag... kommer inte bli hög, högsta punkten kommer ligga strax under 1 meter :gnissla

// Linus

Mmmmm, som en kingsize snickers då, långa och låg och full med godsaker:D
 
prova korthet. från baken till styrpinnen mäter min 1140 mm :näsblod
 
Det har jag inte koll på, men axelavståndet är 2245 mm. Så den är mer än dubbelt så lång än vad den är hög.:hojsmilie

Det är tufft med låg mankhöjd! :tummenupp
Verkar markfrigången rimlig då? Det är ju en bred djefla motor du har, så man ska passa sig för att bygga den för låg med tanke på kurvtagningen. V-twinnar är ju mer tacksamma på det viset.
 
Nja, den har i allfall 10 cm när avgassystemet är på... kanske till och med 13 cm...
Så det bordee vara lungt...

// Linus
 
Jag skulle ställa upp hojen med vad du tror är normal fjäderförspänning (Från helt obelastad, dvs hjulen i luften, till stående på marken med förare så brukar det statiska hänget vara runt 30 mm bak och ca 40 fram på en normalhoj.)

Sedan låta en kompis prova med att luta upp en planka från centrumlinjen i golvet och därmed se vad det blir för nedläggningsvinklar till det första som tar i.

Eller vet du att den inte har blivit lägre än vad den var original?

Det vore ju så trist om du inte kunde svänga så mycket som du vill menar jag.:gnissla


Nja, den har i allfall 10 cm när avgassystemet är på... kanske till och med 13 cm...
Så det bordee vara lungt...

// Linus
 
Jag skulle ställa upp hojen med vad du tror är normal fjäderförspänning (Från helt obelastad, dvs hjulen i luften, till stående på marken med förare så brukar det statiska hänget vara runt 30 mm bak och ca 4...


Suzuki GSX1100E –80 Org. mått
Längd (mm) 2 255
Bredd (mm) 760
Höjd (mm) 1 190
Sitthöjd (mm) 806 Hjulbas (mm) 1549
Minimum markfrigång (mm) 152
Torrvikt (kg) 243

Min nu
Längd (mm) ?
Bredd (mm) ca 740
Höjd (mm) ca 950
Sitthöjd (mm) ca 700
Hjulbas (mm) ca 1545
Minimum markfrigång (mm) ca 100-130
Torrvikt (kg) ? (hoppas på strax över 200kg)

Så det skilljer lite i markfrigång...
En R1 -06 har 130mm, är ju lite smalare oxå...
 
Last edited:
Oj, du har ju koll på siffrorna.:Bugar

Det kan ju vara så att du kan återta lite nedläggningsmarginal genom att flytta upp fotpinnarna om det var de som tog i först.

Vad jag menar är följande. Ponera att du trivs på hojen, och i likhet med mig tex vill åka Rörken eller Tuvängen då och då. Då är det inte kul att märka att det skrapar i betydligt tidigare än original. Att man byggt om hojen till modernare fjädring bara för att inse att man inte ens kan lägga med lika mycket som original med 80-talsfjädringen. Det var så jag tänkte.

Jag skulle bygga så att justermånen iaf ger dig möjlighet att justera till en "ride hight" som gör det möjligt att lägga ned lika mycket som original. Då kan man ju testa när hojen är klar.

Jag tänkte på det du sade när du startade bygget, att du inte trivdes med ditt första bygge, din chopper, i det avseendet att den var mindre kul att köra inspirerat med.
Suzuki GSX1100E –80 Org. mått
Längd (mm) 2 255
Bredd (mm) 760
Höjd (mm) 1 190
Sitthöjd (mm) 806 Hjulbas (mm) 1549
Minimum markfrigång (mm) 152
Torrvikt (kg) 243

Min nu
Längd (mm) ?
Bredd (mm) ca 740
Höjd (mm) ca 950
Sitthöjd (mm) ca 700
Hjulbas (mm) ca 1545
Minimum markfrigång (mm) ca 100-130
Torrvikt (kg) ? (hoppas på strax över 200kg)

Så det skilljer lite i markfrigång...
En R1 -06 har 130mm, är ju lite smalare oxå...
 
Jo, jag förstår...
Har inte kollat men tror att det går att lägga den mer än nog.. för mig iaf. är ganska feg :D
Har tagit bort motorskydden som skulla ta i först samt ska flytta upp fotpinnarna lite.
Så det oroar jag mig inte så mycket för. Ska även komms på någon för av höj-lösning så jag kan höja baken lätt.

// Linus
 
Ok.
Jag tror inte du är så feg som du tror när du testar en kväll på tex Rörken :) Det är ju en helt annan grej att lägga ned när man vet att det är är grepp och ingen risk för grus och möten. Mina pinnar är nerslipade på båda sidor. Enbart från dessa "bankörningar". Och min hojs höjd syns ju i garage-bilderna, plus att jag har en smal twin.

Men du verkar ju ha koll.
Det blir nog kanon det där. Ska bli kul att se bilder på hur nedre fästet blev sedan! :)

Jag har polerat styrkronor ikväll, helt svart i ansiktet.

Nu blir det bingen!

/J



Jo, jag förstår...
Har inte kollat men tror att det går att lägga den mer än nog.. för mig iaf. är ganska feg :D
Har tagit bort motorskydden som skulla ta i först samt ska flytta upp fotpinnarna lite.
Så det oroar jag mig inte så mycket för. Ska även komms på någon för av höj-lösning så jag kan höja baken lätt.

// Linus
 
Ok.
Jag tror inte du är så feg som du tror när du testar en kväll på tex Rörken :) Det är ju en helt annan grej att lägga ned när man vet att det är är grepp och ingen risk för grus och möten. Mina pinnar är nerslipade på båda sidor. Enbart från dessa "bankörningar". Och min hojs höjd syns ju i garage-bilde...

/J

Tror nästan att jag kan lägga ner den mer nu än org... :gnissla
Nä men det är nog lungt.. Det är relativft samma mått från marken upp till tanken... Det som skilljer är sitt höjden (kommer ha mycket tunnare sadel)och totalhöjden (har ett clip-on styre utan istället för ett vanligt "crossliknade styre")
Så själva ramen kommer ha ungeför samma mått. lite lägre fram, högre bak...
 
Last edited:
Bra. Jag vill inte alls styra dig. Bara flagga upp att det är bra att tänka på. Jag har gjort misstaget själv. Man inspireras av ngt bygge i en tidning, och tänker inte på att de flesta byggen droppas rejält när de fotas. Nästan alla HD-byggen har ju tex luftfjädring nuförtiden. Den pyser de ur totalt när de rullat in hojen i studion. Sen att det inte går att köra med hojen i det läget det tänker man ju inte på. Nu när jag är äldre så vet jag att att titta efter hur mycket fjädringsväg det verkar vara kvar i hjulhuset när jag kollar på hojen, för att få en bild av hur hög den måste vara för att över huvudtaget gå att köra.

Men det verkar ju som att du har bra check på det där.:tummenupp
Jag är inte orolig alls.

Att tunna ur sadeln och sånt är ju kanon, det gillar jag med. Det var ju dessutom vanligt på trimmade GSX 1100 samt dito Katana när det begav sig på 80-talet. Ägarna sänkte sadeln till en grop på förarplatsen, för att inte glida bak i sadeln när man drog mellan rödljusen. Jag gillar hojar där man sitter lågt, har ett brett cross- eller flattrackstyre, fotpinnarna rakt under sig (som på en cross), samt en vridstark motor. Det är kul att brappa runt med en sån hoj. Man får en härlig känsla av kontroll, iaf i farter som inte kräver kåpor.

/J

Tror nästan att jag kan lägga ner den mer nu än org... :gnissla
Nä men det är nog lungt.. Det är relativft samma mått från marken upp till tanken... Det som skilljer är sitt höjden (kommer ha mycket tunnare sadel)och totalhöjden (har ett clip-on styre utan istället för ett vanligt "crossliknade styre")
Så själva ramen kommer ha ungeför samma mått. lite lägre fram, högre bak...
 
Bra. Jag vill inte alls styra dig. Bara flagga upp att det är bra att tänka på. Jag har gjort misstaget själv. Man inspireras av ng...
/J

Det som kommer ta i först är ju motorn... bred djävla sak.. så det är ju en begränsning. Går ju inte göra så mycket åt det.

Men jag uppskattar/gillar när andra skriver vad de tänker. Ger andra infallsvinklar som man inte har tänkt på tidigare. :tummenupp
Underlättar så jag slipper mitt hatmotto "gör om, gör rätt"....
 
När det kördes "Superbike" med GSX1100, var det tillåtet att fästa en stålbit på motorkåpan för att inte slipa hål och spilla olja på banan.
Peter Sköld monterade aldrig något "slitstål".
Behövdes inte, han lade aldrig i kåpan.
Räckte frigången till honom, så räcker den till dig...
 
Så, då har man äntligen fått tummer ur.... och börjat fixa nya fästen.
Blir lite högre bak nu, blev liksom så bara automatiskt :näsblod
Får fixa det med hundben senare....
Kollat på lite gsx ramar med enkeldämpare... inga förstärkningar där inte....
Gör väl själv några...

Edit: Var på MC mässan och hittade lite gammla hojar med enkel dämp.
Grymt klent byggda
 

Bifogat

  • DSC00219.JPG
    DSC00219.JPG
    66.4 KB · Visningar: 124
  • DSC00220.JPG
    DSC00220.JPG
    62 KB · Visningar: 141
  • IMG_4735.jpg
    IMG_4735.jpg
    59.9 KB · Visningar: 222
  • Emerald_EFE_05.jpg
    Emerald_EFE_05.jpg
    66 KB · Visningar: 211
Last edited:
Ok.
Jag tror inte du är så feg som du tror när du testar en kväll på tex Rörken :) Det är ju en helt annan grej att lägga ned när man vet att det är är grepp och ingen risk för grus och möten. Mina pinnar är nerslipade på båda sidor. Enbart från dessa "bankörningar". Och min hojs höjd syns ju i garage-bilderna, plus att jag har en smal twin.

Men du verkar ju ha koll.
Det blir nog kanon det där. Ska bli kul att se bilder på hur nedre fästet blev sedan! :)

Jag har polerat styrkronor ikväll, helt svart i ansiktet.

Nu blir det bingen!

/J

Kul att det inte bara är en annan som tar emot glop från bekantskapen över att man håller liv i gamla grejer på allehanda vis...:D Ser fram mot att se "sothoran" uppsnofsad till säsongen. Blev ju nyfiken på poleringen också, har ju sådana behov själv. Fast jag är ju i det mesta en sådan där fegis som lejer ut allt jobb som jag inte är säker på själv. Hade tänkt mig att anlita Stockholms metallsliperi till det jobbet b la eftersom dom är lokaliserade ett stenkast från där jag bor och så har dom ett gott rykte. Men kan man spara en slant så är ju inte fel heller. Mao hur har du gjort? Pasta och rondell? lr?

/Uffe


Och till Limpan:
Känn ingen hets mot klockan(almenackan)det är bättre att göra det ordentligt från början så blir njutningen desto större sedan isf en massa irretation över "att jag skulle ha gjort så..." dessutom så börjar ju inte "cafè" säsongen förens slutet av maj:tummenupp För min egen del så hänger liket i rep från taket i garaget och är i det närmaste i delar i det mesta förutom motorn. Ramen är inte ens påbörjad, ska iväg i morgon först. Sedan ska det ju provmonteras lackas ram provköras framförallt provstartas(fán vet)och sist men inte minst så ska ju karossen lackas o delar poleras. Det sistnämda blir givetvis bara av om motorn hostar igång utan större ingrepp i plånboken.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top