Caferacer bygge - ett till

Samma med min, 29 år gammal och har rullat 200 m :D

Hittade en manual på nätet som jag skall gå igenom, men är inte så bra på att tyda el o liknande, men jag får hjälp av en som är kunnig.

Nu har jag iaf alla delar som behövs.

Förresten, hur kom du på tanken att bygga en caféracer av en GL 1000???
Förbannat snyggt bygge,:Bugar men udda hoj att bygga på

Har en sådan hastighetsmätare själv. Fungerar bra, köpte den på Touring.se (interwebben..)

Kul med ett besiktningsprotokoll där en 32 år gammal hoj gått 1,4 mil. :yoparty



Skaffa en verkstadshandbok, o dra om all el. Det fick jag göra tillslut. Skaffa en massa kabel o en kabelskolåda + löddkolv o krympslang. Sen står du dig.

Så här såg det ut när det var som värst..

http://iloblog.lbek.se/caferacer?Home&post=13
 
Last edited:
Det har hänt lite nytt.
Elproblemet verkar lösa sig, ett par lysdioder och snyggare brytare börjar ta plats.
verkstashandbok inköpt vilket ger en del hjälp.

Hittade en snygg toppkåpa på ebay som kommer bli pricken över.

Detta är nog första gången jag ser fram emot vintern.
 
Jag gaslöder sladdrarna i stället.
Går betydligt lättare.
Följ upp med krympslang med klister på insisdan (värmelim).
Blir kanon!
Det mesta av elsystemet går bra att dra med sladdar från en slaktad släpvagnskabel, finns i metervara och innehåller ett sortiment av olika färger.
Brukar vara god kvalitet (mångtrådig) men något för klena (0,75 eller 1mm) till storförbrukare som lyse och liknande.
Till lyset skall det vara 1,5 kvadrat.
Nu är elen till lyset uppbyggd lite olika på olika cyklar, men det är rätt vanligt med fuckodragning, där matningen går genom kontakter och brytare.
Bygg om!
Går utmärkt att använda samma loop som original, men montera ett vanligt relä till matningen och använda loopen till styrström.
Ger bättre ljus och (trots fler komponenter) pålitligare funktion, emedan man minskar belastningen på brytarna.
Jag byggde ljusautomatik genom att endast styra över laddningen.
När hojen börjar ladda lyser det.
För säkerhets skull har jag förberett så att jag har en kontakt vid batteriet, där jag kan koppla ur matningen till lyset om jag behöver släcka det med motorn i gång. Går även att koppla det direkt på batteriet med samma kontakt.
Tycker gott att man kan plocka bort all onödig bråte, såsom tändningslås (jag bytte till ett undangömt med nyckelstart - smaksak), dödarknapp, startknapp (nyckelstart), stödbrytare, neutralbrytare, kopplingsbrytare, osv.
Bara att tänka efter.
Använder man inte skiten är det bara en potentiell felkälla!
 
Fuckodragning är rätt ord, hojen har totalt haft 27(!) ägare och alla har gjort egna lösningar.
Nya sladdar och krympslang är införskaffat och jag drar lite i taget.

Jag har också slitit bort tändningen till en mer diskret variant som kommer att hamna "under" sadeln, den i sin tur är kopplad en brytare med flygplanslock, eller vad det kallas.
Den fyller väl ingen funktion men ser ballt ut.
Försöker att hitta en snyggare start/dödar knapp.

Visionen är att få en snygg & bra cykel som bilprovningen kan godkänna.
 
Är inte mycket ström som passerar startknappen.
Den gummiklädda modellen man kan köpa från lelles, bland annat, funkar utmärkt.
Vad har man för nytta av dödarknappen?
Vill du apselut ha den funktionen, så är det kewlare med "dödmans grepp".
Vet inte var man köper, men företag som handlar med sportbåtsgrejor bör ha.
 
Ja frågan är om dödarknapp behövs egentligen.
I och med vippströmbrytaren så blir det ju kaka på kaka.

Hursom helst så vill jag ha en ren och enkel stil, har kollat på Tolles grejer
http://www.tolle.se/ - Handtag, knappsatser
 
tolle.se kan inte vara en skåning!! :hihi

Jag såg sådana där knappar på en custom. Rätt diskreta. :tummenupp
 
Du kan gott kapa ramen bakom dämparna - det gjorde jag på en Laverda 1200 som caféades för ett par år sedan. Sen tycker jag personligen att du borde sänka tanken i framkant något samt höja den lite i bakkant. Det skulle göra susen för stuket.
 
Bättre sent än aldrig, du är den första som svarat på den frågan =)
Jag har redan kapat en bit innan fogarna och det bör enligt mig inte heller bli några problem.
Angående tanken så har jag varit inne på samma linje, får se hur det ser ut när kåpan och sadeln är på plats.
 
Sakta men relativt säkert så går bygget vidare.

Fick hem en kåpa som jag inhandlat på Ebay som enligt mig passar förträffligt.
Sadeln är på plats och skall "bara" kläs in.

Struntar i tändning & nycklar o kör enbart med vippströmbrytare, vet inte om försäkringsbolaget godkänner det men det är praktiskt och ser coolt ut.

Förutom det ovanstående så väntar ett par timmars putsande och lackerande.
 

Bifogat

  • kåpa 1.JPG
    kåpa 1.JPG
    127.4 KB · Visningar: 166
  • kåpa 2.JPG
    kåpa 2.JPG
    101.3 KB · Visningar: 268
Lekte lite i paint också och kom fram till att jag måste ha röda fälgar!
 
Sakta men relativt säkert så går bygget vidare.

Fick hem en kåpa som jag inhandlat på Ebay som enligt mig passar förträffligt.
Sadeln är på plats och skall "bara" kläs in.

Struntar i tändning & nycklar o kör enbart med vippströmbrytare, vet inte om försäkringsbolaget godkänner det men det är praktiskt och ser coolt ut.

Förutom det ovanstående så väntar ett par timmars putsande och lackerande.

F-bolagen kräver två godkända lås för att försäkringen ska gälla, och styrlåset/tändnignen räknas som ett.
Så skaffa två godkända lås så ska du nog vara på den säkra sidan.
Jag har ingen tändning/nycklar överhuvudtaget på min XR, har dock 3 (!) lås på den förtillfället då den verkar populär i granskaper (tjuvdjälvar...). :)

:hej
 
F-bolagen kräver två godkända lås för att försäkringen ska gälla, och styrlåset/tändnignen räknas som ett.
Så skaffa två godkända lås så ska du nog vara på den säkra sidan.
Jag har ingen tändning/nycklar överhuvudtaget på min XR, har dock 3 (!) lås på den förtillfället då den verkar populär i granskaper (tjuvdjälvar...). :)

:hej

När jag tänker efter så anser mitt nuvarnade bolag att tändningslåset inte räknas, så det bör ju definitivt räcka med de 3 jag har.

Tack och lov så är mc-stölder väldigt ovanligt i mina trakter
 
Det är ju en otrolig skara som läser denna "spalt" :rolleyes:
Men för mitt ego så skriver jag lite ändå....

Lite nytt.
Packboxar bytta
Kåpan är på plats,
Lödning klar = mätare, lysdioder och vippströmbrytarn på plats.
Har tagit bort merparten av ormboet som sattvid framlampan, så nu ser det mycket bättre ut.
Har rengjort och lackat diverse delar så det ser mycket fint ut.

Och jag har dessutom köpt en till hoj, en Cb500 från -73
Så nu har jag att göra ett tag till.
 
Last edited:
Det är ju en otrolig skara som läser denna "spalt" :rolleyes:
Men för mitt ego så skriver jag lite ändå....

Lite nytt.
Packboxar bytta
Kåpan är på plats,
Lödning klar = mätare, lysdioder och vippströmbrytarn på plats.
Har tagit bort merparten av ormboet som sattvid framlampan, så nu ser det mycket bättre ut.
Har rengjort och lackat diverse delar så det ser mycket fint ut.

Och jag har dessutom köpt en till hoj, en Cb500 från -73
Så nu har jag att göra ett tag till.

Jag läser den i alla fall.. :) Nog lika många som läser min "blogg", men vafan, kul o kolla tillbaka på om inget annat! :yoparty
 
Jag läser den i alla fall.. :) Nog lika många som läser min "blogg", men vafan, kul o kolla tillbaka på om inget annat! :yoparty

Det låter bra, 1 som läser iaf. :)
Har du sålt din räcer eller blandar jag ihop?
 
Hur går det? Blir det några röda fälgar?

Nja...
Jag är ju sugen men känner inte för att börja skruva loss fälgarna.
Att sätta sig med pensel blir väl inte det snyggaste
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top