Caferacer av en CB900 Boldor

paulthependler

Svamp-Bob Fyrkant
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
CB900 Boldor
Idag köpte jag en gammal CB900 boldor och tänkte att jag skulle Caferacer stuka den lite, inte extremt mycket men orginal är det inte mycket att hänga i granen.

Det sitter ett clipon styre på den nu så det ska jag sänka, byta instrumenten mot en cykeldator eller liknande, miniblinkers, underliggande kortad limpa och ombyggd bakdel samt ett annat framlyse står också på önskelistan.

Jag har gjort en enkel skiss på hur jag vill ha den och så slänger ja upp en bild på värstingen innan ombyggnationen...
 

Bifogat

  • DSC00202.JPG
    DSC00202.JPG
    226 KB · Visningar: 470
  • DSC00201.JPG
    DSC00201.JPG
    200.6 KB · Visningar: 654
Nice! Bara mindre blinkers lär ju göra sitt. Minska luftmotstånd och vikt med typ 10% med tanke på storleken.
 
Min gamla hoj...:kär :gråta

Kul o se hur den blir, hoppas du inte ska förstöra 4-1 röret...
Bättre om du tar de gamla trasig orginalsystem o gör något med de:tummenupp

Lycka till....:tummenupp
 
Trevlig motor.
Odugligt chassie.
Se till att få bort så mycket vikt som möjligt.
Comstarhjul är till exempel en av världshistoriens sämsta idéer.
Ser ut att vara en av de senare årsmodellerna - Byt ut gummiupphängningarna mot aluminiumblock.
Akta dig för regn, emedan bromsarna upphör att fungera om de rostfria skivorna blir blöta.

I övrigt så tycker jag att du tänkt rätt med att modernisera utseendet utan att ändra grunddragen.
 
Kan bli hur bra som helst, kromad rund lampa fram är att rekommendera.
Sidokåporna behöver minskas, likaså blinker"fyrarna" :tummenupp

Detta skall följas ! Lycka till.....
 
Trevlig motor.
Odugligt chassie.
Se till att få bort så mycket vikt som möjligt.
Comstarhjul är till exempel en av världshistoriens sämsta idéer.
Ser ut att vara en av de senare årsmodellerna - Byt ut gummiupphängningarna mot aluminiumblock.
Akta dig för regn, emedan bromsarna upphör att fungera om de rostfria skivorna blir blöta.

I övrigt så tycker jag att du tänkt rätt med att modernisera utseendet utan att ändra grunddragen.

Har du kört alla hojar tilverkade för 1990? Du är ju som ett levande uppslagsverk när det geller dessa äldre damer...
 
Ser ut att vara en av de senare årsmodellerna - Byt ut gummiupphängningarna mot aluminiumblock.

-82.

Hur göra det? Sitter ju en massa vulkat skit, för att inte tala om de runda bussningarna i bakre motorfästena. Svarva bussningar? Behövs ju närmast presspassning på det, ett par dm långa ju. Folk snackade om det men ingen verkade veta riktigt hur det skulle göras eller hur omfattande det var.

Går det att få till lite väghållning i dem skulle jag vilja ha en igen, troligtvis en -81a då.

Telefix på gaffeln är inte fel, samt en snikstyrdämpare! Skönt stuk på skissen!
Pirelli phantom!

Edit;
(Du har nållagrad sving på den årsmodellen inte bussning, vårda med kärlek!).

Edit 2;
Original bromsslangar, modigt! Borde funka som abs även på blankis.
 
Last edited by a moderator:
Hmmm ser ut som en 83:a.
Har kört många mil med min 81a som jag hade en gång i tiden.
Det ska finnas ett kit som ökar kubiken till 985 och det gör stor
skillnad och kostar inte så mycket.Sen slänger man det andra ok
så är bromsarna bättre än orginal.
Hade ett marschall system på min och clipon och tillbaka flyttade fotpinnar.
Hmmm saknar den hojen
 
-82.

Hur göra det? Sitter ju en massa vulkat skit, för att inte tala om de runda bussningarna i bakre motorfästena. Svarva bussningar? Behövs ju närmast presspassning på det, ett par dm långa ju. Folk snackade om det men ingen verkade veta riktigt hur det skulle göras eller hur omfattande det var.

Går det att få till lite väghållning i dem skulle jag vilja ha en igen, troligtvis en -81a då.
Svarva och fräsa.
Inte särskilt svårt.

Om jag minns rätt, så hade 81orna ännu klenare framgaffel.
Tror dock att det går att byta rakt av.

Har du kört alla hojar tilverkade för 1990? Du är ju som ett levande uppslagsverk när det geller dessa äldre damer...
Jag har väl ungefär samma koll på hojar tillverkade före -90, som de flesta här har på hojjar tillverkade efter -90.

Det var ju sådant man åkte på när jag började åka.
Löjligt dålig koll på nyare har jag dock.
 
Last edited:
CR 900 Bol'dOr ar ju en ikon. For mig en vat drom nar jag hade moppe, och granntjejens killa hade en splitter ny svart kaplos safdan staendes i garaget..... Fy fan vad man suktade.....


Mycket trista kanaler i toppen (Hondas forsta fyrvetilare i stor skala for gata) och annu samre forbranningsrum gor dem till portarens drom OCH mardrom samtidigt....
Komsi komsi ska jag fixa....

Och denna mastodontiska klump var ju allt annat an gracios ens som ny. Torstig dessutom.



Sa far du till en FRASH Caferacer av den ar jag makta imponerad! :tummenupp
 
Skrotnisse.
Tror du att det går att hålborra skivorna eller håller dom inte då?
Eller hur ska man annars göra för att få till en vettig bromsverkan?

Dempen.
Oroa dej inte, det ska ja inte förstöra... :pannkyss

Dr.Bike
går det att få till vettiga kanaler till en vettig peng? :gnissla

Blueridge.
Frambromsen känns lite svampig faktiskt, kanske blir till att köpa stålomspunna slangar...

Jag har inte hittat några bromsbelägg, enda stället som ja känner till som jag inte har kollat på är Lelles, är det någon som har tips på andra ställen.

Jag är nybörjare på dethär så alla förslag och tips är varmt välkommna.
 
Kolla hur det ser ut med annan (rund kromad) framlampa innan du byter till cykeldator. Tycker det ser rätt tufft ut med en instrumentgrupp som sticker upp i nyllet på föraren på caféracers :tummenupp
 
Tycker originalinstrumenten är rätt snygga.
Stålomspunna bromsslangar gör stor skillnad på gamla bromsar.
Skivorna går att borra:
Plocka loss båda.
Bulta ihop dom
Borra en hålrad genom båda, noga utmätt.
Dela på skivorna.
Bulta ihop igen i andra skruvhål, så får du två nya hålrader markerade.
När du gått runt ett varv, så ser du om det behövs fler hål.
Upprepa i sådana fall med nya "mall-hål".
Ordentlig pelarborrmaskin behövs, emedan det är ganska mycket gods som man får bort.
 
Provade att borra Farsans boldor skivor, en 81:a har jag för mig.Det var stenhårt,gick inte med den utrustningen vi hade då iaf,, :(
 
Blueridge.
Frambromsen känns lite svampig faktiskt, kanske blir till att köpa stålomspunna slangar...

Jag är nybörjare på dethär så alla förslag och tips är varmt välkommna.

Jag skulle föreslå dig att byta oljan först och främst, gammal bromsolja ger en svampig broms, givetvis är stålomspunna slangar bättre än gamla gummi remmar....:D
 
Jag skulle föreslå dig att byta oljan först och främst, gammal bromsolja ger en svampig broms, givetvis är stålomspunna slangar bättre än gamla gummi remmar....:D

Njaeij...
Gammal som ny bromsvätska. Spelar ingen roll.
Vätska som vätska. Den går INTE att komprimera oavsett.
Inte så om du ens hade massa vatten i eller sprit eller kaffe.
Det blir detsamma.
Att svampigheten kan minska med ett byte beror då ENBART påa tt du fått ut ev. luft.

Provade att borra Farsans boldor skivor, en 81:a har jag för mig.Det var stenhårt,gick inte med den utrustningen vi hade då iaf,, :(

Korrekt.
Det är INTE sötlakrits i de där skivorna...
Fräs med koordinatbord och delningsskiva är det som gäller.
JA om man nu inte gillar självplågeri och har oändligt med tid.
 
Last edited:
Korrekt.
Det är INTE sötlakrits i de där skivorna...
Fräs med koordinatbord och delningsskiva är det som gäller.
JA om man nu inte gillar självplågeri och har oändligt med tid.
Jag har borrat skivor från samtida hojjar utan större problem.
Dock är det möjligt att Honda hade hårdare material i sina skivor.
Jag tyckte att boldorens bromsar var sämre än samtida yamaha och suzukibromsar.
Kanske berodde på materialet?
Kawasaki har jag inget minne av.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top