Cafe Racer av Honda CB250N

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag ska gnälla nu så är det inte liten och klen motor utan en bruten handled :( Halkade och bröt vänster handled i onsdags så nu är den opererad och ihop fixad med en platta och elva spikar.

Ska försöka kämpa på med bygget så gott det går med bara högerhanden och fixa till bromskontakten till bakbromsen med hjälp en mikrobrytare som monteras på baksidan av fästplattan till fotpinnen och sen får det bli ett plåtbleck som skruvas i kulleden till bromsstaget som böjs så det går ner bakom fästplattan och påverkar mikrobrytaren. Tror det skall gå att få till och att det ska bli en hyfsat diskret montering av bromsljuskontakten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatte idag med bromsljuskontakten, fick efter en massa bängel loss grejerna från hojen med en hand men fick hålla fast lite här och där med både knän och mun.

Kommer att placera brytaren ungefär så här och sen låter jag en plåttunga sticka fram under kulleden och den får påverka armen till brytaren. Nu gäller det att försöka tillverka en plåttunga med en arm på så man ser var placeringen av brytaren skall vara, kommer att göra en lös fästplåt till brytaren som jag skruvar i skruven till fotpinnen för att även kunna justera läget och vinkeln på brytaren.

Nåt sånt här är det tänkt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med bromsljuskontakten och har efter en hel del om och men lyckats göra ett fäste för mikrobrytaren, dock behöver det kapas men tror det får bli järnsågen istället för att köra med vinkelslip och en hand. Känns ut som att det är mer kontrollerat än att riskera att vingla på med vinkelslipen, inser nu att jag är i behov av en metallkap. Hittade också en aluminiumprofil i garaget som bör funka att tillverka en läpp som påverkar brytaren.

Nåt sånt här är det tänkt att bli, ny aluminiumbit skall borras, kapas och slipas till.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag i alla fall bromsljus på eländet, blev hyfsat bra och diskret. Blev dock en miss då det är trångt bakom fästplattan så brytaren hamnade lite för lång fram så kabelskorna tog i ramröret, vete sjutton om det går att flytta den längre bakåt för då tar den i skruven till stoppen för bromspedalens bakåtrörelse. Gick dock att lösa hyfsat smidigt genom att klippa bort stiftet på mikrobrytaren som inte skall användas och sen vinkla om stiftet som tog i ramen så det går fritt.

Funderade annars på att klippa av en bit av flatstiften för att få plats och sen löda kablarna direkt på brytaren men detta verkar ju funka och jag har ca 3-4 mm avstånd till ramen så det får bli så tillsvidare även om det är något irriterande. Nu skall allt rivas och få färg och kablaget skall fixas och isoleras med krympslang över både kablar och kabelskor.

Så här ser baksidan ut.


Monterat och klart, syns inte mycket bromsljuskontakten.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är bakänden klar, har monterat grejerna efter att dom fått färg på sig, dock så valde jag bort fästplattorna som kompisen lackat för dom var alldeles för blanka och fina för att matcha det övriga på ramen, dom sparas till framtida tillfälle då jag är inne på att riva hojen nästa vinter och lacka ramen och fixa den riktigt fin. Fick blir blanksvart sprayburkslack för den är perfekt i glans och kulör mot ramen, det provisoriska bromsstaget fick silverfärg och samma stoppen till bromspedalen, allt är monterat och bromsljuset funkar som det ska även om det var lite pill med att justera mikrobrytaren.

Då jag hade av magnetkåpan på motorn då jag haft av kedjan och tvättat upp den i fotogen så testade jag att ta bort klarlacken med nåt jag köpte på färgaffären som luktar lovande. Smetade på färgborttagningen och lät den vara ca 1 timme på en liten fläck och klarlacken släppte direkt. Tog hela kåpan och lät den vara en timme och det mesta av klarlacken for lite kvar runt kanterna och den svarta färgen i loggan, kanske blev den kvar då jag kanske hade lite lack då jag nog hade för bråttom att spola ren kåpan med vatten men jag är lite rädd att ha kemiska preparat för länge på aluminium så man inte råkar ut för några tråkigheter. Inga missfärgningar i aluminiumen annat än att de oxiderade områdena vid den skadade klarlacken bytte färg från vitt till svart, har lagt på ett lager till på de områden där det finns kvar klarlack. Verkar i alla fall lovande och får jag bort klarlacken kan jag nog polera upp kåporna med en hand om jag gör nån form av jigg att fästa dom i arbetsbänken så man inte behöver hålla fast dom.

Lackat och klart med nya bakdämpare monterade


Burken med färgborttagning


Resultatet av första omgången, på bakre delen av kåpan är all klarlack borta.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Spännande bygge, inte direkt en skönhet i originalutförande. Men vad är det för bedrövlig kamera du använder?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spännande bygge, inte direkt en skönhet i originalutförande. Men vad är det för bedrövlig kamera du använder?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tackar, håller med att den inte är så vacker i original och jag tror jag är på rätt spår i alla fall enligt mitt tycke ;)

Mobilen får vara kamera, en Samsung Xcover 3 (tror jag) :rodnar Då hojen kommer upp från källarbunkern i bättre ljus får jag väl ta fram Cannon systemkameran (som jag dock istället inte begriper mig så bra på :rodnar ) och ta lite bättre bilder. Men det lär ju ta några veckor till innan den kommer upp i garaget med tanke på snömängden här och att vägen upp från förrådet varit oskottad. Tror dock att ljuset i källaren gör att bilderna inte ser ut nåt vidare, ångrar mig att jag inte tog mig tid och vitmålade väggar och tak i källaren innan jag tog ner hojen för vintern för då hade nog varit betydligt ljusare i källaren.

Just nu strippas ventilkåpan på klarlack för att man sen äntligen ska få montera tanken på hojen. Det kliar verkligen i fingrarna (eller bokstavligt sagt i vänster hand i operationssåret) att få på tanken och sadeln för att äntligen få se hojen i enhetlig färg. Dock vågar jag mig inte på att sätta dit den nylackade tanken själv med bara höger hand så då känns det ut bättre att göra klart allt innan tanken sätts på plats och förhoppningsvis inte behöver lossas så fort.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatt med hojen och nu är vetilkåpan och magnetkåpan på plats polerade och klara, inte super puts men bra ändå, lite spännande att polera med borrmaskin och polertrissa med en hand men det gick. Skall man ha dessa grejer riktigt blanka måste man slipa dom mycket då dom är ganska råa i gjutningen vilket bla syns i form av repor runt Honda märket. Jag har valt att bara fixa till där det varit oxid och skador och sen våtslipa och polera dom.

Jag är nöjd och dom är nu mycket snyggare än originalet och även om dom oxiderar och blir lite matt så tar jag heller det än klarlack som flagnar och det blir fult. Nu blev dock resten av motor ganska sunkig så jag får fundera på hur man kan få den ren, funderar på att testa pensla fotogen och sen försöka borsta ren grejerna. Är främst på framsidan av blocket och cylindern som det sitter kvar jord trots att jag försökt tvätta den, denna hoj levt större delen av sitt liv på grusvägar som fiske och bärplockningshoj i en by där det inte ens finns elektricitet.

 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu börjar det i alla fall se ut som en hoj.

En kompis kom förbi igår kväll så han fick hjälpa mig att skölja ur tanken och montera den på hojen så sen har jag kunna plocka dit de lättare grejerna efter som. Nu återstår att tillverkar en packning till tanklockets fläns, ny packning till bränslekranen och montera den, fixa det sista på sadelbotten och på med sadeln och sidokåporna sen är det nog stopp för vad som går att göra i källarförrådet.

Framskärmen få blir original så länge till jag har två händer att fixa till fästena och polera upp aluminiumskärmen men nu vet jag inte om jag klarar av att montera tillbaka den, får i sånt fall fundera på nån upp riggning av den för att skruva fas den och hur det ska gå till. Jag ska ju på med dekaler men det vill jag inte börja tjorva med nu utan det får vänta till vänster hand i alla fall tål att belastas under tiden får jag väl fundera på om jag skall ha orange och vita eller svarta och vita dekaler och om det skall vara racingstripes eller ej.

Möjligtvis kan jag kanske skicka i väg sadeln till killen som ska klä den fast det bästa är nog om han tar hela hojen så att dynan stämmer där den möter tanken.


Nästa steg då jag får ut den så man kan starta upp hojen blir byte av olja och filter och i samband med det ta loss högra sidokåpan på motorn och strippa klarlacken och fixa upp den. Har också tänkt linda avgassystemen med avgasbandage för att slippa tjorva med de lite fula krökarna, helst hade jag ju velat få tag på nån som till vettiga pengar antingen kunde bocka eller svetsa ihop rör i rostfritt fram till ljuddämparna och ha polerat rostfritt.

Svårt att få några bra kort då det är dåligt ljus, trångt och jag fotat med mobilen. Men det tar sig i alla fall.




Lätt frusterande att ha denna liggandes klar med fästen och allt bara att klicka fast på hojen, skulle vara kul att få lägga dit denna på hojen för att få se den på riktigt
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dagen övningar. Efter mycket om och men kom jag på ett sätt att få dit sadeln, en elkabel genom hålen till dynan och på så sätt kunde jag lyfta men vänster arms armveck, man får vara uppfinningsrik då man är lite handikappad.

Nu har jag gjort klart botten till dynan och monterat dit tanklocket klart med en 2 mm gummipackning, bränslekranen fick också en egentillverkad ny packning och sitter nu på plats.

Botten till dynan, inte så vacker men det lär ju funka till dess uppgift och det var lite pill med upphöjningen.


Nu kan man ju se åt vilket håll det lutar, som det verkar nu måste på med stripes för jag tycker att hojen känns ganska tråkig.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De sista dagarnas övning, fick dock ta hjälp av min femåriga son att hålla fast dynan då jag skulle skära till stoppningen. Stoppningen fick bli liggunderlag som jag limmat ihop med spraylim och sen har jag skurit till det med en förskärare som vässats ordentligt innan, sista formen på dynan har slipats till med grovt sandpapper. Ska låta en som är rutinerad på att sy fixa till klädseln på dynan och det ska blir svart klädsel men ribbmönster uppe på. Hoppas att han har tid snart att fixa detta

Sidokåporna är också på plats och original framskärm får duga tillsvidare till jag är i form att kunna färdigställa de nya fästena till den kortare aluminiumskärmen så nu är det inte mycket som återstår att göra på hojen för på denna gång, dekalerna ska på, oljebyte och i samband med det polera höger motorkåpa och linda avgasbandage på avgassystemen.

Dynan som den ser ut i vänta på klädsel


Och hela hojen just nu


 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Häftigt bygge!

Har hittat en cb250n funderar på å slå till och bygga om till scrambler är de stor skillnad mellan 400 och 250 ?
Vill ha en smidig liten scrambler :yoparty
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack!

Är nästan samma hojar bara att 400:an har dubbla skivor fram och H4 lyktinsats. Vad jag förstår har 400:an annan borrning och slag, toppen anpassad för den större cylindern, lite större förgasare och nåt skiljer visst i tändning, men om jag fattat det hela rätt kan byta ut 250:ins cylinder, kolvar, topp och vev och få en 400:a men det är ju lite jobb då motorn måste klyvas. Har funderat på om man bara skulle kunna byta cylinder och kolvar och behålla vev och topp och på så sätt få lite mer kubik och kraft men har ingen aning om det skulle funka.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av hojar men dessa är nog ganska tunga så om den blir liten och lätt vet jag inte även om man plockar bort onödiga detaljer.

I mitt fall köpte jag hojen för att den fanns i nära och var billig pga att en ventil var krökt och jag ville ha ett objekt att modda till cafe racer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har hojen fått komma upp ur källaren och upp i garaget tack vare en kompis som också fick ta en väldigt kort provtur. Nu är oljebyte, sträckning av balansaxelkedja och kamkedja samt polering av höger motorkåpa är nu avklarad. Det inte så snygga avgassystemet än nu lindat med avgasbandage för att dölja det dåliga kromet och den eget svetsade mellandelens inte så snygga finish och ser väl ut snyggare nu. Helst vill jag få till ett polerat rostfritt system men det få blir längre fram.

Nu återstår överdraget till dynan men det är på gång och sen vilka dekaler som jag skall använda, orange eller svart? Lutar åt svart även om jag gillar att det blir lite färg på hojen om man har orangea dekaler och stripes men då måste man nog komplettera med mer orangea detaljer som tex orangea spriralfjädrar bak och orangea stripes på fälgarna.

Vad tycker ni, vilka dekaler? Svårt att få vettiga bilder med mobilen men man ser väl i alla fall hur det ser ut





En väldigt dålig bild på hojen då jag fick zooma för att en vettig bild från lite längre håll.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Var kommer backspegeln ifrån? Skulle nog passa på nån av mina gathojar.
Håller med om att avgasbandage inte är så vackert. För övrigt ser det trevligt ut.
Viktigast är i alla fall att du blir frisk och att hojen kommer ut på vägarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var kommer backspegeln ifrån? Skulle nog passa på nån av mina gathojar.
Håller med om att avgasbandage inte är så vackert. För övrigt ser det trevligt ut.
Viktigast är i alla fall att du blir frisk och att hojen kommer ut på vägarna.

Speglarna är köpta på eBay http://www.ebay.com/itm/Chrome-Moto...ash=item51d8ef14f1:g:4y4AAOSwzgRW0UdR&vxp=mtr har för mig att jag betalade under hundringen med frakt fast 150 kr för ett par är väl överenskommligt ;) Verkar vara likadana som DCC säljer men dyrare http://www.dimecitycycles.com/vinta...minum-cnc-bar-end-mirrors-dcc-bemirror-1.html

Om en vecka får jag nog belasta handen igen:):) men tror inte att ska ut med nån hoj på direkten utan vänta till jag vet att jag har hyfsad kraft i handen och resten av armen, vänster underarm är ganska mycket smalare än högern :( Ska dock bli kul att få spela gitarr och bas igen vilket nog är väldigt bra träning av handen, det som känns bra är att jag har fulla fart i fingrarna och dom funkar hyfsat att flytta efter greppbrädan vilket jag har testat för länge sen;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snyggt bygge!
Går det att korta av styret? Hojen är smal men styret sticker ut.

Tack!

Är beredd att hålla med men man kan inte kortamycket, möjligtvis någon cm per sida. Dock gör backspeglarna att det ser bredare ut då dess "styrändar" breddar med ca 4 cm per sida. Har funderat på om man skulle byta till vanlig spegel för att få ett styre som ser smalare ut, dock minskas ju inte själva effektiva bredden på styret då handtagen blir kvar på samma ställe.

Annars så skulle den här spegeln http://www.ebay.com/itm/292043889964?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:ITkunna vara intressant vilken borde ge smalare utseende då den skruvas direkt på styret och då flyttas handtagen in på styret men jag tror att dessa skulle få plats, frågan är om den säljs styckevis eller i par? Och sen måste jag då hitta nån ända att plugga styret med för platspluttarna blev så misshandlade då jag tog loss dom för att montera styrändsspeglarna men plastpluttar skall ma väl hitta nånstans.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kunde inte hålla mig utan beställde nya backspeglar på eBay http://www.ebay.com/itm/252629778465 får då se hur dom ser ut då dom kommer och om dom ger ett smalare styre. Är ju farligt med eBay, är ju lätt att köpa köpa billiga saker och vips har det gått mycket pengar ;)

Funderat på att göra nån logga till sidokåporna med några flaggor,vad tror ni om det?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top