Caféracerobjekt, Yamaha XS 750 1T5.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Kikat runt lite för att hitta ngt riktigt billigt att bygga caferacer av och kommer över ett helt ok objekt igår för 2000 riksdaler.

Steg 1 är att få kamkedjan/ventilerna att sluta knacka därefter få den besiktad sen ska det byggas om men mitt mål är en budget caferacer då racingen tar tillräckligt med pengar. Hojen har gått ca 3400 mil är en 77:a och startade direkt på första försöket med nytt batteri efter att ha stått sen sommaren 2010. Klonkar lite på låga varv från höger sida (misstänker de hydrauliska ventillyftarna eller kamkedjan) annars är den i skapligt skick. Lack kommer troligtvis tas bort och tanken ska vara plåtren med klarlack/vaxlager över. Vad tror ni om mitt budgetprojekt? Självklart ska blinkers och ljusrampen stor som Afrika plockas bort och ersättas med mindre saker. Ska försöka vända styret (om det går) annars blir det clipons. En annan primär tanke är att vända på växelföraren så fotpinnarna hamnar ungefär där passagerarpinnarna är så får jag raceväxlat även på min caferacer. Det enda kruxet idag är att lösa fotbromsen med motsvarande på andra sidan.

Tacksam för tips och ideer och kunskap om denna maskin.

Här är lite bilder.
Photo 2012-04-06 20 51 27.jpg
Photo 2012-04-06 20 51 41.jpg
 
Kan en moderator korrigera ämnesrubriken till caferacerobjekt och inte cafracerobjekt :P
 
Välkommen in i cafe träsket : )
 
När jag handlade min XS hade jag aldrig sett en sån innan, och nu e vi TVÅ som bygger caféracer!!:yoparty:rock

Lycka till:tummenupp
 
När jag handlade min XS hade jag aldrig sett en sån innan, och nu e vi TVÅ som bygger caféracer!!:yoparty:rock

Lycka till:tummenupp

Tack! Ja jag hade aldrig hört talas om de heller. Men den dök upp på blocket till rätt pris. DÅ hugger man.
 
Editerade trådrubriken till en lite kortare. Kul projekt!
 
Roligt med ytterligare kaffemaskiner :tummenupp ... och fler byggen att följa :)
Tankens form ser ju ut att ha potential precis som den är, plåtren blir den nog kanon. Styret kan du ju vända upp o ner (om du ska spara slantar) kan se riktigt bra ut.
Lycak till och välkommen till cafeträsket
 
Bilder bilder bilder...

Ok, har jobbat som ett cp i helgen så inte hunnit göra ngt alls än men idag tog jag några bilder. Jävligt irriterande att vi hade ett spännband för lite och på de 500m till macken (där vi köpte ett till) så trots krypkörning så gled den omkull och bulade tanken. Hoppas att det går att bula ut det. Tanken är som sagt innan antingen plåtrent eller så blir det sträckfilm i kolfiberlook eller ngt annat ballt som kanske klä med läder! Vända styret (om det går). Mindre blinkers, baklyse och caferäsersadel.

Enjoy!

OBS! Bilderna är klickbara.
DSC_1533.jpgDSC_1535.jpgDSC_1536.jpgDSC_1538.jpgDSC_1539.jpgDSC_1540.jpg
DSC_1542.jpgDSC_1541.jpg
 
Last edited:
Roligt med ytterligare kaffemaskiner :tummenupp ... och fler byggen att följa :)
Tankens form ser ju ut att ha potential precis som den är, plåtren blir den nog kanon. Styret kan du ju vända upp o ner (om du ska spara slantar) kan se riktigt bra ut.
Lycak till och välkommen till cafeträsket

Jo det enda är att vi gjorde en fadäs när vi hämtade den så den fick en fin bula och ett veck tyvärr. Vet inte hur man löser det. skulle iofs vilja ha lite mer knäanpassning men hur fan får man det snyggt. Är långt ifrån en plåtslagare.

Tack, man blir galen på hur mkt caferacers det finns och man fått inspiration men en bild finns i huvudet iaf. :)

EDIT: Hittade tom en bild på hur jag tänkt formen typ.. Dock inte såna ballongdäck.. och med avgas på vardera sidan.
xs1.jpg
 
Ok, lite forumsurf och handpåläggning har konstaterat att det var mkt mindre problem än jag trodde. Oljeläckaget beror på att o-ringen där varvräknarvajern går in i motorn är slut och olja trycker ut där. Rasslandet är tydligen ett sjukt vanligt fel på tripplarna och kunde diagnostiseras och konstateras genom att ta bort oljepåfyllningslocket känna med fingret och konstatera att HYVO-transmissionskedjan sträckts ut så den tar i på insidan. Inget farligt alls och man kan tydligen tillverka ett kedjesläp som samtidigt spänner kedjan lite av en delrin/teflonbit.

För att få ner kostnaden tänkte jag att sträckfilm blir kanon! Kolfiberlook på tank och kuts med en rand i vit kolfiberlook, egentligen glasfibervävlook men det låter ju inte lika coolt.:P
 
Har mest hållit på med R1:an inför helgens RR-licenskurs men lite har hunnits med. Först och främst grovtvättat lite olja och skit. Rensat bort bakskärm och snyggat till framdelen lite, vänt på styret och provkört den. Går bra, bättre än förväntat. Nu ska jag byta lite olja i motor och mellanväxel och slutväxel sen på med miniblinkers och biltemas smutta baklyse, motionera bromsoken lite sen besikta.

Fått låna lite passande caferacerklädsel av en garagekompis med. bara brillorna som saknas nu. :hihi

Lite bilder här då:

Photo 2012-04-12 15 58 23.jpgPhoto 2012-04-12 17 42 32.jpgPhoto 2012-04-12 17 43 13.jpg
 
Brutet nyckelben, armbågsben, strålben och båtben efter en fet highsider så bygget blir pausat ett tag. Skulle besiktat 7 maj. ImageUploadedByTapatalk1335423921.867226.jpgImageUploadedByTapatalk1335423944.917565.jpgImageUploadedByTapatalk1335423962.246422.jpgImageUploadedByTapatalk1335423982.748318.jpgImageUploadedByTapatalk1335423996.099270.jpgImageUploadedByTapatalk1335424009.248752.jpgImageUploadedByTapatalk1335424019.767746.jpgImageUploadedByTapatalk1335424034.685557.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top