Caféracer med S&S 1640 sportstermotor

Coolt bygge, men har man mindre stålar finns ju alternativ :tummenupp

http://www.kosman.net/zx.htm

Eller annat finsmakeri här

http://thekneeslider.com/archives/2007/06/11/moko-frames-for-harley-davidson-v-twins/

:tummenupp

Men hur fan klarar man vibrationerna av den där vinkel-konstruktionen egentligen :confused: :confused:
:D


Ja dom var coola! :tummenupp Men inga caferacers. Vilken bängel det nåste vara att använda bigtwin-motor med sin separat trans och låda. Imponerande att de lyckas pressa ihop trans och låda såpass som de gjort! Sportstermotorn lite smidigare eftersom det ju är en blockmotor, bättre för rejsigare ramar.

Här är ett exempel på en Sporton, dvs en korsning mellan sportstermotor och Norton. Vänd bakre topp och grejer! :D

http://www.youtube.com/watch?v=Nhlk...w.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3988328
 
Last edited:
Hojen som det länkas till i första inlägget, är det den som skulle ha varit med och tävlat på S&S 50-årsjubileum?

Trevligt i så fall att äntligen få se den. Även om framlyktan i mitt tyckte sitter lite för långt fram och varvräknaren sticker upp lite väl mycket. Att dessutom bensintanken ser ut som att någon smetat en komocka över topparna, luftintaget verkar dela designer med Mamma Scans falukorvar och jag har ingen aning om de har tänkt sig att man ska vila pungen på oljetankslocket eller varför det sitter där det sitter.

Vad är egentligen grejen med den röda kopplingen? Och varför har de valt den där ekringen av hjulen (solfjädersekring?)? Trodde att det var bara långgafflade choppers utan frambroms man ekrade så.

Om man nu bygger en hoj från grunden, varför väljer man då en så ful lösning som bakre hållaren till det högra avgassystemet?

Och jag vet inte hur häftigt det egentligen är med en 60 år gammal ramkonstruktion på en hoj i dagsläget. Visst är en bastardiserad featherbed ungefär det mest caféräsermässiga ramvalet man kan göra. Men det kittlar inte direkt min fantasi.

Jörgen, din amerikanska lilla jordfräs ser ut att ha mera tanke bakom designen än den där låtsasanglofilen.
 
Jag tycker tanken var fet, i alla bemärkelser.:D

Men jag håller med om att jag inte gillar när tanken är sporthojsbred så att man inte kan komma åt ventilkåporna utan att lossa tanken.

Ekringen har jag också reflekterat över, det ser ut som en solfjäderekring, och det är ju som sagt varken bra på bromsade eller drivande hjul.

Jag vet inte om den deltog i S&S jubileums-build off. :va

Oljetankslocket placering är väl en eftergift till hur det såg ut på många klassiska Norton rejshojar. Men det sporrar ju till att inte glömma att stänga locket ordenligt: att ha 3 liter 100-gradig olja under pungen :D

Tack för komplimangen.
Ok ok, jag har en jordfräs. Men du har fortfarande norra Europas största ljuddämpare :tungan

Hojen som det länkas till i första inlägget, är det den som skulle ha varit med och tävlat på S&S 50-årsjubileum?

Trevligt i så fall att äntligen få se den. Även om framlyktan i mitt tyckte sitter lite för långt fram och varvräknaren sticker upp lite väl mycket. Att dessutom bensintanken ser ut som att någon smetat en komocka över topparna, luftintaget verkar dela designer med Mamma Scans falukorvar och jag har ingen aning om de har tänkt sig att man ska vila pungen på oljetankslocket eller varför det sitter där det sitter.

Vad är egentligen grejen med den röda kopplingen? Och varför har de valt den där ekringen av hjulen (solfjädersekring?)? Trodde att det var bara långgafflade choppers utan frambroms man ekrade så.

Om man nu bygger en hoj från grunden, varför väljer man då en så ful lösning som bakre hållaren till det högra avgassystemet?

Och jag vet inte hur häftigt det egentligen är med en 60 år gammal ramkonstruktion på en hoj i dagsläget. Visst är en bastardiserad featherbed ungefär det mest caféräsermässiga ramvalet man kan göra. Men det kittlar inte direkt min fantasi.

Jörgen, din amerikanska lilla jordfräs ser ut att ha mera tanke bakom designen än den där låtsasanglofilen.
 
Last edited:
Top off the line? Den motorn? Från stenåldern? :va




:rolleyes: :)
 
Top off the line? Den motorn? Från stenåldern? :va




:rolleyes: :)

Den är handbyggd....och dyyyr :D
Inte ett glidlager i hela motorn, torrsump, trycksmorda nållagrade rullvippor och hydrauliska rullyftare med lösa trycksmorda lyftarhus, justerbara krommollystötstänger, smidda kolvar, 4 nållagrade kamaxlar, windagetray med reedventiler i vevhusventen, trestegs oljepump, hydraulisk torrkoppling, S&S Supreme Rods, sexväxlad kasettväxellåda med separat oljebad och undercuttade drev på alla växlar osv osv

Jag tror att vi får ha en mekkurs för dig :D

Men det var mest alla andra saker jag syftade på, jänkarna har ju tom skruvat på Öhlins
 
Last edited:
Snygg.
Men:
Detaljer jag inte gillar:
Avgassystemet - För långt och överarbetat.
Varvräknaren - En dragracemätare = ocaférejsig.
Upponergaffel på en featherbed?
 
Must resist... :D GAAAH...

....top of the line säger du? :D Vad är det för ena' topoftheline-stötstänger på den där rovan då? :D

Det finns ju twinnar som levererar pulver utan att hälla ned en gazillion bucks i dem och pilla dit rullager i unobtanium, men det är klart, tillbehörs-ballongförsäljarna (enda bra som kom ur Göta Kanal 2) lär ju överleva med. :D

*asg*

;)

/J
 
Cool hoj. Solekrade hjul är snyggt men jag tycker dom tar ner rejsintrycket lite för mycket och ger mig känslan av att dom mer byggt hojen för "show" än "go". Men det kanske bara är utställningshjul.:va
 
Jag tycker tanken var fet, i alla bemärkelser.:D

Men jag håller med om att jag inte gillar när tanken är sporthojsbred så att man inte kan komma åt ventilkåporna utan att lossa tanken.

Ekringen har jag också reflekterat över, det ser ut som en solfjäderekring, och det är ju som sagt varken bra på bromsade eller drivande hjul.

Jag vet inte om den deltog i S&S jubileums-build off. :va

Oljetankslocket placering är väl en eftergift till hur det såg ut på många klassiska Norton rejshojar. Men det sporrar ju till att inte glömma att stänga locket ordenligt: att ha 3 liter 100-gradig olja under pungen :D

Tack för komplimangen.
Ok ok, jag har en jordfräs. Men du har fortfarande norra Europas största ljuddämpare :tungan
Att få bort bensintanken är nog ingen större utmaning på den där. Det ser ut som att den har någonslags snabbspänne för den. Firman som snickrat ihop tanken verkar iaf ganska kompetent. Och har ganska vettiga priser. £350 för en liten bensintank om den ingår i deras standardsortiment.
http://www.thetankshop.com/
Bolsenpic.gif


Det finns någon Nick Gale anmäld för Ace Café i SB-klassen iaf. Men jag har för mig att han var en av alla som inte dök upp med någon hoj. :va

Mjo, finns en del byggare av caféräsers som kör med det urtaget i sadeln utan att ha någon oljetank där under också. Kanske är bättre om man inte vill fritera nötterna eller råka fastna där vid en olycka.

Det har jag inte alls det. Den hojen är såld. Så just nu äger jag bara en veteranhoj (NV 70 Hobby -54) och en bil. Bilen ska säljas och ersättas med något billigare så jag får råd med någon annan hoj till sommaren.
 
Jo The TankShop har jag bland mina favoriter på datorn. Jag har funderat på en XR750-inspirerad tank fråjn dom, som rymmer lite mer än mina 9 liter :D

Ok, skönt att du fick den såld såsom du ville. GSX1400 är lite coola hojar.

Veteranhojen får du inte sälja! :7peta

Att få bort bensintanken är nog ingen större utmaning på den där. Det ser ut som att den har någonslags snabbspänne för den. Firman som snickrat ihop tanken verkar iaf ganska kompetent. Och har ganska vettiga priser. £350 för en liten bensintank om den ingår i deras standardsortiment.
http://www.thetankshop.com/
Bolsenpic.gif


Det finns någon Nick Gale anmäld för Ace Café i SB-klassen iaf. Men jag har för mig att han var en av alla som inte dök upp med någon hoj. :va

Mjo, finns en del byggare av caféräsers som kör med det urtaget i sadeln utan att ha någon oljetank där under också. Kanske är bättre om man inte vill fritera nötterna eller råka fastna där vid en olycka.

Det har jag inte alls det. Den hojen är såld. Så just nu äger jag bara en veteranhoj (NV 70 Hobby -54) och en bil. Bilen ska säljas och ersättas med något billigare så jag får råd med någon annan hoj till sommaren.

Must resist... :D GAAAH...

....top of the line säger du? :D Vad är det för ena' topoftheline-stötstänger på den där rovan då? :D

;)

/J

Samma som jag har, och då är det automatiskt creme de la creme.
Du har ju inga stötstänger alls, det är riktigt sämst. :D

Cool hoj. Solekrade hjul är snyggt men jag tycker dom tar ner rejsintrycket lite för mycket och ger mig känslan av att dom mer byggt hojen för "show" än "go". Men det kanske bara är utställningshjul.:va

Ja det är ofunktionellt, och därför inte snyggt i mina ögon heller.

Snygg.
Men:
Detaljer jag inte gillar:
Avgassystemet - För långt och överarbetat.
Varvräknaren - En dragracemätare = ocaférejsig.
Upponergaffel på en featherbed?

Jag håller med om dessa detaljer, men samtidigt är det ju lite sånt som gör att det är en caferacer från 2000-talet ppå ngt sett, men ändå retro.

Men jag tycker också att avgassystemet är lite bockigt draget. Så där bängligt har det ju sett ut på många banracetwinnar vilket jag tycker är ok, men det är lite för oharmoniskt och okänsligt draget för att sitta på en caferäcer. För min smak.
 
Last edited:
Den har typen av trådar är rätt kul tycker jag då man får höra mycket från experter som tycker det efter det andra, men betänk om alla hade samma smak då skulle ju alla hojar se lika dana ut och hur kul skulle det vara:confused: formodligen har nog byggaren av hojen koll på att solofjäder ekring inte är optimal racing setup, tanken är säkert något helt annat, konst sitter ju i betraktaren öga som alla vet. Dom som klagar mest har förmodligen aldrig heller konstruerat någon hoj och vet vad det innebär, själv har jag renoverat flera hojar från grunden och nu efter att jag köpte mig ett rullande chassi har jag förstått vad det innebär att också hitta på egna lösningar, alla har vi ju olika erfarenheter och utbildningar och tillgång till rätt verktyg osv men oavsett kan jag lova att det är ingen lätt match att bygga en hoj ens om du köper delar på postorder, det finns ingen bruksanvisning och att alla delar skall passa ihop är inte rimligt, och det tar tid, har du familj och ett arbete att sköta kan jag tänka mig att det tar flera år att bygga en sådan hoj. All heder till alla som bygger prylar och förverkligar sina drömmar :tummenupp
 
formodligen har nog byggaren av hojen koll på att solofjäder ekring inte är optimal racing setup, tanken är säkert något helt annat, konst sitter ju i betraktaren öga som alla vet.
Kanske har han det, men jag är tveksam.
Det är inte frågan om, utan när ett solekrat drivhjul rasar.
Och det har inget med racing att göra.
På ett obromsat framhjul, eller för den delen ett framhjul till en cykel
(cykel är lika med normal cykel=racercykel i detta fall, ingen DH-rigg med skivbromsar överallt) som bromsas på fälgen fungerar det.
Solekra ett bakhjul till ovan nämnda trampcykel funger, ända tills man vill åka någonstans... :hihi

Jag skulle aldrig komma på tanken att solekra ett motorcykelhjul, det kan bara inte fungera någon längre stund.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top