Cafébygge på CB 500

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Well done! Ser ju riktigt välavvägt och fint ut!

Vilken skön engelsk 60/70-talsstil du fått till på frampartiet mha bla gaffelbälgar och lackade fälgbanor. En riktigt tidsmaskin!

Jag skulle iaf börja med mineral om du ska köra in nya ringar.

:tummenupp

/J

Mina damer och herrar,
då var den klar för uppstart!!!!
Ska slänga i lite olja och koppla in en extern soppatank sen ska den sparkas igång.
Hinner troligtvis inte med detta imorgon då jag ska sitta i föredrag om oljornas heliga värld hela dagen men på måndag ska den i alla fall igång.
Och förhoppningsvis går allt som det ska :)
Kanske rent av blir en liten film från uppstarten.
Därefter ska cuts passas in helt innan det bär av till sadelmakare och därefter ska tank, cuts och sidokåpor iväg till lack.
Tyvärr kommer det troligtvis att dröja då både sadelmakare och lackerare har fullt upp inför kommande säsong så bilder på slutresultatet kommer antagligen att dröja sent in i april....
Men jag har lite bultar m.m som ska bytas ut under tiden så att allt blir i handpolerat rostfritt och så blir det säker en massa puts också :)
Men den som väntar på något gott :)
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Well done! Ser ju riktigt välavvägt och fint ut!

Vilken skön engelsk 60/70-talsstil du fått till på frampartiet mha bla gaffelbälgar och lackade fälgbanor. En riktigt tidsmaskin!

Jag skulle iaf börja med mineral om du ska köra in nya ringar.

:tummenupp

/J

Tack så mycket :)
Än så länge ser det ut som jag hoppats på, så jag tror nog att min vision om hojen kommer att bli realitet :)
Har finfin olja till den så den kommer att bli glad när den får lite oljetryck!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Film på uppstarten önskas!!!
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Då var det sista gjort och hojen är nu klar för uppstart!!!!
Om ca 30 min trampar jag igång den och påbörjar synkning av förgasarna och de ska justeras in till perfektion........om allt går som det ska :)
Lite nervös är man allt men det ska nog gå bra.
Återkommer senare idag med update på hur allt gick och kanske kommer det även en liten film!!!!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Inväntar med spänning :)
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Ja då var det värsta över :)
Den hoppade igång snabbt, lite startgas gjorde susen.
Tyvärr hade jag varit lite snäll i momentet när jag monterade flottörhusen så det rann soppa från alla hus vilket resulterade i ett oväntat färgsläpp på blocket...... :( Dock inget jag inte kan fixa så det är helt ok!
Blev till att riva förgasarbryggan igen och dra åt lite och då gick ju givetvis gängorna på ett ställe......fram med borr, större hål nya gängor och vips så var allt på plats igen och denna gången höll den torrt :)
Skrammel från kamkedjan så den ska jag ställa in och får kolla över 1:ans ventiler igen för det knackade och härjade där men det är ju snabbt avklarat.
Annars lät motorn kanon och svarar hur fint som helst.
Förgasarna är synkade och så fort jag kollat över ventilerna och ställt kamkedjan så är den klar!!!!

Nu har jag bara det kosmetiska kvar så nu ska den flyttas till Göteborg där inpassning av tank och cuts kommer att ske innan grejorna ska iväg till lack och sadelmakare.

Vad kan jag säga?
Mycket nöjd över hur lätt den hoppade igång och hur bra den lät och svarade.
Blev en liten film, inte så roligt......
HAr dock ingen aning om hur jag gör för att posta den här...
 
Last edited:

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Sådär!!!
Inte världens roligaste filmer men i alla fall något.
Innehåller droger (startgas), våld (skruvmejsel mot flottörhus) och sex (CB 500 up and running) så det kanske inte är så dåligt ändå???

[youtube-id]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9YOpGR8xq60&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9YOpGR8xq60&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube-id]

[youtube-id]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Od3MfoZG6Yo&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Od3MfoZG6Yo&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube-id]
 
Last edited:

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Coolridge
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
:tummenupp GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTTTTTTTTT !!!!:tummenupp

:banana :banana Härlig ljud som alltid i en CB 500:banana :banana
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lysande sickan!!

Fan vad gött att se!
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Blev ett litet avbrott i mitt finjusterande av Hondan, blev lite uppekring av fälgar till en polare men imorgon ska jag fortsätta med justeringen av ventilerna för att få perfekt spel och därigenom en tystare motor.
Första gången jag använde stetoskop för att lyssna på ventilerna och jag är såld!!!! Kanon att använda vid finjustering då jag enkelt kan hitta vilka ventiler som behöver justeras.
Bladmått i all ära men i trånga utrymmen och med en fin böj på bladmåttet så har det en tendens att ljuga en hel del har jag märkt.
Ska se om jag kan få till en ny film imorgon när motorn är färdigjusterad.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Keep it up!

Fan vad jag ligger bakom..
 

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Ja då var motorn färdigjusterad och jag är mycket nöjd :)
Nästa vecka ska hojen transporteras ner till Göteborg och då ska jag passa in tank och cuts och medans de är iväg hos lackerare och sadelmakare så ska jag finslipa lite på el och finish.
Tänkte att jag lägger in en sista bild på den nu innan det blir ett litet uppehåll tills resten är klart.
 

Bifogat

  • Innanlack1.jpg
    Innanlack1.jpg
    226.5 KB · Visningar: 216

Micke Håkansson

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500 Four 1976 Kawasaki Z1 1974 Harley-Davidson Shovelhead 1969
Blev en kort film med lite gött drag på rullen idag när det var färdigjusterat :rock

[youtube-id]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Y5LcuxWdi3A&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Y5LcuxWdi3A&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube-id]
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jävlarimej vad den låter fostrande! Underbart
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top