Sukkaha
Gudomlig sporthojare
Hittade 3st i braohalådan.

Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De ser ju perfekta ut för fäste direkt i styret! du kan inte tänka dej att skiljas från två av dem??
hör och häpna, har börjat sätta ihop motorn! rengjord och målad, nya kedjor, nya packningar och typ "halvrenoverad" topp.
kedjorna ligger i ett oljebad över natten och ska imorgon tvätta av vevaxeln med diesel (rekommendation från nån tråd nånstans) sen installera den. hoppas på att bli helt klar med botten imorgon.
Undrar dock över bästa sättet att sätta in nya packningar. ett tunt lager olja på ut och insidan eller? har sett folk använda gasket sealant (vad det nu kan tänkas heta på svenska) typ hondabond, på utsidan av packningarna, är det kanske bättre ön bara olja?
Om det är packningar som är jobbiga att byta om de börjar svettas, tex cylinderfotspackningar, då limmar jag dem med att tunt lager av tex Hylomar på var sida. På ställen där man tex kan tänkas vara intresserad av att lossa mer ofta, som tex tändkåpa, då sprayar/stryker jag båda sidor med olja, tex WD40. Så att chansen ökar att jag kan återanvända packningen vid en inspektion/service.
Har funderat på samma sak, min ventillockspackning läcker rätt bra. Har spekulerat i om det hade varit bättre att avfetta ytorna + gummipackningen och sedan smörja in packningen med någon silikon eller vaselin. Min intuition vill säga att det hade fungerat mycket bättre än med olja. Kanske testar, hittar inget vettigt på internetethör och häpna, har börjat sätta ihop motorn! rengjord och målad, nya kedjor, nya packningar och typ "halvrenoverad" topp.
kedjorna ligger i ett oljebad över natten och ska imorgon tvätta av vevaxeln med diesel (rekommendation från nån tråd nånstans) sen installera den. hoppas på att bli helt klar med botten imorgon.
Undrar dock över bästa sättet att sätta in nya packningar. ett tunt lager olja på ut och insidan eller? har sett folk använda gasket sealant (vad det nu kan tänkas heta på svenska) typ hondabond, på utsidan av packningarna, är det kanske bättre ön bara olja?
Har funderat på samma sak, min ventillockspackning läcker rätt bra. Har spekulerat i om det hade varit bättre att avfetta ytorna + gummipackningen och sedan smörja in packningen med någon silikon eller vaselin. Min intuition vill säga att det hade fungerat mycket bättre än med olja. Kanske testar, hittar inget vettigt på internetet
Cylinderfotspackningar är de mellan cylinder och block. Limma de med Hylomar, tunt.
Anolja "runda gummipackningar".
Mellan blockhalvor, dvs där ingen packning sitter använd helst ngt mer substansiellt än Hylomar, Tex threebond eller 3M:s röda instant gasket. Yama- Honda- Suzukibond osv, är i stort sett samma som threebond.
ok tack. Är det beställa som gäller för threebond eller är det nånting man kan få tag på lokalt? Är i Stockhoml
De har nog denna eller motsvarande Yama- eller Honda-bond på MC-varuhuset. Där brukar de även ha Hylomar.
3M:s röda som också är riktigt bra, kan man köpa av Karling Racing Engines i Täby Kyrkby.
Karling Racing Engines
Torsvägen 11 S-187 70 Täby Sweden
Phone: +46(8)51400488 Fax: +46(8)51400489
Du bör använda ett shims med samma mått som tidigare och av bra kvalité. Ventilfjädrar brukar vilja kunna rotera. En anna faktor är att tjockleken är relativt kritisk. Den bestämmer fjäderns inspänningstryck som i sin tur ser till att man inte får ventilflyt på höga vartal eller coil binding när ventilen öppnar maximalt.
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|