Cacheminne ?

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Är det stor skillnad på 512kb och 1mb ?

Om man ska tex, ha en amd 64 för att spela med, HL2 tex

De e ju ett par tusen dyrare direkt, är det värt det? :)

Å kan det vara bättre att lägga deg på ett finfint 128mb graffekort än ett snikigt 256mb :confused:

Heda skrev:

Å kan det vara bättre att lägga deg på ett finfint 128mb graffekort än ett snikigt 256mb :confused:

Cache:n vet jag inte men vad jag tror är det inte många spel som utnyttjar mer än 128MB grafikminne. Så du vinner nog på att satsa på ett kort med bättre GPU/busshastighet men "bara" 128MB i minne

Det beror väl på vad man har datorn till. Ett större cacheminne gör datorn snabbare för program och spel men olika program/spel har olika mycket nytta av ett stort cacheminne. Svårt att säga om det är "värt" det utan att veta exakt vad du använder datorn till eller hur viktig de sista procenten prestanda är för dig.

Cacheminnet är annars ett mycket snabbt minne som sitter anslutet till processorn, som en buffert mot det relativt sett mycket långsammare RAM-minnet.

Heda skrev:

Du måste skilja på casheminne och RAM-minne. Det är olika saker. Se ovan i texten för förklaring. RAM är mer ett "arbetsminne".

Jooo, såklart jag har koll på ram å cacheminne

Men frågan var ju om processorns cacheminne, jag har 512kb i den jag har nu. När man ska byta är det värt att hosta upp nästan dubbelt med deg för att få en processor med det dubbla.

Dvs, jag har spanat på Athonl 64or på komplett.se å då springer prislappen iväg när det blir 1mb

Är jag TYDLIG nu? :D

Som tidigare nämnts, går inte riktigt att svara på utan att mäta tidsvinsten i de specifika program du tänker använda. Dvs köra två identiska burkar, där en har cpu med mindre och en med större cache.

Du kommer givetvis få en generell prestandaförbättring i alla program du kör med högre cache, frågan är bara hur mycket större den blir, exempelvis i spel och hur mycket större den blir om du istället lägger "cache-pengarna" på ett ännu bättre grafikkort?

Jag tycker du ska fokusera på ett bra grafikkort och schysst med minne om det är spela spel som gäller.

Finns säkert något test på THP som du kan kika på.

THP :va

abstruse skrev:
Som tidigare nämnts, går inte riktigt att svara på utan att mäta tidsvinsten i de specifika program du tänker använda. Dvs köra två identiska burkar, där en har cpu med mindre och en med större cache.

Du kommer givetvis få en generell prestandaförbättring i alla program du kör med högre cache, frågan är bara hur mycket större den blir, exempelvis i spel och hur mycket större den blir om du istället lägger "cache-pengarna" på ett ännu bättre grafikkort?

Jag tycker du ska fokusera på ett bra grafikkort och schysst med minne om det är spela spel som gäller.

Finns säkert något test på THP som du kan kika på.

Tror det är värt det att köpa en prolle med större minne. Tex intel har slutat nu gör prollar med hög mhz pga av värmeproblem. Dom satsar istället på prollar med högre minne pga att det ger mer plus att det blir mindre värme.

PS: Vet dock ej om dom har börjat med det här. Men har läst det på någon dator sajy

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt