Ca två sekunders rassel vid uppstart.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bytte idag stift, luftfilter, olja och oljefilter till Motul 7100 och en redan lättväxlad låda blev nu ännu bättre.Upptäckte att en av de fyra spännfjädrarna under motorn till fyra till ett systemet var väldigt lös och när man spände den så försvann mycket av detta korta skrammel vid kall uppstart.Får se om det nu var detta innan jag ger mig på kamkedjespännaren.Satte dit ett tvättbart high flow luftfilter som tydligen även förra ägaren gjort till min egen lilla förvåning så nu har jag två av dessa.LOL. :crash
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Busan har nu rullat ca 150 mil med den nya Motul oljan och det korta men egendomliga mekaniska skramlet som uppstod vid vid kall uppstart och ökade med tiden med användning av Castrol olja är borta och den låter som den alltid gjort innan detta uppstod.Lite förvånad men samtidigt klart övertygad om att Busan gillar Motul oljan bäst.
:crash
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, vi är åtminstone två

Det är nog fler än så.
jag har inte märkt någon direkt jättestor skillnad mellan olika oljor. Min förra hoj hade jag inlämnad för service på olika ställen vid några tillfällen och bytte olja själv vid några tillfällen så den fick nog ett antal olika oljor. Det enda jag noterade var att med den Castrol som Yamaha rekommenderade så hade kopplingen en liiiiten tendens att "klibba" dvs att den hade en tendens till att hänga kvar en aning och inte koppla ur helt med resultatet att det högg till lite när man lade i växel. Något som inte uppstod med vare sig Biltema eller OKQ8 eller någon av dom andra oljorna som den fick.

En olja som känns bättre i en hoj kan ge små problem i en annan hoj.
vanligen är det relaterat till våtkopplingen. troligtvis är det så att vissa specifika additiv kombinerat med vissa specifika kopplingar vid en del tillfällen uppvisar smärre problem eller egenheter. Det är dock inget som ska vara någon fara på sikt mer än att man känner av det.

Vissa får slirande koppling med en olja, Vissa med en annan. Den olja som ger slir för en person kan funka perfekt för en annan samtidigt som det kan vara precis tvärtom med en annan olja.

Så summa summarum så är på det stora hela ingen olja bättre än någon annan. Det gäller bara att identifiera om det är någon olja som i något avseende fungerar marginellt sämre i något avseende med just din hoj och undvika den.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top