Ca hur lång tid tar det att få motorn varm?

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
Tänkte byta oljan i min husa 650 inför vintern och alltså vill jag köra motorn varm, men jag har ingen möjlighet att ge mig ut och gasa.... så hur lång tid tar det ungeför att få motorn varm på uppfarten med tomgång. nåt man bör tänka på eller undvika?
 
Lokidon skrev:
Tänkte byta oljan i min husa 650 inför vintern och alltså vill jag köra motorn varm, men jag har ingen möjlighet att ge mig ut och gasa.... så hur lång tid tar det ungeför att få motorn varm på uppfarten med tomgång. nåt man bör tänka på eller undvika?


Tar bara något minut för mig att få motorn riktigt varm. Testade i lördags :näsblod. Passa dig så att du inte överhettar den. Känn på cylindern lite då och då. Annars så kan du ju alltid värma med värmepickan under motorn.
 
Är väl bara att känna efter när motorn börjar avge värme, jag säger 4 minuter. Akta fingrarna! Kör du med mineralolja? Helsyntet behöver man knappast värma upp innan.
 
gör som grannens son gjorde med sin dt50.. kallstarta och tokvarva i 40 sek-1 minut.:död
 
Carpe me skrev:
Tar bara något minut för mig att få motorn riktigt varm. Testade i lördags :näsblod. Passa dig så att du inte överhettar den. Känn på cylindern lite då och då. Annars så kan du ju alltid värma med värmepickan under motorn.

Det är viss skillnad på att köra vattnet varmt och att köra oljan varm. Vattnet blir varmt nästan direkt och således också cylindern. Lägg handen på motorblocket så känner du när oljan börjar bli varm istället, det brukar vara den som avses när man ska varmköra motorn, framförallt om det är just oljan du ska byta. Det tar lite längre tid att varmköra oljan.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Det är viss skillnad på att köra vattnet varmt och att köra oljan varm. Vattnet blir varmt nästan direkt och således också cylindern. Lägg handen på motorblocket så känner du när oljan börjar bli varm istället, det brukar vara den som avses när man ska varmköra motorn, framförallt om det är just oljan du ska byta. Det tar lite längre tid att varmköra oljan.

//Eric


Jo förvisso, men värmen från cyllindern värme ju även upp oljan och resten utan motorn, bara att känna på valfritt ställe utöver cylindern för att känna om det blivit varmt
 
Låt den inte stå på tomgång, det gör mer skada än nytta. Smågasa lite istället, det mår den bättre av.
 
Genomvarm motor när det är lite svalt ute = en kvarts normal körning ungefär. Då har oljan nått rätt arbetstemperatur och metallgodset är "värmemättat".
 
När det börjar ryka från kylarna, då e den varm :D
 
Att man kör motorn varm innan oljebyte är för att det tar sån jäkla tid att få ut oljan när den är kall och trög. Ska du ändå vinterförvara den så låt den stå med plugg(ar) och filter av över natten. Då har nog allt kommit ut.

pilsner
 
Läste i någon tråd om varmkörning och hur långt man minst skulle köra för att motorn skulle bli varm och den skulle må bra, stod något med

10 km
20 km

frågan är hur länge ska man köra för att motorn ska må bra, man hinner långt på 3 minuter på motorväg och man hinner köra länge ifall man ska köra 10 kilometer i stadstrafik, blir ganska låga varvtal i stadstrafik, så frågan är hur länge ska man köra när motorn kommit upp i temp för att det ska bli bäst för motorn, olja osv.?
 
Last edited:
Lokidon skrev:
1773583 Tänkte byta oljan i min husa 650 inför vintern och alltså vill jag köra motorn varm, men jag har ingen möjlighet att ge mig ut och gasa.... så hur lång tid tar det ungeför att få motorn varm på uppfarten med tomgång. nåt man bör tänka på eller undvika?

När vattnet börjar spruta ut från "ventilationsslangen" på kylaren kan det va läge att stänga av:tuttar
 
Att man vill ha varm olja är ju dels för att man ska få ur mer, dvs att den är lättflytande. Men mest för att få ut så mycket skit som möjligt. När motorn precis har varit igång är det mesta spånen och andra slaggprodukter uppblandande i oljan och åker med ut.
Och när den är varm, ja svårt att säga men stå och gasa en liten stund bara, blir nog bra. Bättre än att tömma den kall och ostartad iallafall..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top