Bytte tillbaka till originaldämpare

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Hej,
Har en ZX12R med Yoshimura RS3 Oval Titanium med PCIII.
Tyckte avgasröret puttrar lite töntigt.
Letar alltså efter något som låter lite roligare. Därför tänkte jag kolla med mitt original som jag aldrig provat förut. Konstigt nog kändes hojen betydligt piggare än med Yoshimura sliponet. Yoshimurat är ett rör rakt igenom, men originalet ser man ju inte igenom som sagt.

Hur kan det vara att originalet är mycket piggare trots att hojen är dynoojettad med den nya dämparen.

Tyckte dock hojen gick varmare, och fläkten gick på rätt snabbt vi rödljus.
Är detta något dåligt för motorn? Bör jag byta tillbaka?

Provade även utan slipon, och då lät det rätt rejält. :-)

Jag satte på min originaldämpare istället för vance and hines-slipon'et inför besiktningen, och hojen blev starkare på låga/mellanvarv, men däremot försvann effekten på varv runt 10 000. Med slipon'et kom effekten först vid 10k..

Alla vill ju ha ut högsta möjliga effekt på toppen, då blir låg och mellanregister lidande. Höga siffror är coolt vid korvmojen, eftersom ingen förstår sig på effektkurvans betydelse, dessutom är den svår att ta med å visa. Antagligen har du inte varit speciellt högt upp i registret utan mest puttrat runt i mellanregistret, och då kan du mycket väl ha bättre drag med en pipa som ger mer motstånd, men som Billy sa, toppeffekten försvinner.

Alla vill ju ha ut högsta möjliga effekt på toppen, då blir låg och mellanregister lidande. Höga siffror är coolt vid korvmojen, eftersom ingen förstår sig på effektkurvans betydelse, dessutom är den svår att ta med å visa. Antagligen har du inte varit speciellt högt upp i registret utan mest puttrat runt i mellanregistret, och då kan du mycket väl ha bättre drag med en pipa som ger mer motstånd, men som Billy sa, toppeffekten försvinner.

Ja, det stämmer mycket bra. Har faktiskt inte dragit gasen i botten än vid de högre varvtalen. :-)
Känner att det blir en skönare hoj att ha bättre vrid vid de lägre varvtalen.
Det känns som om att kraften räcker till ändå..... Tror inte jag behöver 165 bakhjulshästar.

Hade gärna strypt den lite för att göra den mer lättkörd då jag inte är någon bakhjulsförare. :-(

Frågan är dock varför den går varmare än med Yoshimurablåset, och om det kan skada något vitalt.

Ja, det stämmer mycket bra. Har faktiskt inte dragit gasen i botten än vid de högre varvtalen. :-)
Känner att det blir en skönare hoj att ha bättre vrid vid de lägre varvtalen.
Det känns som om att kraften räcker till ändå..... Tror inte jag behöver 165 bakhjulshästar.

Hade gärna strypt den lite för att göra den mer lättkörd då jag inte är någon bakhjulsförare. :-(

Frågan är dock varför den går varmare än med Yoshimurablåset, och om det kan skada något vitalt.
Den går antagligen varmare för att den går lite magrare, om det är skadligt är dock svårt att säga, magrare är sällan farligt, för magert är det...

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back