Bytte olja och får detta WTF ?!?!

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Tjenare. Tömde oljan på min KTM 530 2008. (Nyrenoverad motor)
Och får ut detta genom dräneringspluggen.
Verkar vara magnetiskt.
Frågan lyder:
Va fan e de för någon gegga?
Tygkänsla när jag tar i det och drar i
Oljeskit .JPGoljeskit 1.jpgsär det.
 
Papper/fiber från gamla oljefiltret? :confused:
 
Att det fastnar på en magnet är nog för att det är en mix av små metallpartiklar och som ovan säger lite packningsrester från renoveringen.

Nog inget att oroa sig för! :tummenupp
 
är papper så jävla kul att ha i en motor??- sätter igen kanaler på sådana ställen man kanske inte vill....och varför släpper papper från filter:va???, aldrig sett papper i vare sej bil eller mc motor jag pillat på:)

//jj
 
är papper så jävla kul att ha i en motor??- sätter igen kanaler på sådana ställen man kanske inte vill....och varför släpper papper från filter:va???, aldrig sett papper i vare sej bil eller mc motor jag pillat på:)

//jj

Hade isär motorkåporna då jag blev lite orolig. blåste även ut oljetrågen. allt ser normalt ut. Varför det lossnat har jag ingen aning om. ktm original filter som endast gick 5 h
 
Har inte ktm haft/har problem med original filter att dessa just ger upp o motorerna klappar ihop..
 
Allt som inte har i motorn att göra men som ändå finns där skulle göra mig orolig. Har meken glömt en trasa nånstans? Sätter nåt skit igen tex en smörjkanal till kamaxeln har du motorhaveri på någon sekund.

Är det dessutom metall (magnetiskt) så är det definitivt dåligt. Resterna av oljepumpens sil? Är det du som renoverat eller har du lämnat bort det? Vad har renoverats? Eller är det så att du nyss köpt en hoj som är "nyrenoverad"?


KTM har haft stora problem med filter som kollapsar. Googla på "KTM oil filter problem" så har du läsning resten av sommaren om du vill.
 
Beror inte det mest på tjock kall olja och mycket gasande innan temp är uppnådd?
 
I mitt fall vill jag minnas att det var vår krm guru boris som nämnde detta i en tråd tidigare i sommras på sporthoj.

Ktm har haft problem med ojämn kvalite på oljefiltren o vägrat ta detta på sig..
 
Om ett filter pga dålig kvalite orsakar ett motorras, kan man då kräva företaget på ersättning? Det är förmodligen ett dött lopp men en tanke som slog mig bara.
 
Jag har fattat det som att det till stor del handlade om kalla motorer som busats? Tjock olja genom ett filter som kanske inte är det bästa = Platt filter. Oavsett kvalité på filter tycker ja vi alla ska barnköra innan vi vrider på ruller :)

Angående bilderna ser det ur som någon packning eller liknande inte hamnat där den ska och sedan slitits sönder eller liknande. Eventuellt koppling men ska inte de materialet kännas lite korkliknande när man får ut den formen TS har fått?
 
Om ett filter pga dålig kvalite orsakar ett motorras, kan man då kräva företaget på ersättning? Det är förmodligen ett dött lopp men en tanke som slog mig bara.

Just den frågan har nog många stött och blött utan resultat men vadå "kräva på ersättning"?

Goodwill är hos KTM ett helt okänt begrepp och detta faller inte under någon garanti = svarte petter.
 
Om det varit min motor sa hade jag kollat filtret o är det skador o det fattas material från filtret.
Då hade jag rivit min motor o kollat alla kanaler o dyligt.. sjukt tråkig med ett ras. Mitt kostade ~20,000 ktm525
 
I mitt fall vill jag minnas att det var vår krm guru boris som nämnde detta i en tråd tidigare i sommras på sporthoj.

Ktm har haft problem med ojämn kvalite på oljefiltren o vägrat ta detta på sig..

Nope....

KTM har inte haft problem det är aftermarkettillverkare som har problem. Grundproblemet är att om man kör med tjock olja som är kall så kan den ha så hög viskositet att när man gasar friskt innan motorn och oljan är varm så kan oljefiltret sugas ihop och kollapsa. Då kan man drabbas av oljesvält och generalras.

Grundfelet är dock att folk är idioter och inte kan följa instruktioner.

1. När KTM lanserade 250F motorn 2006 så släppte man ett oljefilter som var passformsmässigt identiskt med befintligt RFS filter men med annan filtermedia. Detta pga högre flöde i oljepumpen bla. Monterar man fel filter i kombination med tjock olja så kollapsar det.

2. Det har tillkommit en uppsjö av kinesiska lågprisfilter som säljs både hos handlare och ebay. Tex Twenty från 24mx. Dessa har långt ifrån alltid den specifikation på filtermedia vilket gör de överrepresenterade i filterkollapser.

Rätt oljefilter och rätt viskositet på oljan så som manualen föreskriver så händer det i princip inte.


EDIT: Oljefilter från KTM som inleds med 580 sitter original på 250-525 RFS motorn. Dessa skall inte förväxlas med de som är av identisk storlek men heter 770 vilka sitter original på nyare KTM 250-690, Husa 70-deg mfl. Att montera ett 580 filter i en motor avsedd för 770 riskerar att skapa problem.
 
Last edited:
Om ett filter pga dålig kvalite orsakar ett motorras, kan man då kräva företaget på ersättning? Det är förmodligen ett dött lopp men en tanke som slog mig bara.

Lycka till att kräva ett dugg på en 10 år gammal tävlingshoj.

I teorin kan du stämma skiten ur företaget som sålde grejerna med hänvisning till produktansvarslagstiftning men knappast i verkligheten.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top