Bytte motor idag, RACEVÄXLAD?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Köpte en beggad motor till min kawa sjua, bytte den och ja... nu är växlarna upp och ner. Har inga problem alls att få i växlarna... går som smort förutom då att det är spegelvänt (ettan upp resten ner). Har jag raceväxlat eller finns det en möjlighet att jag monterat tillbaks växelanordningen fel?

Åfan det är så. Men säg att man vill ha raceväxlat... är det så här man gör då? Vänder fel på saker och ting? Trodde att rediga ombyggnationer krävdes :hihi

Nej det är klart... logiskt. Tack.

Det är väl inte skadligt att köra så här eller? Har absolut inget emot raceväxlat faktiskt.

Det som har hänt är att du råkade få det rätt! Raceväxlat är totalt överlägset, det vet alla som provat båda.

Det är väl inte skadligt att köra så här eller? Har absolut inget emot raceväxlat faktiskt.

Inte skadligt då du trots allt vrider på växelaxeln som den ska vridas. Bara mekanismen före som är ändrad. Ingen fara what so ever.

Det som har hänt är att du råkade få det rätt! Raceväxlat är totalt överlägset, det vet alla som provat båda.

säkert sant men jag skulle fan haverera lådan innan min tröga skalle lärt om så jag låter bli även om de är tufft med race vxlat ;)

Förutom när man växla från 2an till 3an i en kurva, men annars är det kalas.

Tvärtom. En av de stora fördelarna med raceväxlat är att du kan växla upp under nedlägg (åt vänster) utan att behöva trä in foten under pedalen.

Tvärtom. En av de stora fördelarna med raceväxlat är att du kan växla upp under nedlägg (åt vänster) utan att behöva trä in foten under pedalen.

Exakt!

Förutom när man växla från 2an till 3an i en kurva, men annars är det kalas.

Ok, om du tänkte fel och menade 1an till 2an, men 2an till 3an? :va
Vad har du för skum låda?

Last edited:
Innan man fått in vanan med raceväxlat kan det hända missöden, att man skrev galet är en annn sak.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back