Bytte kopplingshandtag, nu funkar inte kopplingen.

Widebody

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Hoj
2005, Honda cbr 600rr
Hej, jag har en CBR 600RR 2005, jag bytte koppling handtaget till en snyggare två finger handtag, jag tog även bort vajen från både sidorna, när jag satte nya handtaget och samma gamla vajen på plats igen och la i växel och trycker in handtaget snurra inte bak hjulet, juseterade flera gånger men bakhjulet står ändå fast. Är det någon som vet varför?

Tog mig friheten att flytta tråden och ändra rubriken.
Vad har du för spel i handtaget, i mm?

Edit, har du startat den, förmodligen har lamellerna klibbat fast.

Last edited:
Ok, jag har plockat i sär lite grejer nu, ska sätta ihop dom och prova starta den och se om kopplingen tar igen, min kompis sa samma sak, men han är mindre kunnig då, tack för hjälpen:)

Kunde du röra bakhjulet med org handtaget indraget? Vet att folk haft exakt samma problem på min KTM för att senare inse att det är som det skall. Provkör om du har möjlighet.

Jo det kunde jag innan. Men inte nu längre, jag kan inte provköra nu hojen är inte hel än. men tror du det börja funka igen om man startar motorn och lägga i växel?

Jo det kunde jag innan. Men inte nu längre, jag kan inte provköra nu hojen är inte hel än. men tror du det börja funka igen om man startar motorn och lägga i växel?

Om det har funkat innan så låter det konstigt.
Jag vet att folk lagt ner timmar på felsökning på 990n efter att dom bytt handtag eller olja i kopplingen. Helt i onödan har det visat sig eftersom allt vart i ordning. Men jag känner inte till din Honda så jag kan inte ge dig någon specifik info om din hoj.
Jag hade hur som helst väntat med vidare felsökning tills du kan provköra den. Jag utgår från att du provat att justera handtaget max in/ut?

Som tidigare redan sagt. Testa att starta hojen med friläget i och sedan lägga i en växel. Troligtvis är allt som det ska. Det är inte ovanligt att det inte går att dra runt bakhjulet när motorn är avstängd trots att kopplingen är indragen.

Själv har jag lagt ner många timmars felsökning på en KTM 450 EXC bara för att sedan konstatera att det inte var något fel... :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT