Bytt motor - vad gäller för reg.beviset?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Hej
om man byter motor pga helras - dvs inkl nytt block med motornummer - vad gäller gentemot försäkringsbolag, Transportstyrelsen osv?

Jag besiktade i flera år en Land Rover med en Volvo Penta diesel 6'a fast den skulle ha en liten diesel 4'a.
Helt omöjligt att inte upptäcka, men ingen sa något så det blev aldrig omregat i papperen.

Jag har bytt både till identisk och från 750 till 900 kubik, ingen har sagt något. Eller så förstod dom det inte, men skulle ha levt rövare om dom hade gjort det, det är ju lite svårt att avgöra, och inget man frågar om :hihi

Startade med en Moto Martin med CB900F 81a motor. Bytte motor till GSX750E 1986 efter typ 10år. Bytte sedan motor till GSXR750 1989 efter ytterligare typ 5år. Bytte igen till en FZR1000 1990års motor runt år 1998. Först runt år 2005 upptäckte nån vaken besiktningssnubbe att motorn var bytt och ändrade efter lite strul i registret att motorn var bytt. Mc har besiktigats i princip utan anmärkning ett fyrtiotal gånger under alla åren och inte är det svårt att se skilnad på dessa motorer men antagligen satt reflex rätt.

Jag bytte till en diesel i en caddy bensin.
Blev stoppad av polisen o blev beordrad att stänga av motorn.
Jag tittade på polisen o sa hör du inte hur motorn knackar? Om jag stänger av så knuffar du igång mej igen.

Polisen bad mej att åka från platsen o skrota skiten?

Skulle man inte kunna tänka sig att man informerar försäkringsbolaget om det så att det finns noterat i händelse av stöld eller annat krångel?
Försäkringsbolag tenderar att leta efter alla möjligheter för att slippa betala ut pengar.

Tack, många bra svar som pekar på att det är lugnt........

Jag vill helt ärligt minnas att man har 3 månader på sig efter motorbytet att regbesiktiga. Men frågar någon bytte man ju motor förra helgen o håller på att justera in denna inför regbes.

Bara du vet när du bytte motor så det är helt lugnt.

Skulle man inte kunna tänka sig att man informerar försäkringsbolaget om det så att det finns noterat i händelse av stöld eller annat krångel?
Försäkringsbolag tenderar att leta efter alla möjligheter för att slippa betala ut pengar.
Försäkringsbolag reglerar objekt enligt avtalet, inget annat, och det måste väl vara ganska rimligt i de flestas tycke?

Försäkringsbolag reglerar objekt enligt avtalet, inget annat, och det måste väl vara ganska rimligt i de flestas tycke?
Jo, men det generella gensvaret är att det borde inte spela någon roll och därför vill jag lyfta en risk jag ser.
Jag känner till händelser där det blivit diskussion mellan fordonsägare och försäkringsbolag om hur något ska tolkas och som enskild konsument är det svårt att få rätt även när man har rätt om bolaget har en annan åsikt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti