Bytt hjul, rätt utväxling på hastighetsmätare

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Kära bullen,

Jag skulle behöva lite hjälp av mekforumets lite mer bevandrade medlemmar med ett problem jag har:

För att göra en lite längre historia kort så har jag bytt framfälg på min hoj från 18" till 17" för att få tillgång till bättre däck.
Då hojen redan i originalskick är väl optimistisk när det kommer till hastighetsmätare (och därmed trippmätaren) och det hela förvärras med ca 6% pga bytet så klurar jag på sätt att få till en mer korrekt visning samtidigt som jag behåller orginalinstrumenten. Det senare tycker jag är viktigt. Jag är väl medveten om att jag bara kan använda en cykeldator eller nån annan mätare, men det tycker jag inte är intressant.

Hojen i fråga är en 2007 år Triumph Thruxton med en hederlig gammal mekanisk drivning av mätaren via wire från framhjulsnavet.

Fram tills för ca 20 minuter sen var jag övertygad om att jag löst problemet; jag hade hittat en matchande mätardrivning från en hoj som har 17" hjul orginal. Utväxlingen är rätt. Delarna är i stort sett desamma:

21.jpg

Tanken var att bara plocka ur dreven ur den nya drivningen o flytta över till mitt gamla. Det verkade iaf enklare än att utan tillgång till bra verktyg få ur den där bussningen.

Men (alltid detta "men...") snart uppenbarade sig detta problem:

24.jpg

Då hojen som den "nya" drivningen är avsedd för har drivningen på höger sida istället för vänster, så har de helt sonika vänt om dreven så att ut-axeln fortfarande snurrar medurs om man vänder drevet. Genialt...

Vad gör jag nu? :va

Vilken hoj hittade du delarna från? Triumph TT600 har ju också mätardrivning från framhjulet, minns inte på vilken sida dock.

Den här drivningen är från en gammal förgasar Daytona.
Triumph har gjort det enkelt för sig: Alla Triumph med 17" framhjul och mätardrivning från framhjulet har den på höger sida. Alla med 18" eller 19" hjul på vänster sida.

Jag är lite nyfiken på vem tillverkaren av drivningarna kan vara. Den lilla örnen som syns lite bättre på denna bild återfinns även på drivningarna från en del Honda etc.

12.jpg

Om jag kan hitta tillverkaren så kanske jag även kan hitta drev...

Den här drivningen är från en gammal förgasar Daytona.
Triumph har gjort det enkelt för sig: Alla Triumph med 17" framhjul och mätardrivning från framhjulet har den på höger sida. Alla med 18" eller 19" hjul på vänster sida.

Jag är lite nyfiken på vem tillverkaren av drivningarna kan vara. Den lilla örnen som syns lite bättre på denna bild återfinns även på drivningarna från en del Honda etc.

Om jag kan hitta tillverkaren så kanske jag även kan hitta drev...
Det påminner ju om drivningen på tex CBX, som har drivning på vänster sida, men dom har väl också 18"? :va

Det påminner ju om drivningen på tex CBX, som har drivning på vänster sida, men dom har väl också 18"? :va

Ja, den är väldigt lik:

1000036641_01.jpg

Här är drivning från en Honda Pan European, uppenbarligen samma tillverkare (dock med plastdrev hos Honda, metall hos Triumph):

mtmpic.php

Last edited:
Det kan ju även vara så att för dig passar det med en drivning för 18-19", fast från en annan hoj, det hänger ju lite ihop med utväxlingen i mätarhuset också. Finns det inga Triumph-forum som har stenkoll på sånt här? :va

Det kan ju även vara så att för dig passar det med en drivning för 18-19", fast från en annan hoj, det hänger ju lite ihop med utväxlingen i mätarhuset också. Finns det inga Triumph-forum som har stenkoll på sånt här? :va

De flesta verkar nöja sig med cykeldator eller att köpa nytt fint mätarhus från t.ex. MotoGadget för ~5000:-.
Bara jag som är envis...

Tänkte att frågan var rätt generell och inte så Triumph-specifik :)

Köp en längre mätarvajer.....:tummenupp

Närå, men en udda ide jag fick - vad händer om man slipar bort 6% av kuggarna? Dvs en eller två kuggar, då bör ju "mottagande" drev stanna till aningen tills nästa kugg griper in?

Närå, men en udda ide jag fick - vad händer om man slipar bort 6% av kuggarna? Dvs en eller två kuggar, då bör ju "mottagande" drev stanna till aningen tills nästa kugg griper in?

onormalt slitage och haveri som följd, dessutom tror jag att mätaren kommer ligga på samma hastighet och rycka en aning varje varv.

men prova:tummenupp

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard