Bytt gaffel - besiktning

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Jag har bytt gaffel på min gammelgixxer, gaffeln är från en gsxr750 -05 - såldes usd. Original på -88:an är inte usd. SBP får man lite olika svar från, men som tur var hittade jag en kille från SBP på motormässan i Gbg som verkade veta vad som verkligen gäller. Ett gaffelbyte som det jag gjort hamnar lite mitt emellan, det räknas inte som ombyggt fordon p.g.a gaffelbytet men det är inte heller bara att köra. Egentligen behöver man ett intyg från tillverkaren att gaffeln fungerar till min hoj, och det kommer man enligt honom inte att få. Slutsats, vet besiktningsmannen vad som gäller går den inte igenom. Hur som helst:

Vad tror ni - kommer den gå igenom eller ska jag köra med originalgaffeln till besiktningen? Någon som har erfarenhet av detta?

Åk och besikta som den är! Du ska ha ganska otur om du råkar hitta en besiktningsman som dels ser att du bytt gaffel och dessutom är så nitisk att han bryr sig.
Det värsta du kan råka ut för är få en ombesiktning och måste byta gaffel. Vad kostar en ombesiktning?

Det finns förmodligen inte en enda besiktningsman i Sverige som vet att du bytt gaffel. Möjligen Blackbird-Tierp'arn men han säger förmodligen inget om det.

Jag har bytt gaffel på min gammelgixxer, gaffeln är från en gsxr750 -05 - såldes usd. Original på -88:an är inte usd. SBP får man lite olika svar från, men som tur var hittade jag en kille från SBP på motormässan i Gbg som verkade veta vad som verkligen gäller. Ett gaffelbyte som det jag gjort hamnar lite mitt emellan, det räknas inte som ombyggt fordon p.g.a gaffelbytet men det är inte heller bara att köra. Egentligen behöver man ett intyg från tillverkaren att gaffeln fungerar till min hoj, och det kommer man enligt honom inte att få. Slutsats, vet besiktningsmannen vad som gäller går den inte igenom. Hur som helst:

Vad tror ni - kommer den gå igenom eller ska jag köra med originalgaffeln till besiktningen? Någon som har erfarenhet av detta?

jag regbes min dr800 med bytt gaffel annan bakdämpare tank fälgar(och hjulstorlek)
han skrev bara in det i pappren. :tummenupp

vad jag vet så är det bara om gaffelvinkeln ändras (vilket leder till ändrad axelavstånd) som gör att du behöver göra en typbesiktning

så mitt svar... tror du kan besikta utan problem
tror inte heller att bes. kontrollanten ser att du bytt, och om han gör det så är det nog ingen fara

Jag bytte gaffel på min gamla cb500F till en gsxr750-gaffel från -85 för en massa år sen och hade aldrig några bekymmer med besiktningen. Ingen ställde några obekväma frågor, man brydde sig inte ett dugg. Hoppas det går lika bra med Öhlinaren på min zx7-a.
Per

SÅ länge det är bra utfört är där ingen som orkar bry sig på ett äldre fordon.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg