Bytt från SD1290 till XT660X med ökad körglädje???

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Japp, precis så är det. Hur otroligt det än kanske låter upplever jag att XT:n är roligare att köra då den är smidigare och mer agil.
Uppskattar små slingriga vägar eller kanske lite småvändor inne i Gbg och inte jätteintresserad av att köra i +120.
Sedan kostar en avställningsbar helförsäkring för XT:n 126 SEK/mån vilket inte heller är helt fel :)

Men...finns det ngn annan hoj för <50k som kanske är ännu roligare för den typen av körning och med mer pulver i motorn och bibehållet bottenvrid? Inte intresserad av KTM 625, 640, 660 eller 690.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tror XT660 är ett utmärkt val!
Kikade på den men slog till på en XS400 då jag knappt har tid att köra och är rädd att hojen bara står.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
5bc6f4a400d0965fd541ffdd763291b6.jpg



Sån här BMW 650 kanske ?

Lite mer effekt än Yamahan och mindre vikt , jag har inte testat en själv men dom ser roliga ut
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
XT'n är sannerligen en fantastisk motorcykel! I jämförelse med andra adventurehojar rent av fjäderlätt. Men visst vore det trevligt med lite mer effekt! Det får du med denna lösning ; ett slip-on och power comander samt lite jobb i bromsbänken. MotoSpeed trollade på detta vis fram 11 bakhjulshästar på min XT660R, nu blev den riktigt pigg! Sen att Yaman leaves peace in mind gällande driftsäkerhet är en väl dokumenterad bonus!
Lycka till!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är nog så att många säger under liter klubba det går knappt att köra.

Men vikten är så betydelsefull för körglädje. Som att gämföra 660 mot min gammla TT600 ungefär samma hp men 30 kg lättare. Då upplevs TT, n som en125cc hoj.

Storlek o vikt ger balansen, personligen blev jag mycket förvånad när jag provsatte en del hojar. Ta en populär yamaha MT10 o gämför med ducati 1098
Ducatin är ju som en förvuxen moped i storlek, en helt fantastisk maskin. Gämför man med andra i detta fall supersport är dom ju feta o klumpiga. Inte nödvändigt sämre för detta.

Min favo är en honda VFR400 lätt trimmad till 80-90 hp. Jävlar vilken hoj.

Tror att många skulle köra mycket mera än dom gör med en smidigare lättare hoj än vad många har.. Inte minst crome slädar uppåt 300+kg
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tror XT660 är ett utmärkt val!
Kikade på den men slog till på en XS400 då jag knappt har tid att köra och är rädd att hojen bara står.
Var precis därför jag sålde 1290:n, körde knappt så den stod mest stilla.
Kände att jag ändå ville ha en hoj för mindre pengar där det inte gör så mkt att den knappt körs.

5bc6f4a400d0965fd541ffdd763291b6.jpg



Sån här BMW 650 kanske ?

Lite mer effekt än Yamahan och mindre vikt , jag har inte testat en själv men dom ser roliga ut
Har sett den. Ungefär samma effekt men som du säger, mindre vikt.
Har läst en del recensioner och upplever inte att inte får toppbetyg direkt. Med det sagt så har jag aldrig kört ngn så baseras bara på vad jag läst.
XT'n är sannerligen en fantastisk motorcykel! I jämförelse med andra adventurehojar rent av fjäderlätt. Men visst vore det trevligt med lite mer effekt! Det får du med denna lösning ; ett slip-on och power comander samt lite jobb i bromsbänken. MotoSpeed trollade på detta vis fram 11 bakhjulshästar på min XT660R, nu blev den riktigt pigg! Sen att Yaman leaves peace in mind gällande driftsäkerhet är en väl dokumenterad bonus!
Lycka till!
11hk låter ganska mkt med enbart PC och slip on.
Sitter det på den idag men med orginal luftfilter. Oklart vad det är för mapp inlagd i PC5:an.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det kan ALdRIG bli fel med en Yamaha. Grejorna går fan aldrig sönder, inte ens om man försöker.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Jag har en Tenere 700, och det är ju samma typ av motor som i MT 07.
Jag hade tidigare en XTZ660, och upplever att den tvåcylindriga motorn har samma bottenvrid, men ett "längre" register, och är lite smidigare att "smyga" på lågt varv och hög växel.
Så en MT 07 kan ju vara ett alternativ?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hej.
Jag har en Tenere 700, och det är ju samma typ av motor som i MT 07.
Jag hade tidigare en XTZ660, och upplever att den tvåcylindriga motorn har samma bottenvrid, men ett "längre" register, och är lite smidigare att "smyga" på lågt varv och hög växel.
Så en MT 07 kan ju vara ett alternativ?
Nu har jag aldrig kört en MT07 men känns som den kan bli liten till mina 194cm...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Enkelt är roligt! Säger jag som åker Multi 1260....

BMW XMOTO är ett par snäpp roligare än xtx, pga lägre vikt. Men är väl hyfsat svåra att hitta nu....

Hypermotard 821 kan man få för riktigt vettiga pengar. Mkt trevlig hoj!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tänker att Tenere 700 borde passa men det är så klart ganska mkt mer pengar
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Enkelt är roligt! Säger jag som åker Multi 1260....

BMW XMOTO är ett par snäpp roligare än xtx, pga lägre vikt. Men är väl hyfsat svåra att hitta nu....

Hypermotard 821 kan man få för riktigt vettiga pengar. Mkt trevlig hoj!
Såg bla denna https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/bikes/bmw/bmw-g650-xmoto-review-used-price-spec
Där läser jag bla "If you want a cheap supermoto go for the Yamaha XT660X, which is far more plentiful and fun" :)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Såg bla denna https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/bikes/bmw/bmw-g650-xmoto-review-used-price-spec
Där läser jag bla "If you want a cheap supermoto go for the Yamaha XT660X, which is far more plentiful and fun" :)

Enda sättet är nog att du provkör och se hur du själv känner .
Jag tycker att min Yamaha SR500 är väldigt rolig att köra med sina 30hk och 30år gammal, enkelheten och att den känns smidig.
Jag var ute och testade en polares B-King för två veckor sedan, den är lite trimmad och ska väl ha nästan 190-200hk på bakhjulet , gick 215kmh när jag drog ut den och växla från 2an till 3an , men när jag sen körde hem med min 83a RD350 med 60hk så tycker jag faktiskt att den är roligare, hinner ju dra ut 3-4 växlar utan att det ska gå 240 som på B-kingen
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@checkster
Kan hålla med om liknande erfarenhet.
Dra ut R1:an på fyra växlar så är man närmare 250 blås. 4:an på min XS400 lägger jag i runt 60km/h haha. Det är kul att börna upp fyra-fem växlar för att komma upp till 90-100. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
XT'n är sannerligen en fantastisk motorcykel! I jämförelse med andra adventurehojar rent av fjäderlätt. Men visst vore det trevligt med lite mer effekt! Det får du med denna lösning ; ett slip-on och power comander samt lite jobb i bromsbänken. MotoSpeed trollade på detta vis fram 11 bakhjulshästar på min XT660R, nu blev den riktigt pigg! Sen att Yaman leaves peace in mind gällande driftsäkerhet är en väl dokumenterad bonus!
Lycka till!

Den väger mer än BMW F800 GS och har ungefär halva effekten. Fjäderlätt?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
XTns våtvikt är ungefär samma som 800GSns torrvikt. Men visst, GSn har mer pulver.
Jag körde min gamla XT660 över 8000 mil innan jag fick rambrott på tre ställen. Och min GS har jag kört runt 4500 mil på. Kan säga att jag upplevde 660n som väldigt mycket lättare än min GS. Oavsett vad siffrorna säger. Som vanligt, man måste provköra och se hur det känns, och bilda sig en egen uppfattning utifrån det.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag körde min gamla XT660 över 8000 mil innan jag fick rambrott på tre ställen. Och min GS har jag kört runt 4500 mil på. Kan säga att jag upplevde 660n som väldigt mycket lättare än min GS. Oavsett vad siffrorna säger. Som vanligt, man måste provköra och se hur det känns, och bilda sig en egen uppfattning utifrån det.
Precis. XT:n är inte lätt så jag är förvånad över hur smidig den känns
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top