Bytt ECM=blockerad nyckel

Von Wobbel

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
2007 Suzuki GSX-R 1000
Mors. Har bytt ECM och ISC valve ( Garanti/Recall på GSXR 1000 K7 . Fick ju så klart görat själv då den är sk sidoimporterad) Nu blinkar den röda nyckeldioden under startförsöket vilket enligt servicemanualen bl.a betyder abnormal condition in ECM.Övriga felorsaker kan man nog fn. lägga åt sidan.Antagligen har nyckelidentiteten raderats vid omflashningen/utbytet.
Fråga 1: Vet nån hur man kan återställa identiteten i ECM:n
Fråga 2: Var kan man köpa Suzukis Diagnostic Toolkit nånstans:huvet

Mvh VW

Sätt i nyckeln och vrid om, låt den sitta i 20-30 sekunder. Sätt i andra nyckeln och gör samma sak. Sen borde du kunna starta den.

Precis som gonzo skrev.Kom dock ihåg o vrid av nyckel nr 2 igen innan startförsöket.hade samma problem jag med med min.:näsblod
Tack för tipsen.Befarade att man skulle bli tvungen att ha något dataprogram till det här problemet. Hoppas jag kan återgälda nån något i en framtid.:tummenupp

Tack för tipsen.Befarade att man skulle bli tvungen att ha något dataprogram till det här problemet. Hoppas jag kan återgälda nån något i en framtid.:tummenupp

Jag trodde jag fått tillbaks fel box så jag ringde o skällde på den stackars försäljaren.Men det visade sig att dom missat o lägga ner papperet med instruktioner i paketet till mig.:arsele det kan du säkert göra.:tummenupp jag böt till nyckel 1 innan jag provade o starta hojen.Blev väldigt lättad när jag hörde att den tände. Lycka till nu.:tummenupp

Hur gick det med kodningen??
Jag är ute och reser en hel del i jobbet så jag har ej hunnit testa än.Hojen är också uppställd 12 mil hemifrån tyvärr. Lovar att komma med feedback så snart det är möjligt. Hmm.. nästa problem? som antagligen dyker upp , är väl att eftersom jag också skiftat ISC:n så ska man resetta en parameter enligt servicemanualen. Och självfallet må man göra det med SDT:n (Suzuki Service Tool programmet) och hur f..n får man tag i det utan att harva till en auktoriserad verkstad?? (Jobbar på det också.:va )

Vad är det för parametrar du ska reseta och varför?
Det har att göra med att sätta "learned value" till ett pre-set value. Om värdet står för positionen på ISC:n så blir det fel när man byter eller plockar ur den. ECM:n räknar hela tiden ut hur den skall stå (ISC Valve alltså) och får man då fel ingångsvärde till räkneoperationen så blir ju resultatet därefter också.Skit in , skit ut s.a.s. Se sid 4:78-79 , 5:25-26 i sevicemanualen .Det höjs också ett varningens ord om att man ej skall plugga ur ECM eller ISC innan 5 sek. har gått efter det man slagit av tändningen för då kan man få in ett felaktigt "learned value" in i ECM:n med påföljande trassel.
Så utan SDT programmet vete tusan hur man kan kalibrera hojen?! Det är en massa sånt att göra så fort man rivit runt lite bland prylarna verkar det som. Å jag vill själv....jämt.

Nånting ditåt om jag fattat saken rätt.

Borde inte dom parametrarna va nollställda eftersom ECM'en är omprogrammerad?

Det är ju en helt ny programvara som är inkörd, inte bara vissa delar som är uppdaterade i en befintlig programvara. Därför borde alla gamla parametrar vara nollade och defaultvärden justerade för nya tomgångsventilen.

Borde inte dom parametrarna va nollställda eftersom ECM'en är omprogrammerad?

Det är ju en helt ny programvara som är inkörd, inte bara vissa delar som är uppdaterade i en befintlig programvara. Därför borde alla gamla parametrar vara nollade och defaultvärden justerade för nya tomgångsventilen.
Det låter logiskt,har inte tänkt på det.Men man ska även justera upp och ner varvtalet och samtidigt se att parametervärdet på ISC:n också ändras
Fast det kanske är överkurs....om motorn verkar gå normalt. Problemet är ju om det inte stämmer från början, då är man rökt igen.

Nå, idag fick jag igång hojen på 1:a försöket ! Tack för informationen om hur man "kodar" in nycklarna i ECM:n.
Stoppade i en nyckel ,på med tändningen i 20sek, ur med nyckeln 1 och i med nyckel 2,på med tändningen och efter ganska exakt 20 sekunder slutade den röda nyckellampan blinka! I med nyckel 1 igen och se...där gick den igång!
Möjligen gick rovan lite lite ojämnt men jag stängde av innan den vart genomvarm.Och så har den ju stått sen November.

Väl mött på vägarna / J

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...