Bytt drivpaket

Klimpen

URINvånare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Jag har precis bytt drivpaket på hojen men jag är inte säker på att jag gjort helt rätt.

När man rullar hjulet så låter det lite grand när kedjan kliver på framdrevet. Som att den går på helt som den ska.

Har provat att vrida hjulet men nu tror jag att det är rakt iaf. Det blev iofs ingen skillnad när det var snett heller.

Behöver det lite tid att slita in sig och slutar låta efter ett tag eller har jag gjort nåt galet? Precis vid 40km/h så vibrerar det ganska mycket i vänster fotpinne. Det fanns varken vibrationer eller ljud innan jag bytte drivpaketet. De gamla dreven och kedjan hade iofs varit kompisar väldigt länge verkade det som med tanke på kuggarnas form.

Någon som vet?

Du har inte spänt kedjan för hårt, tänk på att när du sitter på hojen så spänns kedja! Ännu mera när du kör om du har någon instruktionsbok till hojen så ser du hur kedjan ska justeras.

Säkert har du spännt kedjan för hårt!
-Jag gjorde lika dant på min första hoj, det skulle vara ett spel på 30-35mm... och jag spännde den ca:28mm...???
= kedjan knäppte över främre drevet...

Tänkte inte på att kedjan kortas när man sitter på hojen, men det knäpper när man snurrar på hjulet när hojen står på depåstödet. Får prova släppa på den lite mera.

Var ska kedjan slappa ca: 35mm? Där den hänger som mest eller?

Det måste du kolla i instruktionsboken...
Det skilljer på alla! -därför att det är olika vinklar på svingen...
Kolla upp vad det ska vara på just din hoj! -men det kanske oxå ändras om du bytt drevstorlek??? -menar att om du tex har ett större bakdrev så blir det en annan vinkel???

Hmmm...

Dubbelkoll: Max spänning får du när drevets axel, svinglagringen o bakaxeln bildar en rät linje; då får den inte vara 'fiolsträng', men en massa slack där behövs inte.
/u

Tack för tipsen!

Har släppt på den lite mer nu. den var rättså spänd tidigare. Ska ut och provköra nu så får jag se om det är som det ska.

Återkommer med rapport!

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back