Ogre skrev:är det någon av er som använder ordet he
typ he på tvn
vart ska jag he den
"He din skit."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ogre skrev:är det någon av er som använder ordet he
typ he på tvn
vart ska jag he den
morlock skrev:Ja, men som "hä". Och inte i skrift. Använder dessutom "hänne" (det här)och "dänne" (det där) samt "ha'na" (har hon).
Allt är min farmors fel. Töckeran.![]()
Ganska vanligt här i trakterna, för övrigtMuskedunder skrev:En annan klassiker man hör gång på gång. "Tröck" istället för "tryckte"
![]()
Och det är ju inte särskilt läckert...mb skrev:...liksom att hojen läker (låter som en helande process), när oljan droppar.
jag har bytit??? Jag har BYTT heter det väl???morlock skrev:Jag har bytit ut min...
Jag bytte ut min...
Jag har bytt min....
Jag tänker byta ut min...
![]()
fast å andra sidan så funkar nog bytit också, tex, jag har bytit ut det det....hmmm?? NäääRavetrancer skrev:jag har bytit??? Jag har BYTT heter det väl???
Haha, det där kan det bli diskussion om. Jag säger alltid att något läker, läker vatten t.ex. En brud eller hoj är läcker; ett durkslag läker vatten.(mitt sår läker ihop)mb skrev:Ganska vanligt här i trakterna, för övrigt
...liksom att hojen läker (låter som en helande process), när oljan droppar.
Sad Glad skrev:Bytat och bytade är ju väldigt vanligt här nere i skåne.
Själv är jag från Småland och säger luggit istället för legat![]()
Ännu värre är det i hela skåne... nyckelen, himmelen, äppeletKalleNorton skrev:Mina kusiner säger "nyckelen" om "nyckeln", dom bor i halmstad... Säger alla så där?![]()
Inte jag iaf.mb skrev:Ännu värre är det i hela skåne... nyckelen, himmelen, äppelet![]()
Dee_cati skrev:Här i byn säger infödingarna "har du NÅ godis" tex. Vad nå är har jag kommit underfund med men jävlar vad jag skrattade när jag hörde dem första gången. Nu är det så illa så jag pratar deras dialekt numera![]()
Och de uttalar färgen beige som "bäsch", chef som "chäf", kasse som "kasche" och de som är riktigt bakom flötet säger dessutom "schecks" om kex och de som är utan återvändo uttalar kexchoklad som "schecks-schoklad"
Och så har de mage att bli arga på mig när jag påpekar deras talproblem![]()
/proffs på svenska
Dee_cati skrev:Och så har de mage att bli arga på mig när jag påpekar deras talproblem![]()
Reeeker, såna maneterBlackadder skrev:storstockholm, där de flesta talar korrekt rikssvenska![]()
Blackadder skrev:Schära venner, ni må ju schillja på talspråk och skriftspråk.
Fast bytade, bytat och bött![]()
Har aldrig hört någon säga så, fast jag har ju i och för sig knappt varit utanför storstockholm, där de flesta talar korrekt rikssvenska![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |