Bytt bakdäck

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Plockade bort bakjulet häromdagen för att få dit nytt gummi och efter att de kommit på plats va de ju dax att hänga på hjulet igen.
De va inga problem att få dit det och jag försökte ställa in med dom där juster-skruvarna på varje sida för att få det så rakt som möjligt och med rätt spänn på kedjan... Men när ja kör iväg låter det om kedjan ganska mkt mer än normalt. Nästan så man knappt hör motorn utan bara kedjan :-/ Samt att man känner vissa svaga vibrationer från drivpaketet när man rullar på tomgång.

Vad kan ja ha missat?
Kan man inte lita på räfflorna på dom där juster-skruvarna?

Fenriz skrev:
Plockade bort bakjulet häromdagen för att få dit nytt gummi och efter att de kommit på plats va de ju dax att hänga på hjulet igen.
De va inga problem att få dit det och jag försökte ställa in med dom där juster-skruvarna på varje sida för att få det så rakt som möjligt och med rätt spänn på kedjan... Men när ja kör iväg låter det om kedjan ganska mkt mer än normalt. Nästan så man knappt hör motorn utan bara kedjan :-/ Samt att man känner vissa svaga vibrationer från drivpaketet när man rullar på tomgång.

Vad kan ja ha missat?
Kan man inte lita på räfflorna på dom där juster-skruvarna?

Kolla så att du inte har för spänd kedja,

Och du ska inte lita på märkeringarna utan mät med ett skjutmått...

Det låter väl som att kedjan är spänd som en bågsträng på hojen. Gå och pilla på polarnas hojar så ska du se - den ska slacka ganska mycket! Ett par centimeter med dig i sadeln..

Re: Re: Bytt bakdäck

Snabbe_jag skrev:
Kolla så att du inte har för spänd kedja,

Och du ska inte lita på märkeringarna utan mät med ett skjutmått...

Inte för att vara tjurig, men... Mäta med skjutmått mot vaddå? Om markeringarna inte går att lita på, vad säger då att till exempel spårets bak- eller framkant är på millimetern lika på svingens båda sidor?

Själv litar jag på markeringarna, och så kollar jag att hjulet ser rakt ut utifall att. Det brukar det vara.

Fenriz: Hade du haft en högre hoj hade det kunna varit så att kedjan justerats i obelastat tillstånd och sedan spändes när fjädringen belastades, men det är ju inte troligt på en CBRRR. Kedjan är väl väloljad? Och du har inte satt dit bakhjulet bakofram så att kedjan slirar mot bromsskivan? :rolleyes: Nej, då har jag inga ideer.

Det ska sitta en distans med i ryckutjämnaren, detta glömdes på min hoj en gång. Då spänner man sönder kullagret i ryckutjämnaren och hela drevet wobblar, låter mycket och kedjan håler ca 15 mil.....

Som sagt, från det läge kedjan hänger nu skall du kunna peta upp den ca. 3-4 cm, då har du lagom slack(generellt sett).

Lita inte till fullo på graderingarna. Börja med att spänna hyfsat enligt graderingen, därefter åker du ut och kör på en parkeringsplats med linjer. Kör 25 meter bredvide en linje, om styret inte är 'rakt' hela tiden utan du måste korrigera eftesom baken vandrar, ja då behöver du justera ytterligare så den spårar korrekt. :fakta

/n

mr hånda skrev:
Det ska sitta en distans med i ryckutjämnaren, detta glömdes på min hoj en gång. Då spänner man sönder kullagret i ryckutjämnaren och hela drevet wobblar, låter mycket och kedjan håler ca 15 mil.....
Det borde man väl känna om man för hand snurrar på hjulet. O kanske oxå när man drar bakaxeln. Tror
/u

Re: Re: Re: Bytt bakdäck

R400 skrev:
Inte för att vara tjurig, men... Mäta med skjutmått mot vaddå? Om markeringarna inte går att lita på, vad säger då att till exempel spårets bak- eller framkant är på millimetern lika på svingens båda sidor?

Har ska du mäta...

Bifogat

• 100_0537.jpg
    100_0537.jpg
    63.5 KB · Visningar: 134
Ryckutjämnare...var sitter den och pillar man me den när man tar bort bakhjulet?
Tror jag fick me distanserna till bakhjulet iallafall

(Nybörjare :fakta )

Ryckutjämnare är (oftast) några gummiblock som sitter i baknavet innanför drevet. Drivkraften från drevet går via 'paddlar' instuckna i gummiblocken över till själva bakhjulet. Dämpar alla småryck lite grand o ger mindre slitage på däck o kedja.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back