Bytespriser

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Nu har jag undrat jääättelänge varför folk som säljer tex en bil eller en hoj begär ett visst pris, men sen begär ett helt annat och mycket högre pris vid byte.
Är det inte att trissa upp priserna? för själv skulle jag höjt mitt egna pris med lika mycket som den andra begär i det sk bytespriset. :va

De vill väl helst inte ha några byten skulle jag tro utan en ren kontantaffär. Tycker egentligen inte man behöver skriva något sådant i annonsen utan det kan man göra klart för vederbörande ifall förslaget dyker upp. Jag tror inte ens att de som skrivit inga byten har det skrivet i sten (om de nu inte köpt något annat innan själva försäljningen det vill säga).

Precis, ska jag byta bort min 15000:- hoj mot en vattenskoter som kostar 15000:- men har ett bytespris på 20000:- så vill jag nog ha minst 20000:- jag med...

Precis, ska jag byta bort min 15000:- hoj mot en vattenskoter som kostar 15000:- men har ett bytespris på 20000:- så vill jag nog ha minst 20000:- jag med...

Det vill nog alla som sitter i var sin ända av köp och säljledet. Men det är säljaren som bestämmer hur han vill ha det och jag tror att man satt ett högre pris på sin vara bara för att slippa förslag på inbyten, men ändå inte helt stänga dörren för det. Tror nog att både säljare och köpare kommer att kunna mötas vad som än står i annonsen som säljaren lagt ut. Annars kommer han att sitta med en osåld vara tills dess att en seriös spekulant dyker upp med kontanterna.

Jag fattar inte det här med byten. :va

Det är ju nog svårt att hitta en köpare till den man vill sälja.

Att sedan den man hittar skall råka ha något till salu som
matchar ens egna önskemål känns som en grym högoddsare.

Byts det verkligen irl?

/e

Byts det verkligen irl?

/e

Jag tror det är vanligare än vad man tror med byten + kontanter.

Personligen hade jag mycket hellre sänkt priset och mött någon köpares erbjudande som har med kontanter även om det inneburit att jag hade mindre betalt. Värnar hellre om friheten att kunna hitta rätt objekt.

Precis som du säger känns det föga sannolikt att man ska få tag i det man söker vid byten mellan två privatpersoner.

Jag fattar inte det här med byten. :va

Det är ju nog svårt att hitta en köpare till den man vill sälja.

Att sedan den man hittar skall råka ha något till salu som
matchar ens egna önskemål känns som en grym högoddsare.

Byts det verkligen irl?

/e

Trodde inte det jag heller men senast nu när jag sålde hojen så kunde jag tänka mig en cross i inbyte. Visste vad jag ville ha och köparen hade en sådan. Förmodligen en jävla tur men smidigt blev det.

Mest imponerande är väl alla jävla bytesförslag som man får trots att man
uttryckligen skriver att man inte vill ha några byten.

ex "jag har förresten en tjuvkopplad snöskoter att byta med, ser iof att du
skriver inga byten men det kanske är intressant ändå"

:mad:

Många som skickar bytesförslag verkar vara rätt desperata personer enligt min mening. De har haft något till salu länge själva och skickar ut förslag till andra säljare.

Det högre bytespriset får kompensera för att det inte är exakt det säljaren är ute efter, alt. det extra jobbet att sälja prylen. Sen är det givetvis upp till köparen att acceptera/hitta en bra deal för båda parterna.

Mest imponerande är väl alla jävla bytesförslag som man får trots att man
uttryckligen skriver att man inte vill ha några byten.

ex "jag har förresten en tjuvkopplad snöskoter att byta med, ser iof att du
skriver inga byten men det kanske är intressant ändå"

:mad:

Verkligen. Fått bytesförslag på någon privatimporterad merca med en annan motormodell än vad som står i papprena kraftigt överprisad. Eller han som hade en merca från sent åttiotal av standardmodell som också var prissatt helt fel ("entusiast sökes"), att den legat ute på blocket i 2½ månad 15 tkr över nästdyraste kanske kan vara en hint om att den ligger fel i pris. Var en hoj för runt 40 jag skulle sälja, tror mercan var till salu för 35tkr, säljaren hade väl räknat med att jag skulle bli eld och lågor över hans mb och erbjuda byte rakt av. Tror jag sa att jag kunde fundera på det om han la 20 emellan, vilket då var en merk korrekt bedömning av marknadsvärdet samt lite extra för mecket jag skulle ha att sälja den. Det blev ingen affär.

Många som skickar bytesförslag verkar vara rätt desperata personer enligt min mening. De har haft något till salu länge själva och skickar ut förslag till andra säljare.

Sant, men då får man räkna med ett lågt pris om man inte har turen att snubbla över någon som tänkt sig köpa en sådan sak.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...