Byte ZX9R 2001 ->Thunderace 1998

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Hej.
Det är såhär att med en löjligt hög premie på en zx9r i storstad så vill jag byta till nåt i samma prisklass. Ögonen har landat på Thunderace.

Det skulle förändra försäkringspremien från 15K om året halv till 4200 hel men bibehålla snarlik prestanda.

hojarna känns snarlika på många sätt. förgasare, varvstopp toppfart osv.

Jag vet det finns lite sjukdomar som oljeproblem m.m.
Jag tänkte kolla om nån tror det blir för stor skillnad i körsätt? samt lite tänka på. jag har ett par timmar körning för att ta mig till säljaren annars hade jag stuckit och provkört själv =)

Nån som kan droppa ett par rader köpråd, tankar ideer

Mvh
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Thunderace är väl lite mer åt touring hållet? Tror prishöjning ligger vid sekelskiftet, så om du gillar din nuvarande hoj, kolla upp en ZX9R från -98 -99. Jag får 2-3ggr billigare premie jämfört med efter 2000. Kolla även R1 -98.
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Jag har precis bytt från z1000 -04 till en Thunderace -99. Har även haft en R1 -00 för några år sedan. Thunderace´n känns väldigt stor och klumpig i jämförelse med båda dem, men den är klart bekvämast att köra motorväg på. Jag hade en GPZ1000RX från -87 som första hoj och Thunderacen påminner väldigt mycket om den, fast såklart bättre på alla sätt. Men storleksmässigt.

Z1000 har ju i stort sätt lika motor som zx9r, den är mycket mycket mycket mer högvarvig än thunderacen. På z1000 så var det roligast över 7000 rpm och titt som tätt så hamrade man på varvstoppet. Thunderacen har typ samma drag från 5000 rpm upp till 11000rpm sen tappar den allt och man vill växla, har aldrig gått på varvstoppet med den. Jag missade treans växel en gång och drog nålen till botten på varvräknaren så jag undrar om det finns ett varvstopp ens?

Sen är ju Thunderacen 5 växlad. 5 låånga växlar. Jag tror det sklijer 3500 rpm mellan ettan och tvåan och typ 3000 rpm mellan resten av växlarna, så det märks när man växlar. O andra sidan så behöver man inte växla så mycket.

För mig känns thunderacen väldigt mycket mer touring än sport. Jag höjde min 4 cm bak direkt när jag skaffat den. Det gjorde den väldigt mycket mer lättstyrt, men nackdelen är att det känns som om jag ligger på styret i lägre hastigheter.

MVH
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top