Byte till rostfri skruv??????

Ingen som har funderat på elektrolytiska spänningsserien?
En rostfri skruv ( gäller nog även "bult":D) ligger rätt långtifrån "aluminium"?
Finns det inga risker med extra korrosion etc? Svenska saltvägar med Vägmästaren Specialblandning etc utspridd?
Detta har ju nämnts i mycket förbigående, och det annonseras ju på bl a eBay ut kompletta kit med "rostfria" skruvar till div olika hojar men jag har i en del fora sett de som allvarligt ifrågasatt användandet..:confused:

Sant det du skriver men i mitt fall är det mer ett teoretiskt problem än ett verkligt. Jag kör aldrig i saltat snöslask och då finns ingen elektrolyt så att det uppstår galvanisk ström. Har heller aldrig märkt av något som helst problem.

Sant det du skriver men i mitt fall är det mer ett teoretiskt problem än ett verkligt. Jag kör aldrig i saltat snöslask och då finns ingen elektrolyt så att det uppstår galvanisk ström. Har heller aldrig märkt av något som helst problem.

Aluminiumen är gigantisk i förhållande till skruven så det tar en evighet innan det syns. Men för extra säkerhet så kanske en offeranod på ett par kg skulle göra sig bra? :D

Jag kan ställa upp som offeranod! Väger ca 93kg så där finns mycket att offra! Skämt åsido så finns salt i luften upp till 2,5km från havet, det avspeglas bl.a i huspriserna längs vår kära bohuskust.
Och de flesta handböcker i ämnet förespråkar syrafast i alla applikationer inom nämnda avstånd från kusten.

Jag kan ställa upp som offeranod! Väger ca 93kg så där finns mycket att offra! Skämt åsido så finns salt i luften upp till 2,5km från havet, det avspeglas bl.a i huspriserna längs vår kära bohuskust.
Och de flesta handböcker i ämnet förespråkar syrafast i alla applikationer inom nämnda avstånd från kusten.

Nu är det inte korrosionen jag oroar mig för i mitt fall fast jag kommer ändå att gå på ditt allra första förslag som jag fick i PM. Anledningen att jag drog igång den här tråden var att jag ville ha frågan ännu mer utredd.

Det skulle troligtvis fungera med den rostfria A2 70 som jag tänkt köpa men han som säljer dem på eBay skickade data om hållfasthet. De ligger faktiskt en bra bit under 8.8-stål och har ju dessutom tendensen att spricka och gå av i stället för att böja sig. Därför beställde jag kromade stålskruv i hållfasthetsklass 12.9. Kostar nästan på öret samma som de rostfria skulle gjort.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan