Byte till Rookie 1000??

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Börjar fundera så smått på att byta till Rookie 1000 för å senare köra Superbike.

Vill gärna ha kommentarer, är rejält kluven, så här är tankegången:

När man klassat upp sig från Rookie 600 så har man 2 vägar att gå.

1) Köra Standard 600 vilket jag inte anser vara kul, dessutom är jag för stor för å köra med orginaldämpare :hihi

2) Köra Veidec, visst kul med mediebevakning men vem fan har råd :3freak

Vill man sedan gå vidare ut i europa så är SS600 inte hälften så stort som WSB.

Alternativet är att köra Rookie 1000 å sedan som följer:

1) Klassa upp å köra NSB vilket är en liten å obevakad klass om man jämför med Veidec.

Men hålla ut å ha möjlighet att köra WSB (Möjlighet har alla) som är duktigt bevakat å ett bra insteg till Moto GP :yoparty

WSB är välbevakat SS 600 är det inte.

Innan alla börjar hacka å säga att jo du din jävla idiot kör du först färdigt Rookie innan du ens köper Moto GP på DVD.

Så ber jag er bara relektera över ovanstående resonemang, för visst ligger det något i det.

Kanske inte för mig eller dig men som tanke i sig, visst är det ett dilemma.

Jag kanske är trött på att växla mig trött å bli utmobbad i depån av alla 600 förare som faktiskt ibland kunde vara lite vänligare mot oss långsamma nybörjare.

Byter jag så kör jag ZX10, annars får jag hålla till godo med ZX6RR 05, går väl det med.

Har nu sålt min gamla ZX6a :tummenupp

Endast seriösa svar tack.

Undvik gärna personangrepp å fula påhopp SNÄLLA.....

Vem vill köpa min Transit96a STOOOR, skitbilligt?

/Mikael

Om du klassar upp dig till A-förare får du väl köra vilken klass du vill. Om du klassar upp dig i R600 eller R1000 spelar ingen roll.

Edit: vilken klass du vill inkluderar inte WSB :D

Haha, jo det är ju sant.

Men man vill ju gärna köra in sig i en klass.

Började ju få flyt å bättre tider i 600 så frågan är om jag förstör det genom ett byte.

/Mike

Bingo skrev:
Om du klassar upp dig till A-förare får du väl köra vilken klass du vill. Om du klassar upp dig i R600 eller R1000 spelar ingen roll.

Edit: vilken klass du vill inkluderar inte WSB :D

Innom roadracing finns det inga speciella vägar man måste gå för att köra i vissa klasser. Man kan gå från ex 250Sp direkt till VEIDEC om man vill! Bara man fått sin A-licens!

Innom bilracingen är det lite mera så att man helst måste gå stegvist innom vissa klasser för att komma upp i ex F1.

Mc-klassen som kommer att köras nästa år på STCC-helgerna kommer vara en mer standardklass än Supersport. Diskuteras även att man ska se till att anmälningsavgifterna ska bli billigare till nästa år! Dessutom så är det säkert lättare att få in sponsorpengar till den klassen än till övriga klasser i Sverige!

Vill man komma vidare från Sverige så är kanske Tyska serier en av dom mest intressanta då konkurensen är högre där än här hemma. Finns tex fabriksteam där som betalar sina före lön med 7 sifrigt belopp i Superbike. Finns även Superstock som inte har någon åldersgräns (Fredrik Jansson har ev funderingar på att köra i den klassen nästa år)

Gör man bra ifrån sig där så kan man nog få wildcard till WSB eller WSS600 med bra team. Kan vara en bra början om man vill visa upp sig för VM-teamen.

WSS600 är väl lika välbevakat som WSB?

Eftersom du är en stor kille kan det säkert löna sig att byta till R-1000, kör du med nya Kawwan så har du en raket juh, men det är rätt tufft i toppen, jag kommer aldrig upp dit men det har hellre aldrig varit min målsättning.

/Hobbyåkaren

Tror faktiskt inte det spelar nån roll om man kör 600 eller 1000. Lär man sig köra fort så kör man fort på det mesta och det är inte särskillt knepigt att byta emellan. Många 600-åkare har gått till Superbike.

(Men du ska väl köra Veidec nästa år?) :7peta

Det är lite så jag tänker, men det kan väl knappast vara svårare än R600?? Eller hur.

/Mike

GSXR1100R skrev:
Eftersom du är en stor kille kan det säkert löna sig att byta till R-1000, kör du med nya Kawwan så har du en raket juh, men det är rätt tufft i toppen, jag kommer aldrig upp dit men det har hellre aldrig varit min målsättning.

/Hobbyåkaren

Nä grejen är väl också att jag vant mig vid vridet och körsättet på min 10a och gillar det mer.

Skräcken kom när jag häromdagen bytt bromsar på 6an och skulle teste den här hemma.

Jag blev sååå jävla förvånad, vad fn hade hänt med min grymt brutala Kawa som älskade att lätta med framhjulet.

Den var ju stendöd, HELT???

Du får ju dra rullen i botten å sen vänta, men på vad inget händer ju, va fn :mad:

Den som gick så bra :va

Skulle köra om en bil precis som vanligt men det blev ju farligare än vanligt för jag hade ju så små marginaler då den inte orkade runt så fort som jag var van vid med 10an.

Lite så är det.

Sen så har jag ju ingen Björn å köra med nästa år då han blir A förare så då kan jag ju lika gärna köra riktig hoj. :hihi

Skulle inte du också köra Veidec :fatta!

/Mike

Don Quixote skrev:
Tror faktiskt inte det spelar nån roll om man kör 600 eller 1000. Lär man sig köra fort så kör man fort på det mesta och det är inte särskillt knepigt att byta emellan. Många 600-åkare har gått till Superbike.

(Men du ska väl köra Veidec nästa år?) :7peta

När man visat i sin klass att man spöar skiten ur andra så äre dags att klassa upp sig. tycker jag iaf. Jag stannar väl i Rookie 1000 om inte jag får hjärnsläpp eller nån övertalar mig att annat är bättre för en...

Swedie skrev:
När man visat i sin klass att man spöar skiten ur andra så äre dags att klassa upp sig. tycker jag iaf. Jag stannar väl i Rookie 1000 om inte jag får hjärnsläpp eller nån övertalar mig att annat är bättre för en...

Det är väl svemo som bestämmer att man ska bli uppklassad till A-förare.
Lite tramsigt att försöka hålla fast vid sin B-licens om man är bland dom 5-6 snabbaste i en rookieklass.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back