Byte till ledlampor

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Hej har försökt byta till LED-blinkers på min hoj, var på biltema och införskaffade motstånd. Jag kopplade enligt beskrivningen men får det ändå inte att fungera utan dom blinkar fortfarande för fort, ingen skillnad mot när dom inte är inkopplade. Någon som har några idéer?
 
Köp ett nytt relä som är gjort för led finns massor på ebay. Jag köpte till min cbr för 120 kr ink frakt. Funkar kanon
 
Har du kopplat rätt ska dom inte blinka för fort ;) Motstånden ska sitta parallellt med blinkerslampan, inte i serie, dvs, du ska sätta motståndet mellan pluskabeln till blinkersen och valfri jordpunkt på hojen.
 
Köp ett nytt relä som är gjort för led finns massor på ebay. Jag köpte till min cbr för 120 kr ink frakt. Funkar kanon

Det är visserligen inte köpt på eBay men relät är gjort just för LED-lampor så det borde inte vara problemet. Vill inte heller vänta på nya från eBay då det är dags att plocka ut den ur garaget och sätta igång körandet :P
 
Har du kopplat rätt ska dom inte blinka för fort ;) Motstånden ska sitta parallellt med blinkerslampan, inte i serie, dvs, du ska sätta motståndet mellan pluskabeln till blinkersen och valfri jordpunkt på hojen.
OK Ska testa och se om de blir någon skillnad om jag jordar den mot en annan punkt än minuskabeln till lampan som det stod i instruktionerna! Håll tummarna :)
 
OK Ska testa och se om de blir någon skillnad om jag jordar den mot en annan punkt än minuskabeln till lampan som det stod i instruktionerna! Håll tummarna :)

Nått har blivit fel.
Vilken effekt är det på dina blinkerslampor i original 4 st á X Watt, Vad är X?
(brukar var 10Watt eller 20Watt)

Hur många Biltema motstånd har du kopplat in?
Vilket motstånd har Biltemamotstånden?
Kan stå på motstånden.
Eller så kan du mäta med en multimeter.
Gissar på att motståndet ligger mellan 5 OHm och 10 Ohm men kan var högre, upp mot 15 Ohm.
 
Svårt att koppla motstånden fel, finns liksom ingen plus- och minus-pol det spelar ingen roll hur man kopplar in motstånden alltså.
 
biltemas motstånd är skräp. Provade ett gäng på en gammal suzuki och fick det inte fungera, men med ett 20krs relä inhandlat från random kina-säljare på ebay så fungerade det klockrent. Och är det Biltemas led-blinkersrelä så "passar" väl inte det på mc, för många anslutningar.

Nä, om du inte får ditt blinkersrelä att fungera så byt relä.
Har bara monterat motstånd på en hoj och fått det att fungera, men då beställdes det motstånd som var korrekta för hojen ifråga (en Ducati Monster, där reläet sitter inbyggt i instrumentpanelen).
 
Last edited:
Låter konstigt att ett relä gjort för Led inte funkar utan motstånd då det ska vara gjort för den lägre lasten. Kopplat rätt?
 
Varit ute och kollat igen och det verkar 15 ohm på relät. Har även provat att koppla på alla möjliga sätt utom in i 220v uttaget i väggen. Det blir väl att åka tillbaka till Feltema och slänga dom i huvudet på första bästa säljare... Ska kolla på Ebay, blir ju lite fördröjning men inte så mycket att göra :(
 
Rycker du ut sladden från blinkreläet till blinkomkopplaren och ställer blinkomkopplaren i läge tex vänsterblink ska du kunna mäta motståndet mellan sladden och minus på batteriet.

Motståndet ska med 2x2 st 10W blinklampor i original var nånstans mellan 5 Ohm och 10 Ohm för rätt blinkfrekvens. Med två motstånd på varje sida parallellkopplade så gissar jag på motstånd nånstans mellan 10 Ohm och 20 Ohm.

Motståndet ska med 2x2 st 20W blinklampor i original vara nånstans mellan 2,5 Ohm och 5 Ohm för rätt blinkfrekvens.
Med två motstånd på varje sida parallellkopplade så gissar jag på motstånd nånstans mellan 5 Ohm och 10 Ohm.

(Jag testade en 10W 12 Volt lampa genom att koppla den till ett nätaggregat med variabel utspänning. Vid 14 Volt spänning drog lampan 0,7A. Och 0,7 A x 14 Volt =10W. Min slutsats är att den här tillverkaren specade "12 Volt" lamporna för 14 Volt i praktiken.
14 Volt är rimligt med en generator som ger ca 14 - 14,5 Volt med motorn igång.
En snabb räkning visar då att en 10W lampa vid 14 Volt har ett motstånd på ca 20 Ohm. En 20W lampa har ett motstånd på ca 10 Ohm. Kruxet är att när lampan är kall är motståndet bara ca 10% jämfört med när lampan är varm ca 3000 grader C.
Dvs kall 10W ca 2 Ohm, kall 20W ca 1 Ohm. Eftersom en blinkerslampa blinkar gissar jag att motstånden vid LED-blinkers måste vara mindre än varmmotståndet i lampan för rätt blinkfrekvens.
 
Last edited:
Varit ute och kollat igen och det verkar 15 ohm på relät. Har även provat att koppla på alla möjliga sätt utom in i 220v uttaget i väggen. Det blir väl att åka tillbaka till Feltema och slänga dom i huvudet på första bästa säljare... Ska kolla på Ebay, blir ju lite fördröjning men inte så mycket att göra :(

Har svårt att tro att det är något fel på resistorerna. Du kan prova att sätta dom mellan en konstant +12v och jord (-) och dom ska då bli lite/mycket varma om dom är hela.
Hur många watt var dom gamla blinkerslamporna på?
Resistorn ska som sagt kopplas parallellt med diodlampan, är du osäker på hur en parallell-koppling ser ut så kan du googla lite så klarnar det nog.
 
Oj det var ett djupt intrång i materien och dess algoritmer
Att byta relä och skita i belastningsmotstånd tror jag är en bättre väg än att bränna bort energi i värme
Jag tycker det är viktigt att det blinkar rejält så att andra ser var du ska, därav kanske man inte skall köpa de minsta led blinkersena
 
Vad är det för glödlampor original? Antal watt.
Vet vi det kan vi räkna ut vilket motstånd i ohm dessa motsvarar.
Du kan testa att koppla två motstånd parallellt med blinkers på ena sidan.

Två parallellkopplade motstånd av samma värde resulterar i halverat värde, dvs 2x15ohm = 7, 5ohm.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top