Byte till Diodbaklyse

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Tja!

Jag skulle fixa till regplåtshållaren idag och då tänkte jag även passa på att byta baklyset från orginallyset (glödlampa) till ett diodbaklyse. Då jag inte är så värst hajj på dedär med de elektriska så stötte jag självklart på ett litet problem: Det var inte samma färg på sladdarna som sitter på hojjen och på de som går från det nya diod baklyset. Så då undrar jag vilka man ska koppla samt om det finns risk om dioderna pajjar om jag kopplar fel? ( är inte så värst sugen på å lägga ut 500 riksdaler för ett nytt baklyse :) )

Sen undrar jag även om man bara behöver sätta in dom gammla sladdarna i dom nya, ja gulduttagen (se bild) eller vad det nu kan heta på fackspråk :tungan

Tacksam för svar / Jakob

diod1.jpg

diod2.jpg

Jag skulle gissa på:

Gröngul --> svart
vit --> röd
lila --> gul

Men jag kan säkert ha helt fel :tomten

svart och röd borde ju vara jord och pluss

gul borde väll vara någon signalkabel som säger till när det ska vara tänt eller ej...

följde det inte med någon anvisning?

kollat kopplingsschemat för hojen?

Edit: dioder i sig går inte sönder om man kopplar fel.. men det kan finnas andra saker som gör det..

Last edited:
Gul/Grön = Jord
Vit = Parkeringsljus
Rosa = Bromsljus

Svart = Jord
Gul = Parkeringsljus
Röd = Bromsljus

Vit & rosa, gul & röd kan vara tvärtemot, jag har ingen aning på din hoj.

Muggen skrev:
2254792 Gul/Grön = Jord
Vit = Parkeringsljus
Rosa = Bromsljus

Svart = Jord
Gul = Parkeringsljus
Röd = Bromsljus

Vit & rosa, gul & röd kan vara tvärtemot, jag har ingen aning på din hoj.

Om det är så så kan du ju testa o byta vit o rosa som du vill.. jag antar att det är samma spänning i båda kablarna.

Då ser du om fel lampa lyser.

Jii skrev:
2254753 Tja!

Jag skulle fixa till regplåtshållaren idag och då tänkte jag även passa på att byta baklyset från orginallyset (glödlampa) till ett diodbaklyse. Då jag inte är så värst hajj på dedär med de elektriska så stötte jag självklart på ett litet problem: Det var inte samma färg på sladdarna som sitter på hojjen och på de som går från det nya diod baklyset. Så då undrar jag vilka man ska koppla samt om det finns risk om dioderna pajjar om jag kopplar fel? ( är inte så värst sugen på å lägga ut 500 riksdaler för ett nytt baklyse :) )

Sen undrar jag även om man bara behöver sätta in dom gammla sladdarna i dom nya, ja gulduttagen (se bild) eller vad det nu kan heta på fackspråk :tungan

Tacksam för svar / Jakob

diod1.jpg

diod2.jpg

Hej

På ditt nya baklyse är färgerna logiska, svart - jord (-), gul - bakljus (+) och röd - bromsljus (+).
Men färgerna på kablarna från hojen är jag mer osäker på.
Normalt sett är gul-grön jord om man jämför med standard färger för starkström (vilket ju det här inte är).
Lättast är att du tar ur lampan ur den gamla baklycka och testar med den.
Utgå från att gul-grön är jord (-) och lägga den mot sockeln på lampan och sen tar du en av dom andra och lägger mot "ploppen" i botten på lmpan, tänd lyset på hojen eller bromsa för att avgöra vilka trådar du har inkopplade.
Lyser det inte byt _en_ av trådarna och prova igen.
När du slutligen har flyttat runt alla trådarna och fått följande, en tråd på sockeln och en tråd i botten för bak och en för bromsljus kan du vara säker på att du har rätt.
Sen är det bara att koppla den tråden du hadde på sockeln till den svarta på ditt nya lyse och sen dom andra två enl färgerna ovan.
Kontakterna som sitter på diod-lyset är "runda abiko" stift, passande honor (för att sätta på hjoen) finns på närmsta biltillbehös butik.

/Fraggel

Jag kopplade och kopplade om igen några gånger tills det funkade... :hihi

färgerna e inte logiska på detta lyse..
har koplat ett par st som typ svart har vart + o likn..
bara o prova sig fram. den pajar inte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...