Byte styrhuvud BMW R1100S

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Såg till min sorg, att mitt styrhuvud har gått av efter en "liten lätt" marksyning på Mantorp.
Är det någon som bytt styrhuvud förr?
Hur mycket pyssel är det?
 

sportbike

Guest
R1100S-01 skrev:
2640117 Såg till min sorg, att mitt styrhuvud har gått av efter en "liten lätt" marksyning på Mantorp.
Är det någon som bytt styrhuvud förr?
Hur mycket pyssel är det?
Antar att du menar gaffelkrona ?
Är det övre eller nedre,och var är det av ?
Bild ?
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
sportbike skrev:
2640177 Antar att du menar gaffelkrona ?
Är det övre eller nedre,och var är det av ?
Bild ?

Nix, Det är styrhuvudet som fått sig en snyting.:huvet
BMW´n har en lite lustig konstruktion,med sin televerhistoria.
Den ser ut att sitta bultad, så det borde inte vara alltför knöligt med byte, men om det är nå´n som gjort det förrut, så är jag tacksam för tips.
 

Bifogat

  • styrhuvud.jpg
    styrhuvud.jpg
    59.9 KB · Visningar: 150

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
R1100S-01 skrev:
2641669 Nix, Det är styrhuvudet som fått sig en snyting.:huvet
BMW´n har en lite lustig konstruktion,med sin televerhistoria.
Den ser ut att sitta bultad, så det borde inte vara alltför knöligt med byte, men om det är nå´n som gjort det förrut, så är jag tacksam för tips.


Ajaj. Är det inte ett helt rambyte som är aktuellt där? :va

Hoppas det ordnar sig iaf!
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
xyx skrev:
2641810 Ajaj. Är det inte ett helt rambyte som är aktuellt där? :va

Hoppas det ordnar sig iaf!

Tror inte det, har inte strippat hela cykeln än, men jag har för mig att styrhuvudet sitter bultat i ramen.
Hoppas...
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
G-L skrev:
2641867 Styrhuvudet är bultat i motorn och finns som separat reservdel.
Ganska möe dret som ska demonteras dock innan du kommer fram...

Har väl listat ut att det kommer att bli lite pyssel (hoppas vintern blir lång).
Gissningsvis, palla upp under motorn, plocka bort övre gaffelkronan, ta bort stötdämpare, oc´h lite bromsrör osv... men måste man riva televern också? eller kan det sitta kvar. Tänkte bara släppa på kåpställning och låta allt sitta kvar ocg försöka lirka ut eländet. Fungerar det eller är det dömt att misslyckas ?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
R1100S-01 skrev:
2641882 Har väl listat ut att det kommer att bli lite pyssel (hoppas vintern blir lång).
Gissningsvis, palla upp under motorn, plocka bort övre gaffelkronan, ta bort stötdämpare, oc´h lite bromsrör osv... men måste man riva televern också? eller kan det sitta kvar. Tänkte bara släppa på kåpställning och låta allt sitta kvar ocg försöka lirka ut eländet. Fungerar det eller är det dömt att misslyckas ?

Vågar inte ha någon åsikt om det.
Bara en from förhoppning om att du ska lyckas med föreslagen metod så att inte vintern behöver dra ut på tiden så förbaskat...
Åsså en hållen tumme för att du inte har fler oupptäckta skador - såg ju inte alltför skojigt ut det där!
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Ramnummret brukar väl sitta där, kanske inte på BMW? Om det gör det så blir det ju ett problem till... Lycka till!
 

sportbike

Guest
Noll-Koll skrev:
2642190 Ramnummret brukar väl sitta där, kanske inte på BMW? Om det gör det så blir det ju ett problem till... Lycka till!
om jag inte minns helt fel,så sitter det på en plåt längre bak på ramen.
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Det nya huvudet är beställt...:)
Nu är det bara att vänta på postfarbrorn.
Hoppas det är långt kvar tills nästa säsong
 

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
-
Hoj
-
R1100S-01 skrev:
2641882 Har väl listat ut att det kommer att bli lite pyssel (hoppas vintern blir lång).
Gissningsvis, palla upp under motorn, plocka bort övre gaffelkronan, ta bort stötdämpare, oc´h lite bromsrör osv... men måste man riva televern också? eller kan det sitta kvar. Tänkte bara släppa på kåpställning och låta allt sitta kvar ocg försöka lirka ut eländet. Fungerar det eller är det dömt att misslyckas ?

Ställ samma fråga på http://forum.bmw-mc-klubben.se/ där finns det säkert någon som vet hur du bör göra.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
!!!!!!!!!!!!!!!!! OBS !!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag kan ha glömt/missat något så det här ska inte ses som en reparations-
beskrivning utan bara som en principiell vägledning. Användande av detta
sker på egen risk.
!!!!!!!!!!!!!!!!! OBS !!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är inte BMW mekaniker men jag har gjort samma sak på en 850R.
Den har visserligen ingen kåpa men är annars i grunden samma konstruktion.

Den del du behöver byta kallar BMW för ram så jag använder det ordet i texten nedan.

För att komma åt fästbultar mm så tror jag att du måste ta av tanken.
Av servicemanualen att döma så sitter kåpställningen fäst i ramen så den måste också lossas.

Ramen är en gjuten aluminiumsak som är ca 40-50 cm lång.
Den är skruvad i motorn med en genomgående bult och den har två
stödben i stål som fäster längra bak på motorn. Det övre fästet för stötdämparen sitter också i den här delen.

I styrkronan på 850R sitter ett lager med en grov insexbult som fäster
i ramen (under BMW märket i plast i kronan). På 1100S är
det inte ett lager utan något annat; Det verkar vara en kulled enligt manualen, jag tror den är gängad i undersidan av styrkronan.

Om man tar bort kåpan på 1100S, lossar kåpställningen, lossar stötdämparen, lossar leden, lossar den genomgående bulten och stödbenen så bör det vara enkelt att lyfta ut ramen och byta ut den men det sitter massa elkablar mm fästa på den. Det är en hel del jobb med andra ord...

En sak att tänka på är att palla under motorn (även om den står på
centralstöd) eftersom framänden inte bär längre.

Jag har 1100S servicehandbok som en PDF som jag kan bränna en kopia av om du vill. Den är för stor för att skicka som mail.

Slå en signal om det är något mer du undrar.

Ingvar Olsson
08/6547231
 

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Styrhuvudet är bytt. Tog runt 3 timmar samt en del fula ord om dom som tillverkat cykeln. Hade dom minskat storleken på kragmutter som håller den nedre infästningen med 1 mm så hade det bara tagit drygt 1½ timme.

Nu håller jag på att försöka rikta upp kåpställningen samt måttar in dom nya kåporna. Sen är det bara resten kvar.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top