Byte packboxar impelleraxeln KTM 525 EXC??

dread

Wenna
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
Honda CBR600RR -05 (stunt)
--------------------------------------------------------------------------------

Tjenare

Skall byta packboxarna som sitter på impelleraxeln på min KTM 525 EXC -05. Jag har väldigt mycket erfarenhet att meka med 2-takt men aldrig mekat med 4-takt och skulle behöva lite hjälp.

Vad jag förstår så skall ventilkåpan (toppkåpan) gå att lyfta av medans motorn sitter kvar i ramen. Fick höra att jag måste ställa motorn i rätt läge för att ta bort trycket från ventilkåpan för att kunna mixtra ut den. Tydligen skall man ta bort tändstiftet och sticka ner en mejsel. Sedan skall man snurra på svänghjulet för att känna efter när mejseln kommer till översta läget.
Men när man snurrar svänghjulet moturs så flexar den bara tillbaka. Men om man snurrar det medurs så går det väldigt lätt men det är som ett slags klickande ljud. Så nu blir jag osäker om man kanske sabbar något när man snurrar svänghjulet medurs ???

Vad skall man tänka på sedan när man lyftar av ventilkåpan? Hörde att man måste släppa på kamkedjespännaren oxå. Vad bör man tänka på då?

vore väldigt tacksam för er hjälp....

Fasen oxå, här fick man inte så mycket hjälp

det ordnade sig och jag tänkte jag skulle ta och ge lite tips för den som behöver dom....

Om det läker kylarvätska ur skvallerhålet så finns det en snabbfix som kan fixa problemet. Ta bort locket från kylaren och ge en puff med tryckluft upp i skvallerhålet - detta kan ta bort smuts som ligger i vägen och räta till tätningarna om dom sitter lite på sniskan...

Bestämmer man sig för att byta tätningarna (2st packboxar och 2st o-ringar) så behöver man inte lyfta på ventilkåpan vilket många gör. Ta bort locket för vattenpumpen och lossa impellern - sitter med en låsring. Är impellern svår att dra lös kan man fila bort lite av kanten till spåret för låsringen (ytterst lite). Ta bort inkommande slangen till impellerhuset och stick ner en mejsel mellan impellern och blocket. Bryt och rucka lite och snurra på impellern så ska den lossna.

Nu ser ni 2 stycken gängade hål bakom impellern. Här gängar ni in två bultar som ni använder för att dra ut insatsen. Byt packboxarna på axeln och oringarna runt insatsen. Viktigt - använd Locktight 515 runt insatsen och på o-ringarna. Detta hjälper för att täta och hålla oringarna på plats när ni skall skjuta in insatsen igen. Var försiktig och nogrann när ni skjuter in insatsen igen.

Klart !!

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...