Det är lite skillnad på att byta och att byta!
Variant 1 som utförs av verkstäder.
Benet plockas isär oljan hälls ut och packboxen byts ihop med benet i med ny olja mäta nivån skruva på fjäder och locket klart. Ca 30 min / ben.
Benet plockas isär oljan hälls ut pumpas ut innedel plockas loss och rengörs står i ca 2 timmar för att så mycket olja som möjligt ska rinna ut blåses rent med tryckluft återmonteras ny olja hälls i pumpas igenom systemet mäter nivå skruva på fjäder och lock klart. Total tid mycket mer än 30 min / ben.
När jag bytte olja i mina gafflar till r6an så hade den rullat 150 mil oljan var full av particklar och såg fruktansvärt sunkig ut. Oljan som är i en ny hoj är en inkörningsolja, dock är detta inget man byter på gathojar förens det är dags att byta packboxar.
JAg kan hjälpa till med detta men jag vill ha kompensation för min tid jag lägger ner, verktyg jag har köpt, samt lite för risken jag tar då jag givetvis ersätter delar om jag skylle göra sönder någonting.
Dock föredrar jag lösa gaffelben där locket är lossat på före demontaget då det är nästan omöjligt att låssa dessa när benet är löst!
MVH Oskar
Frågor besvaras på PM