Byte packbox er6n 2007

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Hej

Köpte en begagnad er6n från 2007, kollade klassiska fel vid köp och funkade utmärkt 20mil sen började packboxen läcka på vänster sida. :(

Har bytt packbox förut på en kawa zx6r 97 och gick bra. Nu när jag ska få i packboxen vill den inte alls. Har lyckats förstöra 2st redan och är inne på min tredje... Har testat att knacka på med mejsel och runt stålrör så det ska bli jämnt tryck. Tyvärr får jag inte till det och vänder mig till er! Hoppas någon har ett tips på hur jag ska göra. den bara kommer snett hur jag än gör! Kan jag ha satt försökt sätta den upp och ner? Det sitter stålringar på båda sidorna på packboxen från duells men inte den som satt på.

1.jpg
packbox vänster från duells höger från motorcykeln
Antar att detta är undersidan? orginalpackboxen är lite misshandlad då jag haft den som skydd när jag försökt driva på.

ER 6 f/n 650, 2006-2009, storlek 41x54x11, 22-123, 92049-1272, 199,00

2.jpg
den som satt på är ca 8-9mm men den från duells är 11mm (är inte det konstigt?)

3.jpg
Förutsätter att texten ska vara uppåt?

Mvh
Micke

låssprinten och dammskydd är bortmonterade.
Om måtten stämmer så har duells fel storlek på packboxen. Vilekt känns konstigt. Var och köpte den på mcvaruhuset i stockholm.

låssprinten och dammskydd är bortmonterade.
Om måtten stämmer så har duells fel storlek på packboxen. Vilekt känns konstigt. Var och köpte den på mcvaruhuset i stockholm.

Jo, sprinten sätter man ju dit sen när packboxen är där. Om packboxen är för hög som Duells ser ut att vara, så kommer inte sprinten att rymmas.

Nåja, kollade lite andra sidor, tex allright.eu....och ssåsom jofrabs så visar dom samma mått. Den är ju förutom för hög, dessutom 1 mm för bre i yttermått.

Här har du tex allright: http://www.allright.eu/index.php?page=prod_model&aid=2304&try=520&tid=o60cM%2BE7fh2HTZHw42haUBNsE6xjH6Oth%2BQ%2FLMJn0l4%3D

Du har fått fel packbox. Köp endast original från Kawasaki och inte pirat. På min gamla hoj som också var er6 köpte jag pirat och det passade inte och jag hade samma problem som du.
Original har måtten 41x53x8/10.5mm har jag för mig.

Du har fått fel packbox. Köp endast original från Kawasaki och inte pirat. På min gamla hoj som också var er6 köpte jag pirat och det passade inte och jag hade samma problem som du.
Original har måtten 41x53x8/10.5mm har jag för mig.

Neeeh, det är inget fel på piratpackningarna. Dom senaste fyra hojarna har jag krängt på piratpackningar och dom har hållit tätt.
Knepet är att man ska ha rätt storlek :)

TS: finns risk att du får "mothugg" om att det är rätt. Ta med den gamla(vilken förmodligen är orginal) Hänvisa även till länkarna(allright o jofrab)

Kan garantera att Måtten är fel på piratpackningen ... Är det märket arn??
Somsagt gjorde samma miss på min gamla.
Köper man orginal så vet man att man får rätt.
Har dåliga erfarenheter av pirat men de finns säkert dom som har bättre.

Kan garantera att Måtten är fel på piratpackningen ... Är det märket arn??
Somsagt gjorde samma miss på min gamla.
Köper man orginal så vet man att man får rätt.
Har dåliga erfarenheter av pirat men de finns säkert dom som har bättre.

Men.....att dom är fel har vi ju konstaterat fär länge sedan?!? (det är ju bara att kolla i länkarna)

Det brukar vara lite pilligt att få tillbaka den. Ta den gamla packboxen å klipp av den. Sen viker du den runt gaffelbenet och sätter en mejsel i spåret på den. Då trycker du ner den nya packboxen med den gamla utan att riskera att du skadar den nya.

Det kan absolut funka med en packning som är 2mm högre. Det brukar kunna vara lite olika utforming på läpparna. Det finns oftast plats för större bussning bakom den stora spårringen.
Det som är mest avgörande är innerØ och ytterØ

Last edited:
Det brukar vara lite pilligt att få tillbaka den. Ta den gamla packboxen å klipp av den. Sen viker du den runt gaffelbenet och sätter en mejsel i spåret på den. Då trycker du ner den nya packboxen med den gamla utan att riskera att du skadar den nya.

Det kan absolut funka med en packning som är 2mm högre. Det brukar kunna vara lite olika utforming på läpparna. Det finns oftast plats för större bussning bakom den stora spårringen.

:tummenupp
Jepp....om det finns plats, men nu verkar den ju vara för bred.

Annars så har den ju ingen upsidedown gaffel på den där mojängen så man kan trä på den också.

Jag har köpt lite rörbitar från Biltema så man kan knacka på den gamla packboxen. Brukar då ha röret i botten....utifall man har druckit lite bärs och slinter(så blir skadan långt uppe)

120807b4.jpg

Samtidigt lite märkligt att Duells har artikelnumret kvar om det skulle vara fel. Jag menar, det är väl inte första ER6:an som får nya packboxar?
Hoppas TS återkommer och berättar hur det slutade......

Hittade en sprängskiss på gaffeln:
http://fiche.worldofpowersports.com/mcmart/Kawasaki_OEM/KawasakiMC.asp?Type=13&A=161&B=52

Brickan med Art.nr 92022 bottnar i undre gaffelbenet, dvs styr höjden på packningen. Höjden brukar vara ganska precis så man får in precis "låssprinten".(art.nr 92033)

VS nu återkommer jag och berättar hur det gick :)

Kontaktade Duells för att stämma av hurvida det var fel. Duells var otroligt hjälpsamma och vi konstaterade att det inte stämde. Packningarna som jag försökt få i var jag intresserad av att reklamera och frågade om jag skulle vända mig till mcvaruhuset där jag köpt dom eller om jag kunde vända mig till Duells direkt. Jag fick förslaget att få 3st oljefilter skickade till jobbet istället och det funkade bra för mig. Ofta kan det vara problem att reklamera saker i butiker när det har blivit helfel och jag är nöjd att inte åka in till mcvaruhuset igen för att reklmera och ta en ny diskussion/historia. Köpte nya orginal på avamc som fungerade klockrent. Gled på plats utan problem och nu är det läckagefritt!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025