Byte motorolja efter säsong trots endast 50-100 mil..??

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det är inte motoroljan i första hand utan bromsvätskan som blir problemet när man inte byter.

Och årsservice finns ju för att 1. Tjäna pengar och 2. Se till att service utförs regelbundet även på hojar som körs 10 mil/år (tex 98,5673% av alla customhojar) och som annars skulle få vänta 100 år på nästa service.

Ja lite så kan det säkert vara men det är garanterat att oljans viskositet förändras med tiden då förpackningen är bruten. Med största säkerhet så spelar det som sagt nog ingen som helst roll vid dessa låga mil om man väntar två (eller fler) år. Själv så gör jag det för det finns inget bättre för mitt huvud att veta att oljan är ny:).
Vidare så är det ju olika beroende på vilken motor vi pratar om. Kolla tex de gamla saabarna som rasade typ direkt om man i te bytte varje år pga oilsludge. fanns många märken som hade det problemet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag byter olja inför varje körning och efter....
När jag kört byter jag till en konserveringsolja , före körning så sköljer jag ur motor och växelolja med helsyntetisk race-olja innan jag fyller på race-olja igen. Detta upprepas varje gång jag skall/har luftat hojen.
Tyvärr har jag varken tid eller råd att köra något .....
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag byter olja inför varje körning och efter....
När jag kört byter jag till en konserveringsolja , före körning så sköljer jag ur motor och växelolja med helsyntetisk race-olja innan jag fyller på race-olja igen. Detta upprepas varje gång jag skall/har luftat hojen.
Tyvärr har jag varken tid eller råd att köra något .....

jag vill köpa din hoj, den verkar välservad.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Trevlig tråd, jag hade samma funderingar eftersom hojen var på verkstad typ från efter service tills det var dags att ställa den för vintern så ca 100 mil... Känns som det är fånigt att byta olja då.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Trevlig tråd, jag hade samma funderingar eftersom hojen var på verkstad typ från efter service tills det var dags att ställa den för vintern så ca 100 mil... Känns som det är fånigt att byta olja då.

Jepp !
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Byter majoriteten efter säsongen?
Själv brukar jag byta till våren när det är dags att köra igen.
Kör ca 200-300 mil om året.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Eftet att ha hängt på SH ett tag så känns det mer vanligt med sönderdragna gängor på oljepluggen än motorras p g a slarv med oljebyte. :tungan
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Byter majoriteten efter säsongen?
Själv brukar jag byta till våren när det är dags att köra igen.
Kör ca 200-300 mil om året.

Jag med:) Varm kör liten stund, sedan byter jag skiten:)

Annars känns väl det blir ändå fukt i oljan under längre period....:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag med:) Varm kör liten stund, sedan byter jag skiten:)

Annars känns väl det blir ändå fukt i oljan under längre period....:va
Nej. olja är inte hydroskopisk, däremot kan det bli kondens i vevhuset om hojen står i växelvarma utrymmen, och det blir kondens oavsett om oljan är ny eller gammal, det är ju luften i vevhuset som fäller ut fukten, och fukten försvinner första varmkörningen.

Däremot är det bra att byta oljan på hösten eftersom den innehåller en massa föroreningar som man helst vill ha ur motorn så att den inte står med dom över vintern.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Om det fanns någon nytta med att byta olja varje säsong så hade man nog kunnat läsa om det i användarmanualen. Jag har varit en slav under villfarelsen att man bör byta inför vintern men börjat slappna av efter 40 år med hoj :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Visst, oljan är miljoner år gammal. Men olja oxiderar vid kontakt med luft, vilket knappast händer i din flaska med stängt lock. Men motorns vevhus är ventilerat och därför är rekommendationen att man ska byta olja årligen.

Men med handen på hjärtat kan jag erkänna att är det nåt jag fuskar med i vården av mina fordon så är det just precis det. Jag byter inte heller årligen.

Är inte vidare insatt i ämnet. Men hur snabbt oxiderar oljan? Säg att man har en hoj som vart avställd i fyra år. Med nästan okörd olja i, borde det spela någon roll tro?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är inte vidare insatt i ämnet. Men hur snabbt oxiderar oljan? Säg att man har en hoj som vart avställd i fyra år. Med nästan okörd olja i, borde det spela någon roll tro?

Det beror ju naturligtvis på tillgången till syre, dvs hur bra ventilation du har. Och hur bra antioxidanter oljan har.

Men eftersom oljetillverkare och fordonsproducenter brukar rekommendera 1 år så kan vi väl gissa oss till att det är en god tumregel med viss marginal.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det beror ju naturligtvis på tillgången till syre, dvs hur bra ventilation du har. Och hur bra antioxidanter oljan har.

Men eftersom oljetillverkare och fordonsproducenter brukar rekommendera 1 år så kan vi väl gissa oss till att det är en god tumregel med viss marginal.

.ok. trodde inte att det vart så känsligt. Men tack för upplysningen. Lite fundersam eftersom jag inte har kört nåt nämnvärt det senaste samt att jag kommer bli pappa ledig snart. Så det blir inte mycket körning på ett bra tag :/
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top