Byte motor, mycket vatten kommer ur!!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej!

Jag bytte motorn på min gixxer för att den förra läckte så mycket olja. Den hade spruckit lite här och där. Såg ut som om kedjan hade gått av och den förra ägaren hade lyckats svetsa ihop det någorlunda bra. Men tyckte inte det var något vidare att köra bana med en hoj som läcker så kom över en motor billigt på en mc skrot. Problemet är att det kommer mycket vatten ur avgasssytemet. Mellan skarven till ljuddämparen. Det kommer en hel del vatten ur skarven och avgaserna är vita tills hojen har blivit varm, sen slutar det. Är det något som jag behöver oroa mig över eller är det normalt beteende nu i kylan? Tanken har nämligen stått tom så vore inte konstig om det är en hel del kondens i system. Vad jag är orolig över är att den nya motorn tar in vatten någon stans från kylsystemet. Men tycker inte det borde sluta när den har blivit varm. Någon som vet mer än mig angående detta? Har en vecka garanti kvar på motorn så skulle den läcka så kan jag lämna tillbaka den..

Tack på förhand!

Definiera "mycket vatten". :va

Att det puffar vit rök vid lägre temperaturer på vårkanten innan den blivit varmkörd säger sig självt.

Det sitter inte någon katalysator innan då? Omvandlingen i katalysatorn skapar nämligen vatten. Kanske du har sett att det rinner ur avgassystemet på bilar när som är kalla.

Så här års gör kylan att det blir en hel del kondensat vid kallstart. Om inte stiften eller kylarvätskan ser missfärgade ut och den vita varmkörningsröken luktar glykol så kan allt vara i sin ordning. Annars kan man provtrycka kylsystemet och/eller boroskopinspektera genom tändstiftshålen.

Så här års gör kylan att det blir en hel del kondensat vid kallstart. Om inte stiften eller kylarvätskan ser missfärgade ut och den vita varmkörningsröken luktar glykol så kan allt vara i sin ordning. Annars kan man provtrycka kylsystemet och/eller boroskopinspektera genom tändstiftshålen.

Tack för hjälpen Jörgen, nu känns det genast bättre :) Jag ska ta och kolla stiften samt glykolen för säkerhetskull. Jag smakade lite på vattnet som kom ur systemet och kunde inte känna någon smak av glykol.. Så det är säkert ingen fara då! Tack återigen!

Det sitter inte någon katalysator innan då? Omvandlingen i katalysatorn skapar nämligen vatten. Kanske du har sett att det rinner ur avgassystemet på bilar när som är kalla.

Ja det glömde jag nämna, det är en suzuki gsxr 1000 07a så den har kat. Okej men det verkar som om jag allt är normalt då! Skönt! Vill ju inte ha problem redan innan säsongen har dragit igång! Tack för hjälpen allesammans!!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing