Byte lager i bak hjul

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
En enkel fråga, hur gjør man nar man ska byta lager i bak hjulet?. Ser på sprang skissan at det ar en hylsa mellan lagren, blir inte denna i vagen nar man ska slå ut dom gamla?. NI som har mera erfarenhet enn jag kom med eran goda tips!.(har inta tilgång på hudraul press) ska samtidigt byta bromsklossar fram, några tips?
 
Last edited:
Vet inte hur det ser ut på din, men den hylsan brukar ligga med någon mm spel, så att man kan trycka undan den och sedan slå ut lagret. Eftersom man slår på innerringen så bör lagret bytas efter den behandlingen, men det skulle du ju.
 
Ja om det ar ett glapp i sidled på hylsan bør man ju få en kant der att slå i!!.Flera som vet något??.
 
Arctic#1 skrev:
Ja om det ar ett glapp i sidled på hylsan bør man ju få en kant der att slå i!!.Flera som vet något??.

Det är som man skrivit tidigare i tråden.

Om du inte kan flytta innerröret.... slå med hammare och något stag alternativt enbart hammare på ett av lagrens innerring så skall du se att det blir lite glapp så att du kan knuffa innerhylsan åt sidan. Det räcker med ett par millimeter så skall det fungera.

Använd ett järnstag och en hammare för att slå ut lagret innifrån.

För att få i de nya lagren ihandlade jag gängstång, 2 muttrar och ett gäng brickor av lämplig storlek för att kunna "dra" in lagren på sin rätta plats utan att behöva belasta innerringen och kulorna i lagren.
 
Last edited:
Aha med andra ord drog du lagrena ihop med en gangstång och två stora brickor? smart!! då slipper man ju att knacka dom in och møjligtvis forkorta livslangden. varfør sitter innerrøret dar? ar det inte fasta lager lagen på båda sidor?.
 
Arctic#1 skrev:
Aha med andra ord drog du lagrena ihop med en gangstång och två stora brickor? smart!! då slipper man ju att knacka dom in och møjligtvis forkorta livslangden. varfør sitter innerrøret dar? ar det inte fasta lager lagen på båda sidor?.

Testa att lägg de nya lagren i frysen över natten. De krymper ihop och blir betydligt lättare att få på plats :tummenupp
 
Brukar knacka in det nya lagret med en hylsa som har ytterringen diameter.
 
Smart forslag at kyla ner dom, jag gjorde så på en framhjuls lager som jag bytte på min førra bil, det ville absolut inte gå i føre nerkylningen så det funkar!!.
 
Arctic#1 skrev:
varfør sitter innerrøret dar?
För att ta upp kraften när du drar hjulaxeln. Utan röret hamnar den kraften på lagren. Tror inte du ens kan rubba på hjulet (och måste byta lagren) om du glömmer distansröret.
/u
 
Exakt.. du kyler lagrena, sen fram med värmepistolen och värma fälgen ganska kraftig.. Passa lackan bara.. sen när man ska dit med lagret så rammlar det bara i utan att man behöver knacka en enda mm.

Funkar även fint på vevlager och när man ska sätta ihop blockhalvorna m.m (2-T)
 
monterade nya lager båda fram och bak i dag samtidig som dackfirmat hade av hjulen, knackade i dom med dom gamla lagren och en hylsa! det funkade kalas bra!!. hojen ar inte till at kjenna igjen med nya lager och hjul :-)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top