byte kedjelås bra/dåligt

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
jag har ett kedje lås av sprint typen på min retta. drivpaketet är i gott skick och jag har hört att dessa lås *kan* lossna och det vill jag inte uppleva.. så jag tänkte byta till ett nitat lås ist. vad har detta för inverkan på drivpaketet???

mitt lossnade:gnissla ! vet ej när. Men jag är glad att jag såg det när jag parkera hojen efter en körning:) Vem vet det kanske lossnar när man ligger och gasar på e18?
Bara att naja fast med ståltråd:tummenupp

Last edited:
vill man göra det på 1 min så torka rent och sätt silicon över kedjelåset!
dum ide`kanske?

Silicon?:va Förstår inte riktigt.

Om man har ett kedjelås med clips,kan man för att vara lite mer säker på att clipset sitter kvar,göra rent med tex thinner,eller liknande,och sen lägga på lite silicon på clipset.
När siliconet torkar har man i alla fall en större chans att det sitter där det ska.
Skadar inte att kolla det,dagligen.

Om man har ett kedjelås med clips,kan man för att vara lite mer säker på att clipset sitter kvar,göra rent med tex thinner,eller liknande,och sen lägga på lite silicon på clipset.
När siliconet torkar har man i alla fall en större chans att det sitter där det ska.
Skadar inte att kolla det,dagligen.

Där ser man:tummenupp

Men, tror inte det är så stor risk att kedjelåset hoppar av, då det endast är 125cc på min hoj:rodnar

Vad är det för märken som är bra och respektive märken som är dåliga som man ska passa sig för? Letar efter en X-ring.

torka retn, naja låset och släng på silikon över. Gör rätt så lossnar inte låset för dig.

Har aldrig varit med om att kedjelåset (clipset) lossnat. Inte på någon av de hojar jag har/haft. visser,löigen var den starkaste på 125 hk...kanske därför lr så för att det var rätt monterad. Har aldrig använt silicon lr motsvarande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT