Byte kamkedja cbr 900

Rörberg

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
cbr 900rr Fireblade
Tjena har en kamkedja som rasslar för mig vid motorbroms någon som vethur illa de är och om någon bytat på en cbr 900 fireblade -98

Tacksam för alla svar och tips:)
m.v.h Rasmus

Oftast är det bara spännarna som behöver bytas. (jag har inte gjort det och vet inte hur :))

Det låter mer som att kamkedjespännaren är slut än att kedjan i sig är det. Men vill du vara på den säkra sidan så är det ju bara att byta :) Alternativt mäta hur mycket den har sträckt sig, det borde du kunna göra vid kammarna. Gränserna för hur mycket den får sträcka sig borde nån här veta, om du inte har en mekhandbok.

Det låter mer som att kamkedjespännaren är slut än att kedjan i sig är det. Men vill du vara på den säkra sidan så är det ju bara att byta :) Alternativt mäta hur mycket den har sträckt sig, det borde du kunna göra vid kammarna. Gränserna för hur mycket den får sträcka sig borde nån här veta, om du inte har en mekhandbok.

Grejer är juh att jag har bytat spännaren och då sluta den rasla på tomgång men den rasslar lite på motornbroms:/

Grejer är juh att jag har bytat spännaren och då sluta den rasla på tomgång men den rasslar lite på motornbroms:/
Och du är säker på att det är samma rassel? En frisk och kry spännare ska ju hålla samma spänning på kedjan oavsett så att säga, oavsett hur pass sliten den är, så länge den är jämnt sliten och spännaren inte bottnar.

Ta loss oljetråget o kika efter icke magnetiskt spån.
Ljud från motor på motorbroms kan vara vevstakslager som sagt upp sig. väldigt snabbt kan dessa rotera o göra skrot av veven och då är den bortom räddning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT