Byte H1 / helljuslampa

Wooperr

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Suzuki
Hej,

har en suzuki där någon satt på en "custom" kåpa så har ingen instruktionsbok. Försöker byta helljuslampa, är det någon som känner igen den här konstruktionen och hur man kan få ut glödlampan?

Tack för hjälpen20210515_200756.jpg

Mvh,
Johan
 

Bifogat

  • 20210515_204448.jpg
    20210515_204448.jpg
    1.4 MB · Visningar: 27
Försöker byta helljuslampa, är det någon som känner igen den här konstruktionen och hur man kan få ut glödlampan?
Ser ut som en helt vanlig två/tre-polig kontakt man skjuter på och drar av rakt bakåt. Har den oxiderat kan du behöva vicka lös den först. Eftersom det är ghutet "TOP" i ABS-plasten är det en fabrikskåpa och ingen hitte-på-lösning. Efter att kontaktstycket är borttaget lär du se vad som håller fast lampan.
 
Ser ut som en helt vanlig två/tre-polig kontakt man skjuter på och drar av rakt bakåt. Har den oxiderat kan du behöva vicka lös den först. Eftersom det är ghutet "TOP" i ABS-plasten är det en fabrikskåpa och ingen hitte-på-lösning. Efter att kontaktstycket är borttaget lär du se vad som håller fast lampan.

I mina ögon ser det ändå lite hitte-på ut.

Saken som är markerad "top" skulle kunna vara en gummidamask, ett dammskydd - som inte längre fungerar som det är tänkt eftersom det är öppet baktill. Och kapad undertill...?

Bilden underifrån ser ut att vara hårdare material.

Med kåpan på plats så kan det gå att byta glödlampa, men jag tror mest på att plocka loss hela enheten innan du försöker. Det är svårt att få loss själva glödlampan när man tvingas jobba i blindo, och ändå svårare att få dit den.

Steg 1 är hursomhelst att lossa kontaktdonet, precis på det vis som andersbrink säger - dra rakt bak, med en vickande rörelse.

Notera att H1 är en ovanlig lampa i motorcykelapplikationer, och att kontaktdonet ser ut att vara trepoligt och isf mata en H4 lampa.

Vidare: det är mindre troligt att helljustråden i glödlampan går före halvljuset. Du bör nog kolla så du har ström för helljus i någon av de gröna kablarna.

Det fanns ju en del framlampor ett tag...

009c8b48cde1ce37f2f6ef1c76070eae3eb2a5ce_3_0003002_090_cze062018_7_Edit.png


...av olika häftighetsgrad.

Screenshot_20210516-081315.png

Skicka en bild framifrån, så kanske någon känner igen lampan.
 
Det är väl inte så att det är som på Suzuki GSX1300R Hayabusa:
För att komma åt och byta halv och helljuslamporna ska "hela noskonen" på Busan monteras av från hojen.
Vilket under lättas av att den är elektriskt ansluten till hojen med enda 6-polig elkontakt.
Med gemensam jord, de övriga 5 är
Vänster blinker
Höger blinker
Parkeringsljus
Helljus
Halvljus.
Innan det går montera av noskonen måste resten av kåpan, kåpglas, backspeglar och plasten runt instrumenten monteras av..........:huvet
Sedan är det enkelt byta halv och helljuslamporna.

Vilken Suzuki model och årgång är det du har ?

Och som notrightrider skriver citat:
Med kåpan på plats så kan det gå att byta glödlampa, men jag tror mest på att plocka loss hela enheten innan du försöker. Det är svårt att få loss själva glödlampan när man tvingas jobba i blindo, och ändå svårare att få dit den.
slut citat

Dvs samma som på GSX1300R, där man måste plocka av hela noskonen för att byta lampa......
 
Last edited:
Hej,

har en suzuki där någon satt på en "custom" kåpa så har ingen instruktionsbok. Försöker byta helljuslampa, är det någon som känner igen den här konstruktionen och hur man kan få ut glödlampan?

Tack för hjälpenView attachment 460808

Mvh,
Johan

1: Demontera kontaktdonet. Vicka, lirka, dra
2: Demontera gummihättan
3: Titta på hur lampan är låst mot lyktinsatsen, det kan se lite olika ut men är ofta någon typ av "fjädrande tråd".


1621320400124.png
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top